۱۳ تير ۱۳۹۱ - ۰۱:۰۵
کد خبر: ۱۳۱۹۹۱
حجت الاسلام رفیعی:

اهل بیت مسیر بهره بردن از قرآن هستند

خبرگزاری رسا ـ استاد خوزه علمیه گفت: عترت و قرآن به تنهایی نمی توانند موثر باشند بلکه هر دو مکمل یکدیگرند و عمل به هر دو موجب سعادت است.
حجت‌الاسلام ناصر رفيعي
 به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا،  حجت الاسلام ناصر رفیعی محمدی، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه سمنان در برنامه سمت خدا که از شبکه سوم سیما پخش می‌شود تدبر در قرآن را لازم دانست و گفت: قرآن کلام خداست و باید در آن تدبر شود، قرآن قانون زندگی و دینداری ماست. قرآن در معرفی خود می گوید؛ من شفای دردهای شما هستم. البته فقط عمل به قرآن کافی نیست، در خود قرآن هم آمده حرف رسول خدا(ص) را بگیرد و رسول خدا(ص) هم فرمود: قرآن و عترت را به عنوان امانت نزد شما می گذارم.
وی افزود: بسیاری از جزییات در قرآن نیامده است که با اهل بیت(ع) شناخته می شود، بنابراین عترت و قرآن به تنهایی نمی توانند موثر باشند بلکه هر دو مکمل یکدیگرند و عمل به هر دو موجب سعادت است. همه مردم می توانند پای سفره قرآن بنشینند و از آن بهره بگیرند.
حجت الاسلام رفیعی افزود: در آیه 21 و 22 سوره بقره آمده است «یا ایها الناس» ای همه مردم ـ کسانی که افتخار بندگی خدا را دارند چه قبولش دارند و چه ندارند ـ اولین انتظار خدا از شما این است که او را عبادت کنید؛ ابتدا باید بدانیم که چه کسی را بپرستیم؟ نکاتی که در اینجا مطرح است این است عبادت مخصوص خداست، عبد فقط در برابر خداست، البته عبدی که به معنای ارادت و غلام باشد اشکال ندارد مثل عبد الحسین، ولی عبد به معنای پرستش فقط مخصوص خداست. کسی را بپرستید که رب شماست ، تربیت کننده شما، بت رب ما نیست چون مصنوع دست انسان است، حیوان رب نیست چون شعور ندارد و شیطان رب نیست چون خالق ما نیست، رب ما کسی است که ما را خلق کرده است.
وی ادامه داد: نکته دوم این است که بعضی ها در صدر اسلام، خالق را خدا می دانستند ولی تربیت و رب بودن را از آن بتها می دانستند، این آیه تصریح می کند که خالق و رب شما خداست.
حجت الاسلام رفیعی اظهار داشت: فراز «لعلکم تتقون» بیان میدارد که عبادت برای پرهیزگاری است، عبادت باعث تعدیل غرایز و خاموش شدن گناه می شود. این عبادت برای شما سازنده است. عبادت، به هر کاری که در راستای تکریم خدا باشد، اطلاق می شود بنابراین عبادت منحصر در نماز و روزه نیست، وقتی انگیزه هر کاری خدا محوری باشد می توان آن را عبادت دانست.
وی افزود: نکته دیگر در این جا نعمتهایی است که چرایی عبادت را تبیین می کند، یعنی عبادت می کنیم تا شکر نعمت هایی مثل زمین، آسمان، باران و گیاهان را به جا بیاوریم و سومین نکته در باب چرایی عبادت این است که عبادت باعث تقوا و خودسازی می شود و همچنین عبادت و بندگی باعث رشد و تعالی انسان می شود.
مدیر گروه شیعه شناسی جامعه المصطفی العالمیه سومین مسئله در بحث عبادت را اینگونه مطرح کرد: عبادت باعث آرامش، عزت و شجاعت انسان می شود، عبد خدا در برابر غیر خدا کرنش نمی کند و احساس یاس و ناامیدی در او پیدا نمی شود و چون پشتش به خدا گرم است دلش آرامش دارد.
وی در ادامه گفت: عبودیت و بندگی خدا مراتب دارد، اول اوج عبودیت که مخصوص اهل بیت و انبیاء الهی و بزرگان است که در اوج عبودیت بودند، امام صادق در حدیث عنوان بصری می فرماید، حقیقت عبودیت دراین سه اندیشه است: مالکیت از آن خداست، یعنی بنده خود را مالک چیزی نداند دراین صورت راحت تر انفاق می کند، کسی که بخیل و حریص است در اعتقاد به مالکیت خدا ضعیف است. دوم اینکه بنده خدا خودش را مدبر واقعی نداند، وقتی برنامه ریز خدا باشد و شما خود را به خدا بسپارید در مصیبت ها و ناملایمات راحت تر تحمل می کنید، امام علی می فرماید: من خدا را با فسخ عزائم شناختم. سومین مورد این است که تمام اشتغالش در زندگی عمل به اوامر خدا و ترک نواهی باشد.
این استاد حوزه علمیه قم با اشاره به این که ملاک های بندگی در سوره فرقان آمده است افزود: بندگان باید روی زمین با تواضع قدم بردارند، هنگامی که به جاهلی برخورد کردند درگیر نمی شوند، زکات عقل تحمل افراد نادان است. سوم اینکه بندگان خدا بندگی را با سجده و قیام در راه خدا بروز می دهند، اوج عبودیت خدا سجده است، معیار بندگی کسی است که د ر برابر خدا سجده کند، چهارم اینکه به یاد قیامت و جهنم باشد، پنجم اینکه عبودیت یک طرفه نیست، کسی که نماز بخواندوانفاق نکند و یا خوش اخلاق باشدولی به دیگران یاری نرساند فایده ای ندارد. و عبادالرحمن کسانی هستند که به یاد خانواده خود هستند و برای آنها دعا می کنند.
این کارشناس مسائل دینی در پایان صحبت های خود گفت: جمع بندی بحث اینکه در آیه 21 سوره بقره خداوند می فرماید، ای مردم بیاید عبد خدا باشید و آزاد و شجاع و آرام زندگی کنید و عزیز باشد و رشد کنید و اینکه چگونه عبد خدا باشیم در آیه 265 سوره فرقان تبیین شده است./916/پ202/ع
ارسال نظرات