۰۷ تير ۱۳۹۱ - ۱۴:۳۰
کد خبر: ۱۳۱۷۰۸
سخنگوی وزارت امور خارجه:

حل بحران سوریه باید در فضایی مسالمت آمیز دنبال شود

خبرگزاری رسا ـ سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان، با تاکید بر این‌که حل بحران سوریه باید در فضایی مسالمت آمیز و بدون دخالت نیروهای نظامی صورت گیرد، دامن زدن به اختلافات قومی و قبیله‌ای را هدف دشمنان در این کشور دانست.
رامين مهمانپرست سخنگوي وزارت خارجه
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، رامین مهمان پرست، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان، امروز در حاشیه دیدار با آیت‌الله شبستری در جمع خبرنگاران با اشاره به مذاکرات اخیر ایران با گروه 1+5 در مسکو، اظهار داشت: غرب به خیال این‌که با فشار سیاسی، اقتصادی و رسانه‌ای می‌تواند ایران را از بهره‌مندی حقوق مسلم خود منصرف کند، وارد مذاکرات شد.

وی با تاکید بر این‌که ایران بارها تصریح کرده بایستی اصول معاهده ان پی تی چارچوب اصلی مذاکرات ایران و 1+5 قرار گیرد، خاطرنشان کرد: مخالفت عملی غرب با این پیشنهاد، حاکی از آن است که آمریکا و هم‌پیمانان غربی‌اش بزرگ‌ترین ناقض اصول ان پی تی هستند.

مهمان‌پرست افزود: معاهده ان پی تی بر سه محور اصلی خلع سلاح هسته‌ای، جلوگیری از اشاعه سلاح های کشتار جمعی و رعایت حقوق هسته ای صلح آمیز اعضا تاکید دارد، ایران نیز به‌عنوان عضو این معاهده همواره پایبند به اصول بوده و به تمام مفاد معاهده عمل کرده است، در حالی‌که غربی‌ها ناقض بزرگ این معاهده بوده‌اند.

وی پرونده هسته‌ای را بهانه ای برای غربی و آمریکا برای فشار علیه ایران دانست و گفت: غرب خود بهتر می داند که فعالیت های هسته ای تهران صلح آمیز است، چراکه فعالیت های هسته ای کشور بر مبنای فتوای رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر حرمت استفاده از تسلیحات هسته ای، صلح‌آمیز است، چراکه این مساله جزو اصول و اعتقادات دینی ملت ایران است.

مهمانپرست در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تحولات اخیر کشور سوریه اظهار داشت: همان گونه که وزیر امور خارجه روسیه تاکید کرده بود، برای موفقیت کنفرانس ژنو، حضور ایران ضروری است، اعتقاد ما بر این است که تحولات سوریه و اصلاحات در این کشور بایستی با مذاکرات، تعامل و بدون دخالت‌های نظامی پیگیری شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به این‌که رژیم صهیونیستی هیچ‌گاه راضی به ثبات در سوریه نخواهد بود، تصریح کرد: دست‌هایی در کار است که به بهانه مطالبات مردمی، می خواهد به اختلافات دامن زده و جنگ‌های داخلی گروه‌ها را تقویت کند، البته همه خواهان تحقق مطالبات مردم سوریه هستند، اما باید این امر در فضایی مسالمت‌آمیز صورت گیرد.

مهمان پرست در پایان با اشاره به این‌که جریان مسلح تروریستی در سوریه از خواسته‌های مردم سوء استفاده می کند، گفت: ایران از هر راهی که مسائل سوریه را از طریق گفت‌وگو‌های مثبت میان دولت و مخالفان در فضای مسالمت‌آمیز دنبال شود، حمایت خواهد کرد./935/پ202/ج
ارسال نظرات