۱۵ تير ۱۳۹۱ - ۱۲:۰۲
کد خبر: ۱۳۲۱۹۰

تجلیل از فعالان عرصه فرهنگ نماز و نیایش در تبریز

خبرگزاری رسا ـ همزمان با اختتامیه سومین جشنواره بین‌المللی عکس نماز و نیایش از فعالان حوزه نماز و نیایش تجلیل به‌عمل آمد.
جشنواره عکس نماز و نيايش
 
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، همزمان با اختتامیه سومین جشنواره بین‌المللی عکس نماز و نیایش، از اسدالله ضیایی، دبیر ستاد اقامه نماز استان و حجج اسلام محمدعلی موحدی، احمد اکبری و مصطفی ذبیحی به عنوان فعالان حوزه نماز و نیایش تجلیل شدند.
علی داننده، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی امروز در این مراسم با تاکید بر این‌که توجه به ترویج فرهنگ نماز با بهره‌مندی از ظرفیت‌های بالای هنر دینی، اظهار داشت: مفاهیم دینی، عمیق و گسترده است و تلاش در ترویج این مفاهیم ارزشمند، ماندگار و تاثیر گذار خواهد بود
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی هدف تجلیل از فعالان عرصه نماز را ترویج ارزش‌های دینی در جامعه دانست و افزود: قدرشناسی و تکریم روحانیان فعال در این غرصه، در حقیقت تکریم و تعظیم شعائر اسلامی در جامعه دینی است.
وی با ارائه گزارشی از فعالیت دبیرخانه جشنواره بین‌المللی نماز و نیایش در تبریز خاطرنشان کرد: از میان چهار هزار و 83 عکس ارسال شده از 18 کشور جهان و 31 استان به دبیرخانه جشنواره یاد شده، 65 تک‌عکس و 6 مجموعه عکس از کشورهای ایران، آذربایجان، بلغارستان، بنگلادش، ‌آمریکا و هند به بخش مسابقه راه یافتند.
داننده با بیان این‌که دور اول و دوم این جشنواره به صورت سراسری برگزار شده بود و این دوره با گستره بین المللی اجرا شد، گفت: سومین جشنواره بین المللی نماز و نیایش به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی با همکاری انجمن هنر عکاسی و انجمن سینمای جوان تبریز برگزار شد.
بنا بر این گزارش، در پایان بیانیه هیئت داوران سومین جشنواره بین المللی عکس نماز و نیایش توسط مهدی رحیمیان قرائت شد که در بخشی از آن آمده است: نیایش خداوند در میان اقوام و ملل مسلمان یکی از آداب و مناسک مستمر در طول حیات دنیوی است و به پا داشتن نماز در اوقات شبانه روز بر هر مومنی واجب شده است و این فریضه بنیانی، به راستی رکن و ستون دین مبین اسلام قرار گرفته است.
در این بیانیه آمده است: عکاسی مستندِ اجتماعی معطوف بر فعالیت ها و کنش های اجتماعی انسان است و امر نیایش در تمامی جوامع انسانی از جمله فعالیت هایی است که از سوی عکاسان در طی یک ونیم قرن گذشته مورد توجه قرار گرفته، اروپاییان و مردمان مغرب زمین از نیمه قرن نوزدهم با مشاهده عکس هایی از مساجد و مکان های مذهبی مسلمانان و اقامه نماز با ویژگی های بصریِ فرهنگِ نیایشِ مسلمانان آشنا شدند.
این بیانیه خاطرنشان کرده است: پرداختن به روایت عکاسانه‌ لحظات ملکوتی نیایش و نماز و حضور فعالانه و دشوار عکاسان در تجمعات مذهبی و در تنهایی و خلوت نمازگزار از اهمیت زیادی بر خوردار است. با مشاهده آثار به نمایش در آمده در نمایشگاه عکسِ نماز ونیایش فرصتی فرا روی مخاطبین قرار می گیرد تا فارغ از دغدغه های رو به افزایش زندگی روزمره، دقایقی را به خلوت درونی عکس ها اختصاص دهند و با بدیهی ترین وجوه عبادت خداوند از منظره عکس ها، با شستن چشم ها، آشتی دیگری بر قرار سازند.
هیئت داوران با بررسی آثار راه یافته به نمایشگاه در پی یافتن عکس‌های برتری بود تا از این طریق به نگاه تیزبین و حساسیت یافته عکاسان از مسیر عکس ها دسترسی یابد. انتخاب زاویه مناسب، بکارگیری تنمایه‌ها و رنگ، کمپوزسیون، گزینش فاصله کانونی مورد نیاز و عواملی مشابه به همراه حس درونی و نگرش عکاسانه، انتخاب عکس های برتر را که دارای فواصل و اختلاف های کیفی اندکی از یکدیگر بودند بسیار دشوار می کرد.
هیئت داوران جشنواره نماز و نیایش تصریح کرده است: در پایان پس از ساعت ها بررسی، گفتگو و تبادل نظر از میان آثار راه یافته به نمایشگاه نفرات و عکس های برتر با توجه به توافق نهایی داوران مشخص گردید، با این امید که در دوره های آینده با فعالیت مستمر دبیرخانه دائمی جشنواره شاهد خلوص و نگرش عمیق تر عکاسان مسلمان در عرصه های بصریِ معنویت انسان باشیم./935/پ202/س
ارسال نظرات