رییس دفتر مطالعات و تحقیقات زنان:
طراحی الگوی زیستِ متدینانه برای حجاب ضروری است
خبرگزاری رسا ـ رییس دفتر مطالعات و تحقیقات زنان، طراحی یک الگوی زیستِ متدینانه را برای حجاب ضروری دانست و گفت: برای مطرح کردن حجاب در جامعه باید ابعاد وجودی، قدرت تبیین و دفاع از حجاب را به گونهای تقویت کنیم که سبک زندگی مردم به سبک زندگی متدینانه تبدیل شود.
حجتالاسلام محمدرضا زیبایینژاد، رییس دفتر مطالعات و تحقیقات زنان در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری رسا به تحلیل فعالیتهای حوزه در زمینه ترویج فرهنگ عفاف و حجاب پرداخت و با اشاره به ضعفهایی که در فعالیتهای نهادهای حوزوی در این زمینه وجود دارد، نسبت بین عفاف و حجاب و آنچه در جامعه اتفاق میافتد را مورد بررسی قرار داد.
وی افزد: تحلیل فعالیتهای حوزه در زمینه ترویج فرهنگ عفاف و حجاب، نیازمند توجه به ضعفهای متعدد در زمینه فعالیتهای نهادهای حوزوی است که از آن میتوان به مهندسی معکوس تعبیر کرد؛ ابتدا باید دید آنچه در جامعه اتفاق میافتد، چه نسبتی با عفاف و حجاب دارد و آن چه باید در مورد حجاب نقطه آرمانی باشد و مردم نسبت به آن معتقد و علاقهمند هستند، چیست.
رییس دفتر مطالعات و تحقیقات زنان با بیان اینکه اعتقاد ذهنی به حجاب باید تبدیل به باور قلبی شود و مردم نسبت به مسأله حجاب و اقامه آن حساس شوند، گفت: باید نسبت به حجاب اقناء ذهنی صورت گیرد، یعنی حساسیتها به سمت حجاب بیشتر شود و مردم نسبت به آن التزام عملی پیدا کنند.
وی با اشاره به اینکه برخی افراد به حجاب اعتقاد دارند، علاقهمند هم هستند و التزام عملی هم دارند، اما نسبت به گسترش آن در جامعه حساس نیستند، تحقق ویژگیهای مرتبط با بحث حجاب را منوط به تربیت جامع مردم از نظر ذهنی، تمایلات و احساسات دانست.
این استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: مردم باید به گونهای تربیت شوند که حس زیباییشناسی آنان در مقیاس دینی شکل بگیرد؛ برای مطرح کردن حجاب در جامعه باید ابعاد وجودی، قدرت تبیین و دفاع از حجاب را به گونهای تقویت کنیم که سبک زندگی مردم تبدیل به سبک زندگی متدینانه شود.
وی افزود: حجاب را نمیتوان به سبک زندگی مردم که سبک زندگی مصرفی است و مرزهای بین مسلمانان و کفار کمرنگ شده، سنجاق کرد؛ دلالت مطابقی بر بحث حجاب وجود ندارد و در وضعیتی به سر میبریم که لازمهاش بیتوجهی به حجاب است، بنابراین در مباحث تربیتی ابتدا باید دنبال دلالتهای انتظامی بگردیم.
حجتالاسلام زیبایینژاد گفت: وقتی سبک زندگی مبتنی بر شادکامی فردی باشد و در تمام عرصههای زندگی اینگونه تلقین شود که حق با مشتری بوده و در انتخاب سبک زندگی آزاد است و حتی افراد نسبت به امورات خود حق دارند و هرچه بخواهند مصرف کنند، چگونه میتوانیم در برابر حجاب تابلو ورود ممنوع بزنیم.
وی ادامه داد: وقتی خطیب نماز جمعه تهران 15 سال پیش با افتخار شاخصههای لیبرال را اعلام میکند و یکی از این شاخصهها را اعطای هزار مجوز انتظار برای مطبوعات میداند، یعنی هرکسی با هر سلیقهای میتواند مراجعه کند تا هرآنچه میخواهد به دست آورد، یعنی میخواهد بگوید انتخاب با مشتری است، پس چرا در بحث حجاب انتخاب با مشتری نباشد.
