۱۲ تير ۱۳۹۱ - ۱۲:۲۲
کد خبر: ۱۳۱۹۳۴
آیت الله سبحانی:

آزادی بیان غربی را باید با هولوکاست سنجید

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت الله سبحانی با اشاره به داستان هولوکاست، گفت: یهود برای این که مظلوم نمایی کند تا به قدس دست یابد هزینه های بسیاری می کند، هیچ فردی جرأت انتقاد درباره هولوکاست را ندارد، از این رو امروز در غرب آزادی بیان وجود ندارد.
سبحاني
 به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حضرت آیت الله جعفر سبحانی، در سلسله جلسات کلام و عقاید اسلامی که در مدرسه علمیه عالی نواب مشهد برگزار شد، گفت:  برخی این شبهه را بر اسلام وارد می کنند که قرآن می گوید «لا اکراه فی الدین » و این آیه با کشتن مرتد تطابق ندارد، پاسخ ما به آنها این است که اصولا در زندگی انسان اعمالی وجود دارد که قائم به جوارح می باشد و نیز اعمالی وجود دارد که قائم به جوانح است، اعمالی که قائم به جوارح است قابل اکراه است یعنی می توان کسی را مجبور به اکراه کرد اما اعمالی که مربوط به جوانح، قلب و عقیده است، قابل اکراه نیست. عقیده خریدنی و اکراهی نیست و نمی توان به زور کسی را معتقد کرد و اگر بخواهیم کسی را معتقد کنیم باید از راهش که دعوت به سوی خداوند است وارد شویم.
وی افزود: این که گفته می شود «لا اکراه فی الدین» باید بدانیم که دین عملی جوانحی است و نه عمل جوارحی. دین مسأله عقیدتی به تمام معنا است و عقیده به زور ایجاد نمی شود بلکه باید از طریق برهان ایجاد کرد و این ربطی به مسأله ارتداد ندارد.
حضرت آیت الله سبحانی با بیان این که خلاق متعال از یک قانون آفرینش خبر می دهد و آن این است که دین اکراه پذیر نیست، خاطرنشان کرد: شبهه دیگری که در خصوص مسأله ارتداد مطرح می کنند این است که می گویند در قرآن حکم مرتد نیامده است. خطای آن ها این است که فکر می کنند همه چیز باید در قرآن باشد و این عقیده خلاف قرآن است. هر کس این را بپذیرد که باید همه چیز در قرآن باشد تفکر متخلف دوم را پذیرفته است، البته اهل سنت این را گفته اند که کتاب خدا ما را کفایت می کند ولی نتوانستند به آن عمل کنند.
وی با یادآوری این که شبهه سوم تحریک عواطف است، تشریح کرد: امروز تحریک عواطف یکی از ابزارهای دشمن است. چگونه؟ شبهه پراکنان بیان می کنند اسلامی که ابتدای آن با بسم الله الرحمن الرحیم شروع می شود، این خدای رحمان رحیم چطوری اجازه می دهد کسی که مرتد است را بکشند؟ این رحمانیت خدا با روح اسلام مغایر است. ما سؤال می کنیم که مقصود از روح اسلام چیست؟ یعنی در اسلام اصلا قانون کیفری وجود ندارد؟ قوانین کیفری از اول تا آخر در قرآن وجود دارد. 
وی ادامه داد: در مورد اسلام باید همه جانبه نگاه کنیم و مجموعه و منظومه اسلام را مطالعه کنیم، زیرا هر کدام از مباحث اسلامی مبحث های دیگر را استحکام می بخشد.
