۲۸ تير ۱۳۹۱ - ۰۱:۴۱
کد خبر: ۱۳۲۸۵۵
سخنران حرم مطهر رضوی:

اسلام برای جامعه هویتی مستقل قائل است

خبرگزاری رسا ـ سخنران حرم مطهر رضوی با اشاره به حرکت های بیداری اسلامی در جهان اسلام اظهار داشت: اسلام برای جامعه هویت مستقل قائل است و امروز جهان اسلام از حرکت جمعی و هویت اجتماعی ما الگوگیری کرده است.
 حرم رضوي
 
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام رضایی تهرانی، استاد حوزه و دانشگاه مشهد، در برنامه «دین، نشاط و زندگی» که عصر سه شنبه 27 تیرماه در صحن جمهوری حرم مطهر حضرت علی بن موسی الرضا(ع) برگزار شد، گفت: برخی از مکاتب مختلف، اصالت را به فرد می دهند و جامعه را در حاشیه می دانند و برخی دیگر عکس آن. در فرهنگ اهل بیت(ع) و مکتب وحیانی اگر از ما سؤال کنندکه نظر اسلام چیست، باید در پاسخ بگوییم علامه طباطبایی در تفسیرالمیزان در آغاز سوره نساء می فرماید «اسلام هر دو را اصیل می داند» یعنی اسلام برای جامعه هویت مستقل قائل است و نه هویت جدایی از افراد.
وی خاطرنشان کرد: امروز تأثیر حرکت بیداری اسلامی امت ما ملموس است و کشورهای مصر، تونس، عراق، افغانستان، پاکستان، لبنان و جهان اسلام از حرکت جمعی و هویت اجتماعی ما الگوگیری کرده است؛ اما باید توجه داشته باشیم که این الگوگیری از تک تک افراد صورت نگرفته، بلکه از اجتماع ملت ایران تحت نظر امام خمینی(ره) شکل گرفته است و آنان متوجه شده اند که همانند ملت ایران با دست خالی می توان ایستاد و به ارزش های الهی رسید.
حجت الاسلام رضایی تهرانی با این نتیجه گیری که در محضر قرآن و عترت اصالت با فرد و جامعه است، ادامه داد: البته هر کدام حد و مرزهایی دارد که باید شناخته شود. نکته دومی که علامه طباطبایی در تفسیر المیزان تأکید می کند آن است که اسلام در این هویت جمعی هویت های کوچک تر را هم مد نظر دارد و یکی از هویت های کوچک هویت قومی(خانواده) است.
وی نیز با اشاره به این که مسأله صله رحم و قطع آن در ساختار جامعه به لحاظ سببی و نسبی مطرح است، بیان کرد: قرآن پایه زندگی مشترک را عطوفت و مهربانی قرار داده است؛ خداوند متعال در قرآن کریم می فرماید «ما شما را که به عنوان همسر مرتبط کردیم از آیات‌مان این است که بین شما مودت و رحمت قرار دهیم».
سخنران حرم مطهر رضوی ادامه داد: زیباترین زندگی زن و شوهری در عالم، زندگی حضرت زهرا(س) و حضرت علی(ع) است، این بزرگواران چون هر دو خدایی می اندیشند زندگی شان در همه سطوح بر مدار عقل الهی و در اوج و غیر قابل تصور است؛ گرچه برخی از دشمنان سعی کرده اند که با جعل روایات دروغین برای تحقیر زندگی آن حضرات مسائلی را ایجاد کنند، ولی تمامی این روایات با یک جمله از حضرت علی(ع) که می فرمایند «به خدا قسم من هرگز زهرا را ناراحت نکردم و ایشان هرگز من را ناراحت نکردند» کنار می رود.

گفتنی است، ویژه برنامه دین نشاط زندگی هر روز ساعت 18 عصر در صحن جمهوری حرم مطهر رضوی برگزار می شود./968/پ202/س

 

ارسال نظرات