۱۷ تير ۱۳۹۱ - ۱۸:۲۹
کد خبر: ۱۳۲۳۶۰
رییس کل دادگستری آذربایجان شرقی:

ترویج فرهنگ وقف لازمه بالندگی حوزه‌های علمیه است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام شریفی با بیان این‌که در طول تاریخ موقوفات نقش بسیار مهمی در توسعه مدارس علمیه و پرورش علما داشته است، گفت: ترویج فرهنگ وقف لازمه بالندگی حوزه‌های علمیه است.
حجت الاسلام مالك اژدر شريفي، رئيس کل دادگستري آذربايجان شرقي

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، حجت الاسلام مالک‌اژدر شریفی، رییس‌کل دادگستری آذربایجان شرقی، روز گذشته در دیدار متولیان و مسؤولان اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان اظهار داشت: سنت حسنه وقف همواره مورد تاکید آموزه‌های دینی و از سیره رسول خدا به شمار می رود.

 

وی با بیان این‌که دین اسلام همواره به‌واسطه نیات خیر واقفان در سراسر جهان گسترش یافته است، خاطرنشان کرد: در طول تاریخ موقوفات نقش بسیار مهمی در توسعه مدارس علمیه و پرورش علما داشته است، در حقیقت ترویج فرهنگ وقف لازمه بالندگی حوزه‌های علمیه است.

 

حجت‌الاسلام شریفی با تاکید بر اهمیت جهت‌دهی به نیات واقفان با توجه به نیازهای روز جامعه اسلامی گفت: متاسفانه قبل از انقلاب، موقوفات بسیاری تخریب و یا تصرف شدند که امروز رسالت اوقاف و دستگاه قضایی رفع تصرف و احیای موقوفات سراسر کشور است.

 

رییس‌کل دادگستری آذربایجان شرقی با تشریح مبانی فقهی و قانونی مساله وقف تصریح کرد: توجه به اهمیت نقش واقفان در رفع محرومیت، گسترش مبانی دینی و نیات عامل‌المنفعه بایستی بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرد، امروز وظیفه داریم در تعارض میان شرع و قانون، رای به شرع داده شود، تا در جهت احیای موقوفات حرکت کنیم.

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به نقش موقوفات، بقاع متبرکه و امامزادگان در احیای شعائر اسلامی گفت: امروز تعدادی از حوزه‌های علمیه، مساجد و برخی از مدارس به‌وسطه درآمدهای حاصل از موقوفات اداره می شوند، بنابراین بایستی ترویج فرهنگ وقف و موقوفه‌داری بیش از گذشته در جامعه مورد توجه قرار گیرد.

 

حجت الاسلام شریفی در پایان با تقدیر از تلاش‌ دست‌اندرکاران اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان در احیای موقوفات و امامزادگان استان، اظهار داشت: امامزادگان بلندگوی مظلومیت شیعه هستند، بقاء متبرکه نیز به عنوان مرجع و پناهگاه معنوی نقش بسیار زیادی در آرامش روحی و روانی جامعه دارند.

 

همچنین حجت الاسلام حسینی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان در سخنانی از همکاری رییس‌کل دادگستری و قضات در احقاق حق موقوفات تقدیر و از اهتمام جدی اوقاف بر احیای موقوفات و ساخت بنای در خور شأن امامزادگان استان تاکید کرد.

 

وی با اشاره به این‌که توسعه صحن امامزادگان شاخص استان در اولویت فعالیت‌های اداره‌کل اوقاف استان قرار دارد، گفت: اکنون در بیش از 30 امامزاده و بقعه عملیات عمرانی در جریان است که به زودی با بهره‌برداری از این پروژه‌ها شاهد تحقق مطالبات رهبر معظم انقلاب مبنی بر تبدیل بقاع متبرکه به قطب‌های فرهنگی در استان خواهیم بود./935/پ202/ب

 

ارسال نظرات