وی در ادامه خواستار طراحی یک الگوی زیستِ متدینانه در بحث حجاب شد و گفت: برای اینکه حوزه بتواند در این عرصه موفق شود، باید کارشناس امر حجاب و مبلغ حجاب تربیت کند، مهارتهای ارتباطی مبلغان را تقویت کند، در عرصه هنر دینی و تسلط بر ابزار رسانهای فعال شود و لجنهای از اصحاب و جبهه هنری انقلاب تشکیل دهد و خوراک آنان را تأمین و ارتباط آنان را با هم تداوم ببخشد.
رییس دفتر مطالعات و تحقیقات زنان با طرح این سؤال که برای تربیت مردم به گونهای که قساوت قلب نداشته باشند، تاکنون چه کار کردهایم، تصریح کرد: برای نهادینه کردن حجاب باید الگوهای سبک زندگی اصلاح شود و تربیت جنسی صورت گیرد یعنی زن را برای زن شدن و مرد را برای مرد شدن پرورش دهیم و پس از آن بررسی کنیم که حوزه برای این الگوها چه کار کرده است.
وی افزود: دختر در سیستم آموزشی کشور زن بودن خود را و پسر، مرد بودن خود را به رسمیت نمیشناسند؛ ویژگیهای مردان و زنان در حال تضعیف شدن است و تا زمانی که ویژگیهای زنانه و مردانه شکل نگیرد، اگر قرار است زنهای بدحجاب کنترل شوند، شوهران و پدران باید در مرحله نخست آنها را کنترل کنند.
حجتالاسلام زیبایینژاد هشدار داد: وقتی نظام تربیتی کشور از صدا و سیما تا آموزش و پرورش در حال تحقیر کردن مرد است، دیگر نمیتوان زندگی خانوادگی را تحکم کرد، چراکه حاکمیت تضعیف شده است؛ حجاب به شرطی در جامعه جا میافتد که مرد با خصال مردانه و زن با خصال زنانه زندگی کنند و کل نظام اجتماعی مرد در ایفای نقش مردانه و از زن در ایفای نقش زنانه پشتیبانی کند.
وی عملکرد حوزه علمیه را در قبال مسأله بدحجابی ضعیف دانست و گفت: ضعف روحانیت در این عرصه به آن سبب است که پیوندهای خود را با مردم تضعیف کرده و فکر میکند تبلیغ با محور علم انجام میشود، از اینرو در تبلیغات دینی خود به دنبال اقتدار علم میگردد، در حالی که اقتدار روانی در تبلیغ نقش بیشتری دارد.
این استاد حوزه و دانشگاه پیشنهاد داد: حوزه برای اینکه بخواهد در عرصه ترویج فرهنگ حجاب و عفاف موفق شود و رسالت خود را به درستی انجام دهد؛ باید در بحثهایی که ناظر به تولید معنا، مفهوم و تولید اندیشه در بحث عفاف و حجاب است، اقناع علمی درست کند و آن را به زبانهای مختلف ترویج دهد.
وی خاطرنشان کرد: گاهی وقتها در زمینه حجاب حرف علمی داریم اما حرف علمی برای فهم مردم تبدیل نشده است، یعنی نهادهای مبدل نداریم که برای اقشار مختلف این حرفها را به زبان مختلف بزنند؛ استفاده از زبان هنر برای رواج برخی دیدگاهها و اندیشهها مؤثر است و حوزه باید بتواند حرف خوب خود را به وسیله ابزارهای هنری اثربخش کند.
حجتالاسلام زیبایینژاد اظهار داشت: حوزه باید خود را با عرصه مدیریت و برنامهریزی اجتماعی درگیر کند؛ با اولویتهایی که در کشور برای مسائل تربیتی، اقتصادی، فرهنگی و ارشادی وجود دارد، درگیر شود و با دانشگاهها مشارکت کرده و منویات خود را در طراحی سبک زندگی اسلامی پیاده کند. /920/ت302/ن
ارسال نظرات