۱۷ تير ۱۳۹۱ - ۱۲:۱۱
کد خبر: ۱۳۲۳۲۴
با حضور علما و شخصیت های داخلی و خارجی؛

دومین سالگرد ارتحال علامه فضل الله در بیروت برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ دومین سالگرد ارتحال آیت الله سید محمد حسین فضل الله، روز گذشته با حضور علما و شخصیت های سیاسی و اجتماعی داخلی و خارجی در بیروت برگزار شد.
علامه فضل الله

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مراسم دومین سالگرد ارتحال حضرت آیت الله سید محمد حسین فضل الله (ره)، روز گذشته با حضور علما و شخصیت های مختلف سیاسی و فرهنگی از لبنان و کشورهای خارجی و همچنین غضنفر رکن آبادی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در سالن کوثر بیروت برگزار شد.
 
ابراهیم الجعفری، نخست وزیر سابق عراق، غازی العریضی از وزرای لبنان، محمد سلیم العوا از اندیشمندان اسلامی مصر، ناجی البستانی از سیاستمداران لبنانی، شیخ حسن صفار، خطیب جمعه قطیف عربستان و سید علی فضل الله، خطیب جمعه بیروت و فرزند علامه فضل الله در این مراسم سخنرانی کردند و پیام های سید حسن نصرالله و نبیه بری، رئیس پارلمان لبنان نیز از سوی نمایندگان آنان قرائت شد.
 
ابراهیم الجعفری، نخست وزیر سابق عراق در این مراسم با اشاره به ویژگی های علمی و اخلاقی علامه فضل الله گفت: علامه فضل الله از اندک کسانی بود که پرچم وحدت انسانی و اجتماعی و دینی را حمل می کرد، حامی حقوق زنان بود، شعارهای تقوا و ایمانی سر می داد، در ساست نیز قهرمان بود، از واقعیت های اسلام سخن می گفت، با فتنه های مذهبی به مبارزه پرداخت و در غربت راه زندگی کرد.
 
محمد سلیم العوا از اندیشمندان اسلامی مصر نیز با اشاره به خاطره ای از دیدار با علامه فضل الله، تصریح کرد: برای کاری به لبنان آمده بودم تا با سید علی فضل الله دیدار کنم که متوجه شدم وی برای حضور در کنفرانس مقاومت اسلامی در تهران بسر می برد، اما مردی بزرگ و عظیم الشانی را در مقابل خود دیدم که آنچه بر زبان می آورد را به خوبی می فهمید و آنچه می فهمید را بر زبان جاری می ساخت.
 
وی افزود: در دیدار با این مرجع بزرگ درباره جریان های اسلامی سخن گفتیم که ساخته این مرد ربانی بوند. خاطرات با این سید و معلم بزرگ بسیار هستند و ما او را دوست داریم و به وی احترام می گذاریم و باید تاکید کنیم که اگر سیدی را از دست دادیم سید دیگری را بدست آودیم.
 
حجت الاسلام شیخ حسن صفار، خطیب جمعه قطیف عربستان یکی دیگر از سخنرانان این مراسم بود که با اشاره به نظریات تجدد گرایانه مرحوم حضرت آیت لله فضل الله، اظهار داشت: علامه راحل سید محمد حسین فضل الله از جمله گروهی بود که مورد عنایت خداوند متعال قرار گرفته و اندیشه های ناب و اصلاحی را بر قلب وی جاری ساخت.
 
این عالم سعودی ادامه داد: این مرجع فقید توانست بسیاری از افکار خود را به مرحله عمل برساند و برنامه اصلاح و تغییر را در زندگی پیاده کند. اگر حجم سختی هایی که ایشان در مسیر جهادی از سوی گروه و جریان های داخلی و خارجی متحمل شد را مدنظر قرار دهیم به اوج دستاوردهای عظیمی که محقق ساخت خواهیم رسید.
 
سید علی فضل الله نیز در این مراسم درباره تلاش های این مرجع فقید جهت بازگشت مردم به دین اصیل اسلامی  سخن گفت و تاکید کرد: علامه فضل الله موفق شد بسیاری از مردم که از دین جدا شده بودند را به اسلام بازگرداند و با ذکر خوبی هایی که این افراد در گذشته داشتند سعی می کرد آنان را مرتبط به دین ساخته و به صورت تدریجی به دین برگرداند.
 
وی افزود: سید به زبان عصر سخن می گفت، با تاثیر شدید رسانه بر جوانان آگاهی داشت و می دانست بی اعتنا بودن به صحنه رسانه سبب در اختیار گرفتن صحنه توسط دیگران می شود، در برابر کسانی که زندگی را بی ارزش و پوچ می دانستند ایستادگی کرد، همواره در کنار جوانان حضور داشت، از حقوق دینی و اجتماعی زنان دفاع می کرد، ارتباط با دیگران را شرطی اساسی برای زندگی و تاثیر گذاری می دانست، نسبت به وحدت امت اسلامی و خطرات استبکار جهانی بر آن به شدت حریص بود و فلسطین را مساله اصلی مسلمانان می پنداشت.
 
خطیب جمعه بیروت تاکید کرد: چالش هایی که هم اکنون در جوامع عربی و اسلامی بوجود آمده اند، شدت نیاز به امثال علامه فضل الله را نشان می دهد، هم اکنون به افردی که بتوانند پل های بسته میان عقل و قلب را بگشایند، نیازمندیم.
 
حجت الاسلام فضل الله در بخش پایانی سخنان خود، خاطر نشان ساخت: راه این علامه فقید را ادامه خواهیم داد و بر وحدت وطن و وحدت مسلمان و مسیحی تاکید می ورزیم و در جهت برطرف شدن مشکلات شهروندان و مشکلات کشور تلاش خواهیم کرد، وحدت امت اسلامی را نیز در اولویت کاری خود قرار می دهیم و از فلسطین و قدس دفاع خواهیم کرد./980/ب902/ک
ارسال نظرات