این مرجع تقلید در بخش دیگری از سخنانش گفت: اسلام آزادی سیاسی دارد و البته این آزادری دارای تفسیر است، اسلام ملوکیت را منع نکرده ولی فردی که می خواهد کشور را به صورت جمهوری برگرداند، اسلام می گوید طریقه حکومت داری باید در چهار چوبی که مشخص شده، باشد. به بیان دیگر اسلام می گوید در انتخاب حکومت آزاد هستید ولی الگویی خاصی را معرفی نکرده تا بشریت محدود نشود ولی حکومت باید در چهارچوب قوانین اسلامی باشد. امام خمینی(ره) تشخیص داد آن چیزی که می تواند مملکت ما را نجات دهد جمهوری اسلامی است، از این رو آزادی سیاسی در اسلام محترم است.
وی با بیان این که آزادی شخصی، مدنی و سیاسی در اسلام وجود دارد ولی آن چیزی که برای ما مهم است آزادی دینی است، تصریح کرد: آزادی دینی از نظر برخی بیشتر با مسأله ارتداد در تضاد است، پس باید توجه کنیم که آزاد دینی به چه معنا است؟ اسلام هرگز کسی را مجبور نکرده که حتما مسلمان باشد. اسلام می گوید اگر یهودی هستی در یهودیت بمان اما چون در حکومت اسلامی زندگی می کنی باید همانند مسلمانان مالیات دهی.
حضرت آیت الله سبحانی افزود: اگر کسی اسلام را گزینش کرد و پدر و مادرش مسلمان و خودش هم در جامعه اسلامی بزرگ شد و مدتی در میان مسلمانان زندگی کرد دیگر حق ندارد از اسلام برگردد، اگر در دل برگردد حسابش با خداست و اگر از اسلام برگشت و علیه اسلام لفظی و عملی تبلیغ کند مرتد می شود.
وی با طرح این پرسش که چرا اسلام در اینجا سخت گیری می کند، پاسخ داد: ما دو نوع نظام داریم، یک نظامی داریم که بر اساس دین پایه گذاری نشده است، مانند نظامی که امروز در غرب و کشورهای اروپایی وجود دارد و از این رو اگر در آن جا یهودی نصرانی شود و نصرانی بودایی شود حکومت آنجا کاری با آن ها ندارد، زیرا در آنجا مسأله ماورای طبیعت مطرح نیست؛ به عبارتی در چنین نظامی ارتداد در دین مطلقا جرم نیست زیرا نظامشان، نظام دینی نیست، به بیان ساده تر نظام آن ها از اول نظام منهای دین و منهای ماورای طبیعت است.
این مرجع تقلید ادامه داد: دومین نظام، نظامی است که کالبد نظام را اعتقاد به خدا و وحدانیت تشکیل می دهد، اعتقادی که آموزگاران الهی مردم را هدایت خواهند کرد و نظامی که بر اساس ماورای طبیت است این نظام رکنش بر اساس دین است.
وی اظهار داشت: اگر فردی جزو این نظام و مسلمان بود و بعدا به هر دلیلی به تبلیغ و پخش افکار اندیشه اقدام کرد، در حقیقت دشمن نظام است و هیچ نظامی در دنیا به دشمن خود اجازه فعالیت نمی دهد زیرا اسلام نظامی دارد که براساس اعتقاد به ماورای طبیعت است و اگر این را برداریم نظام فرو می ریزد.
حضرت آیت الله سبحانی سپس اظهار داشت: اگر ملاحظه می کنیم که اسلام در مسأله مرتد سخت گیری دارد به جهت این است که مرتد می خواهد نظام را نابود کند.
وی با اشاره به قضیه هولوکاست و با بیان این که این مسأله ای برای غربی ها بسیار حساس است و اگر فیلسوفی و دانشمندی بگوید هولوکاست دروغ است فورا او را مجازات و محکوم می کنند: یهود برای این که مظلوم نمایی کند تا به قدس دست یابد هزینه های بسیاری می کند و این مسأله هولوکاست یک مسأله تاریخی است ولی هیچ فردی جرأت انتقاد ندارد لذا امروز در غرب آزادی بیان وجود ندارد./968/پ202/ج
ارسال نظرات