۲۱ تير ۱۳۹۱ - ۱۴:۰۶
کد خبر: ۱۳۲۶۴۵
حجت‌الاسلام عبدوس تأکید کرد؛

مبلغان ماه رمضان با آشنایی به مسائل روز، مخاطبان خود را دریابند

خبرگزاری رسا ـ مسؤول جامعه وعاظ تهران گفت: برخی روحانیون بدون مطالعه منبر می‌روند و از حفظیات قدیم خود استفاده می‌کنند که در منبرشان هیچ بحث مورد نیاز جامعه نیست که این کار به مخاطب ضرر می‌رساند.
حجت‌الاسلام والمسلمين عبدوس
  
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت‌الاسلام عبدوس، مسؤول جامعه وعاظ تهران، 21 تیرماه، در همایش علمی‌کاربردی مرزبانان حریم تشیع که به همت اداره امور مبلغان دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی، در آستانه فصل تبلیغی ماه رمضان برگزار شده بود، در خصوص اصول و موضوعات منبر خوب سخنرانی کرد. 
اصول منبر خوب 
وی در ابتدا به اصول منبر خوب اشاره کرد و گفت: اول این که باید موضوعات را با دقت گلچین کرد چون خیلی از مباحث را مردم نیاز ندارند و بیشتر سردرگم می‌شوند بنابراین مسائل باید واضح بوده و با حسن سلیقه انتخاب شوند. دوم این که منبر خشک نباشد، مخصوصا در ماه رمضان که باعث خواب‌آلودگی مستمع می‌شود. باید در میان منبر لطیفه‌ای گفته شود البته با انتخاب متون درست و متناسب با هر منطقه کشور، زیرا در برخی مناطق سخن گفتن بسیار کار سختی است بنابراین هرچه منبر حالت خودمانی داشته باشد تأثیر بیشتری خواهد داشت. 
وی افزود: برخی مباحث دلایلی دارند که انسان را قانع نمی‌کند پس باید چیزی که برای خود روحانی جا نیفتاده است برای مردم مطرح نکند و لازم نیست هرچه در کتاب نوشته شده است برای مردم گفته شود، برخی کتاب‌ها در گذشته نوشته شده و صرفا تاریخ و بدون تحقیق است، بنابراین سومین نکته این است که اگر مخاطب سؤال کرد باید او را قانع کرد.
حجت‌الاسلام عبدوس با تأکید بر این که در مباحث اختلافی نباید وارد شد، گفت: چهارم این که منبر نباید بدون محتوا و مطالعه باشد. برخی روحانیون بدون مطالعه منبر می‌روند و از حفظیات قدیم خود استفاده می‌کنند و در منبرشان هیچ بحثی که نیاز جامعه باشد نیست که این کار به مخاطب ضرر می‌رساند، بنابراین مهم‌ترین کار سخنران و منبری، مطالعه است.
وی با اشاره به این که در تجلیل از افراد باید اعتدال را رعایت کرد، گفت: گاهی ممکن است برای شخص روحانی مسائلی اتفاقی بیفتد که نباید چنین مسائل ریز و جزئی در منبر مطرح شود بنابراین نکته پنجم داشتن سعه صدر، دل بزرگ، طاقت بالا و انتقادپذیری است، خصوصا انتقاد به دولت و سیاست‌های حکومتی که در مناطق دوردست بیشتر اتفاق می‌افتد.
موضوعات تبلیغی ماه مبارک رمضان
این پیشکسوت تبلیغ دینی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوعات تبلیغی ماه رمضان اشاره کرد و گفت: به دو شیوه می‌توان در ماه رمضان سخنرانی کرد. اول اینکه در هر دهه یک بحث را شروع کرده و در ده روز به اتمام رساند مثلا در بحث دهه سوم می‌توان از کتاب 15 جلدی «سیره رفتاری حضرت علی» نوشته دشتی، استفاده کرد یا در دهه‌های اول موضوعاتی مثل حق‌الناس و گناهان زبان را مطرح کرد.
وی یکی از بحث‌های مهم دهه سوم ماه رمضان را بحث از القاب امیرالمؤمنین(ع) دانست و گفت: در بین 12 امام، دو امام داریم که القابشان از بقیه بیشتر است. یکی امام زمان(ع) هستند که 182 لقب دارند و یکی امیرالمؤمنین(ع) که 347 لقب دارند که در کتاب «اسماء و القاب امیرالمؤمنین» به زبان عربی نوشته اصغر شکوهی انتشارات بنیاد پژوهش‌ها به صورت کامل و جامع آورده شده است.
وی افزود: شیوه دوم این است که مبلغ می‌تواند هر شب بحثی مستقل داشته باشد که بیشتر باید درس‌های زندگی و اخلاقی باشد مثل چگونه سخن گفتن که در 9 آیه قرآن کریم آمده است، یا مباحثی مانند چگونگی نگاه کردن، نگاه‌های مجاز و غیر مجاز، چگونه خندیدن، چگونه شوخی کردن و نداشتن افراط و تفریط یا شوخی‌های رکیک، امانتداری و رعایت حق حیوانات که کتب فراوانی دارد، بحث‌های شیرینی برای روستاییان خواهد بود. 
حجت‌الاسلام عبدوس در پایان گفت: چگونگی برخورد با جوان توسط پدر و مادر، شخصیت جوان و ویژگی‌های او، برخورد جوان با پدر و مادر و ادای حق ایشان، انتخاب دوست، دعا کردن، قرآن خواندن، مهمانی دادن، اخلاق در خانواده، اخلاق در جامعه و رازداری که بحث‌های بسیار مهم و مبتلابه جامعه امروز است و در میان قشر متدین نیز نیاز آن احساس می‌شود./932/پ202/س
ارسال نظرات