۰۸ تير ۱۳۹۱ - ۱۵:۰۳
کد خبر: ۱۳۱۷۷۷

چند خبر کوتاه از آذربایجان ‌شرقی

خبرگزاری رسا ـ پایان مرمت مسجد تاریخی دوران صفویه بناب و تشییع پیکر مادر سرداران شهید رضا و مهدی ارومیان در مراغه از مهم‌ترین اخبار کوتاه آذربایجان شرقی است.
مسجد


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا از تبریز، تراب محمدی، رییس شورای ثبت آثار تاریخی و فرهنگی آذربایجان شرقی در فهرست آثار ملی از اتمام مرمت مسجد تاریخی مربوط به دوران صفویه بناب تا آخر آذر امسال خبر داد و با تشریح فضای معنوی و منحصر به فرد مسجد میدان بناب گفت: این مسجد تاریخی همچون دیگر مساجد شهر بناب متعلق به دوران صفوی و چوبی بوده و ستون‌های کنده کاری شده زیبایی دارد اما آنچه این مسجد را از دیگر مساجد شهر متمایز کرده تزئینات و نقاشی‌های سقف آن است.

وی ادامه داد: تزئینات مسجد تاریخی میدان بناب الهامی از طبیعت بوده که در نقاشی و طرح‌های اسلیمی نمود پیدا کرده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی اضافه کرد: نقاشی‌های سقف مسجد در واقع خلاصه شده طبیعت منطقه است که تبدیل به یک سری اشکال هندسی اسلیمی شده و با ترکیب زیبایی از رنگ‌ها نمود پیدا کرده است.

محمدی با اشاره به سبک معماری مساجد دوره صفویه اظهار کرد: اغلب مساجد دوره صفویه چوبی بوده و دارای ستون‌های چوبی منقش و کنده کاری شده و سقف‌های تزئین یافته هستند که علت این نوع معماری و انتخاب چوب به عنوان اصلی‌ترین مصالح ساختمانی را می‌توان در سبک بودن سازه‌ها، قابل تغییر بودن آن و در دسترس بودن مصالح یافت.

وی ادامه داد: یکی دیگر از دلایل انتخاب مصالح چوبی برای مساجد را در زلزله خیز بودن منطقه می‌توان جستجو کرد که دولتمردان صفوی را ترغیب می‌کرد تا با بهره‌گیری از سازه‌های چوبی با زلزله مقابله کنند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان با اشاره به اینکه مسجد میدان بناب به دلیل مسجد جامع شهر بودن حائز اهمیت بوده و همواره موقعیت ویژه سیاسی و اجتماعی داشته است، خاطر نشان کرد: مسجد تاریخی میدان بناب نیز در ردیف طرح های مرمتی مساجد تاریخی استان قراردارد

محمدی مرمت سازه و تزئینات داخلی مسجد را از جمله عملیات مرمتی این مسجد عنوان کرد و گفت: در دوره های مختلف به مسجد میدان بناب ایوانی الحاق شده بود که به دلیل پر کاربرد بودنش، در حال حاضر آن را حذف نکرده و تنها بهسازی می‌شود.

وی گفت: اعتباری بالغ بر 2 میلیارد ریال برای این پروژه مرمتی اختصاص یافته و پیش‌بینی می‌شود تا آذر ماه جاری این پروژه به اتمام برسد.

مهمان‌پرست، از نمایشگاه تابستانه تبریز بازدید کرد


رامین مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت امور خارجه در این بازدید سرزده با دیدن غرفه‌های نمایشگاه تابستانه تبریز پرداخت و با تهیه نمونه‌هایی از سوغات و هنرهای دستی و سنتی آذربایجان، از این رویداد فرهنگی استقبال کرد.


وی با اشاره به تنوع محصولات به نمایش گذاشته شده در این نمایشگاه، ابراز امیدواری کرد با استمرار اینگونه اقدامات و برنامه‌های فرهنگی، مردم و به ویژه مهمانان و گردشگران با فرهنگ مناطق مختلف کشور آشناتر شوند و زمینه‌های ارتباط فرهنگی بیش از پیش گسترش یابد.


مهمان پرست هنرهای دستی و سنتی تبریز را زیبا و ماندگار توصیف و تصریح کرد: دیدن این حجم از رنگ و تنوع در هنرها و سوغات مایه شگفتی است.


ین نمایشگاه تا پایان تیرماه همه روزه از ساعت 18 تا 23 در محل جاده سلامت پارک تاریخی تفریحی ائل‌گلی تبریز آماده حضور علاقمندان می باشد.

 

تشییع پیکر مادر سرداران شهید رضا و مهدی ارومیان

الحاجیه رحیمه سادات امامزاده دو روز پیش در تهران دار فانی را وداع گفت و به دیار باقی شتافت. پیکر این بانوی سرافراز بعد از ظهر امروز با حضور هیئت عزامی از دفتر مقام معظم رهبری، مسئولان محلی و مردم شهید پرور مراغه از مسجد امام حسن عسگری (ع) واقع در خیابان فلسطین شمالی تا میدان 22بهمن تشییع و در جوار فرزندان شهیدش در گلشن زهرای مراغه به خاک سپرده شد.


این مرحومه دو فرزند خود به نام‌های رضا ارومیان از سرداران لشکر محمد رسول الله تهران و مهدی ارومیان را در دوران هشت سال دفاع مقدس تقدیم اسلام و انقلاب کرده بود.


گفتنی است، همسر این مرحومه آیت الله شیخ علی ارومیان که به معلم انقلاب مراغه مشهور است پیش از انقلاب پیشرو و آغازگر حرکت‌های انقلابی بر علیه رژیم ستمشاهی در این شهر بوده و پس از انقلاب نیز دو دوره نماینده آذربایجان‌شرقی در مجلس خبرگان رهبری و دو دوره نماینده نماینده مراغه در مجلس شورای اسلامی بوده و هم اکنون نیز عضو دفتر استفتاعات دفتر مقام معظم رهبری است.

سرپرست جدید اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان مرند معرفی شد

حجت الاسلام احمد جباری به‌عنوان سرپرست جدید اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان مرند معرفی و از خدمات حجت الاسلام خلف خانی قدردانی شد.

گفتنی است، این مراسم با حضور مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان شرقی و فرماندار مرند همراه بود./935/د102/س

ارسال نظرات