۱۸ تير ۱۳۹۱ - ۱۷:۴۷
کد خبر: ۱۳۲۴۴۰
آیت الله احمدی فقیه یزدی:

حجاب تنها مختص بانوان نیست، آقایان نیز باید حجاب را رعایت کنند

خبرگزاری رسا ـ استاد درس خارج حوزه‌های علمیه گفت: این‌گونه نیست که حجاب تنها مختص خانم‌ها باشد بلکه آقایان نیز باید حجاب را رعایت کنند ولی به دلیل اهمیت بیشتر رعایت حجاب در خانم‌ها، مسأله حجاب به این شکل مطرح می شود.
حجاب تنها مختص بانوان نیست، آقایان نیز باید حجاب را رعایت کنند

 

 

آیت‌الله محمدحسین احمدی فقیه یزدی، استاد درس خارج حوزه علمیه قم در گفت‌گو با خبرنگارخبرگزاری رسا، با تأکید بر تعامل فکری صحیح میان حوزه‌های علمیه و سایر ارگان‌ها برای رشد عفاف و حجاب جامعه، گفت: عدم هماهنگی دقیق بین دستگاه های مختلف با حوزه‌های علمیه سبب ایجاد مشکل در زمینه حجاب و عفاف شده است و برای حل این مشکل باید تعامل علمی و فکری صورت گیرد.

وی در ادامه افزود: همانطور که شهید مطهری گفته اند با خشونت نمی‌شود کسی را تربیت کرد؛ تنها با مهر و محبت و ارتباط صحیح این اتفاق میسر خواهد شد، در عین حال باید ضوابط و قوانین نیز رعایت شود.

نهادهای مختلف فرهنگی با حوزه در مسأله حجاب هماهنگ شوند

وی با ابراز تأسف از عدم هماهنگی دقیق بین دستگاه های مختلف با حوزه ‌های علمیه، خاطر نشان کرد: همه احساس تکلیف خوبی دارند ولی نحوه اجرای برنامه‌ها مناسب نیست؛ لازمه حل این مشکل ارتباط صمیمی و تعامل علمی و فکری برای مقابله با پدیده بدحجابی است همه نهاد‌ها با یک دقت و درایت ویژه و هم‌سو با یکدیگر فعالیت کنند.

استاد خارج فقه حوزه علمیه قم، افراط و تفریط  ارگان‌های مختلف در مواجه با وضعیت حجاب جامعه را بزرگترین ضربه دانست و تصریح کرد: در مسایل ارشادی و تبلیغی باید از کندروی و تند‌روی‌ها جلوگیری شود، در بحث حجاب عده‌ای شدت عمل نشان داده و برخی مواضع ضعیفی داشته اند، این امر بیشترین تأثیر را در بدحجابی داشته است.

موضوع حجاب در اولویت‌ های تبلیغی حوزه‌ باشد

آیت الله احمدی فقیه یزدی، وظیفه اصلی حوزه‌های علمیه درتقویت وضعیت حجاب را تبیین حکم خدا و روش های صحیح تربیتی، عنوان کرد و گفت: مبلغان در ایام ماه مبارک رمضان باید بیشترین تأکیدشان بر این موضوع باشد؛ مطالب باید به صورت درست بیان شود، طوری‌که تحمیلی نباشد و جوان‌ها باور کنند که این یک وظیفه شرعی است که خداوند به عهده آنها گذاشته است.

وی روشن شدن وجه شرعی حجاب برای مردم را بسیار ضروری خواند و اظهارکرد: قبل از اینکه جنبه های فرهنگی حجاب و عفاف مطرح شود باید به لحاظ دینی و ایمانی روی جوان‌ها کار کرد تا یقین پیدا کنند که این یک وظیفه و تکلیف شرعی است.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم، تربیت الگوهای موفق و محجبه را یکی از راه های م‍ؤثر در ترویج حجاب دانست و گفت: جوان‌ها از هم سن و سال های خود بیشتر الگو برداری می کنند؛ در صورتی که الگوهای مناسب تربیت و به جامعه معرفی شود، شاهد انتقال این تربیت صحیح به سایر افراد جامعه خواهیم بود.

حجاب ریشه در اعتقادات و شخصیت درونی افراد دارد

آیت الله احمدی فقیه یزدی  درباره تأثیر حجاب بر روی عقیده و ایمان، بیان داشت: حجاب ریشه در اعتقادات و شخصیت درونی افراد دارد؛ همچنین اگر کسی ظاهری لاابالی داشته باشد کم کم در افکارش نیز بروز پیدا می کند.

وی حجاب را یک تکلیف عمومی دانست و تصریح کرد: این‌گونه نیست که حجاب تنها مختص خانم‌ها باشد بلکه آقایان نیز باید حجاب را رعایت کنند ولی به دلیل اهمیت بیشتر رعایت حجاب در خانم‌ها، مسأله حجاب به این شکل مطرح می شود.

 استاد خارج فقه حوزه علمیه قم، با بیان این‌که عادت پذیری انسان یک امر فطری است، گفت: خداوند بشر را طوری خلق کرده است که کارهایی را براساس عادت انجام دهد؛ اگر اعمال براساس عادت‌های خوب باشد پسندیده است همانطور که عادت به کارهای بد مذموم است؛ در مسایل اخلاقی همچون حجاب باید روحیه عادت پذیری را تقویت کرد./928/ت302/ن

ارسال نظرات