۰۸ تير ۱۳۹۱ - ۱۷:۳۷
کد خبر: ۱۳۱۷۹۹

زمان برگزاری کنگره ملی شیخ سلار اعلام شد

خبرگزاری رسا ـ مدیر کل اوقاف و امور خیریه آذربایجان شرقی از برگزاری کنگره ملی نکوداشت مقام علمی شیخ سلار به‌عنوان نخستین فقیه شیعه ایرانی در مهرماه سال جاری خبر داد.
حجت الاسلام سيدشهاب الدين حسيني، مديرکل اوقاف و امور خيريه آذربايجان شرقي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، حجت الاسلام سید شهاب الدین، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان آذربایجان‌شرقی امروز در جمع مسؤولان کمیته برگزاری کنگره ملی شیخ سلار اظهار داشت: این کنگره به دنبال تبیین نقش تشیع و جایگاه حوزه‌های علمیه در منطقه آذربایجان است.

وی بر ضرورت شناخت و تبیین ابعاد شخصیتی و زندگانی اجتماعی، فرهنگی و دینی شیخ سلار تاکید کرد و گفت: متاسفانه معرفی شخصیت شیخ سلار به عنوان اولین فقیه شیعه ایرانی مورد غفلت واقع شده است، تا جایی که حتی اهالی منطقه نیز آن‌گونه که باید از شان و جایگاه آن فقیه وارسته آشنایی ندارند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان‌شرقی برگزاری کنگره ملی نکوداشت مقام علمی شیخ سلار به‌عنوان اولین فقیه شیعه ایرانی در مهر ماه سال جاری خبر داد و افزود: کمیته های مختلف این کنگره با حضور علما و اساتید حوزه و اساتید و همچنین سایر اقشار فرهیخته تشکیل و فعالیت خود را آغاز کرده‌اند.

حجت الاسلام حسینی با اشاره به این‌که تاکنون جلسات متعددی با علما، مراجع و اساتید دانشگاهی در راستای بهره‌مندی از نظرات، برگزار شده است، افزود: متأسفانه مقام و شأن مرحوم شیخ سلآر هنوز میان مردم شناخته نشده استآن عالم جلیل القدر از شاگردان حضرات آیات شیخ مفید و سیدمرتضی علم الهدی و استاد شیخ طوسی بوده است.

دبیر کنگره شیخ سلّار با بیان اینکه آخرین مهلت ارسال مقالات 15 تیرماه سالجاری است، گفت: زندگانی و سیره علمی و عملی، اساتید و شاگردان، دیدگاه صاحب نظران نسبت به شیخ، مبانی وقف در اندیشه فقهی شیخ سلار، تاثیر اندیشه های فقهی، اصولی و کلامی، مبانی اجتهادی شیخ سلار، نوآوری های فقهی، اصولی و .. شیخ از مهم ترین محورهای مقالات این کنگره خواهد بود.

وی فقه سیاسی در اندیشه شیخ سلار، موقعیت سیاسی اجتماعی شیخ سلار و نقد اندیشه های فقهی، اصولی و کلامی شیخ سلار را از دیگر محورهای مقالات کنگره برشمرد و گفت: همزمان با برگزاری کنگره بزرگداشت شیخ سلار نختسین فقیه شیعی ایرانی؛ وضعیت حوزه علمیه در عصر آن عالم وارسته و موقعیت علمی فرهنگی مدارس علمیه عصر شیخ سلار مورد بحث و بررسی قرار می گیرد.

حجت الاسلام حسینی همچنین با اشاره به سفر اعضای کمیته به قم و تهران و دیدار با علما و مراجع افزود: مقرر شد تا برخی مراجع پیام هایی همزمان با برگزاری کنگره ارسال کرده و تعدادی از مراجع و علمای برجسته حوزه‌های علمیه قم و مشهد نیز در کنگره حضور خواهند داشت.

گفتنی است، کنگره ملی نکوداشت مقام علمی شیخ سلار به‌عنوان اولین فقیه شیعه ایرانی به مدت دو روز در شهرهای تبریز و خسروشهر(مدفن شیخ سلار) برگزار خواهد شد./935/پ203/س
ارسال نظرات