۲۸ تير ۱۳۹۱ - ۱۵:۱۴
کد خبر: ۱۳۲۸۹۵
مسؤول مرکز رسیدگی به امور مساجد خراسان رضوی:

ائمه جمعه مسؤولیت مستقیم در مدیریت مساجد دارند

خبرگزاری رسا ـ مسؤول مرکز رسیدگی به امور مساجد خراسان رضوی اظهار داشت: مساجد سنگرهای امامان جمعه هستند و ائمه جماعات سربازان امام جمعه هستند.
مسجد

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام حسین حائری، مسؤول مرکز رسیدگی به امور مساجد خراسان رضوی، در گردهمایی ائمه جمعه استان خراسان رضوی که صبح امروز در دفتر امام جمعه مشهد برگزار شد، گفت: مسجد، محراب و منبر نباید به دولت وابسته باشد و این از نگرش های جامع امام و مقام معظم رهبری است که برای ما مشخص کرده اند تا مقوله دین از مقوله دولت جدا باشد، در حالی که در دیگر کشورهای اسلامی مساجد به طور کامل وابسته به دولت هستند.

وی با تأکید بر این که مدیریت و اداره مسجد باید بر عهده مردم باشد تصریح کرد: مسجد از شئون ولایت فقیه است و باید با نظر و اراده این نهاد مقدس اداره شود. در استان ها اداره مساجد بر عهده نمایندگان ولی فقیه است و در استان خراسان به طور ویژه از روز اول انقلاب مقوله مسجد مدیریت شده  و این پایگاه های الهی از گذشته پرافتخاری برخودارند.

حجت الاسلام حائری خاطرنشان کرد: ائمه جمعه باید در بین همه مسؤولیت هایی که دارند، مسؤولیت دوم‌شان را اداره مساجد قرار دهند، زیرا مدیریت مساجد ارتباط فوق العاده نزدیکی با امامت جمعه دارد. مساجد سنگرهای امامان جمعه هستند و ائمه جماعات سربازان امام جمعه هستند و امامان جمعه نباید از همکاری با آن ها خودداری کنند، زیرا مساجد یک شهر بازوی توانمندی برای امام جمعه آن شهر هستند.

وی با بیان این که مساجد باید از سوی امامان جمعه مدیریت و اداره شود، تصریح کرد: سیاست مرکز رسیدگی به امور مساجد این است که نیروی کاری و اجرایی تربیت کنند، زیرا اگر مدیران لایق تربیت شوند اداره مساجد با مشکل مواجه نخواهد شد. مقام معظم رهبری می فرمایند «مدیر مسجد امام جماعت است» بنابراین لازم است که این سخن رهبری را اجرایی کنیم، بدین معنا که تربیت کردن هیأت امنای قوی، و تربیت خادمان شایسته اصلی ترین کار است.

مسؤول مرکز رسیدگی به امور مساجد خراسان رضوی با اشاره به این که تربیت مدیر در قالب امام جماعت سیاست کلی امور مساجد است، بیان داشت: ائمه جماعات نباید فقط پیش نماز باشند، بلکه باید امام جماعت نیز باشند؛ امروز ملاحظه می کنیم که متأسفانه از ظرفیت مساجد به مقدار لازم استفاده نمی شود و مساجد در جایگاه اصلی خود قرار ندارند، در حالی که باور ما این است که مساجد قدرتی بیشتر از آن چه که هست، دارند و بسیاری از برنامه های فرهنگی که بر زمین مانده باید از مساجد آغاز شود.

وی در ادامه اظهار داشت: اختلافات در مساجد به هر عنوان و شکلی که باشد مردم بدون آن که دنبال پیدا کردن مجرم باشند، مسجد را عامل می دانند و در نتیجه مسجد را ترک می کنند.

حجت الاسلام حائری در بخش دیگری گفت: وضعیت مساجد در اقامه نماز صبح مطلوب نیست و یک چهارم مساجد در آن ها نماز صبح اقامه می شود و بقیه مساجد تعطیل هستند.

وی با ارائه این پیشنهاد که باید برنامه ریزی شود تا نماز جماعت ادارات کشور در مساجد نزدیک آن اداره اقامه شود، بیان کرد: مهم ترین مشکل امروز مساجد کل کشور این است که مردم به ویژه جوانان و نو جوانان از مسؤولان مساجد چهره باز و روی خوش نمی بینند./968/پ202/ب

ارسال نظرات