۲۸ تير ۱۳۹۱ - ۱۷:۵۷
کد خبر: ۱۳۲۹۱۳
مدیر کل تبلیغات اسلامی قزوین:

مبلغان دینی مهم ترین عامل شکل گیری ایدئولوژی جامعه اسلامی هستند

خبرگزاری رسا ـ مدیر کل تبلیغات اسلامی قزوین مبلغان دینی را مهم ترین عناصر در شکل گیری ایدئولوژی جامعه اسلامی معرفی کرد و گفت: این قشر تأثیرگذار در جهت ارتقای سطح دانش دینی و مسائل روز خویش گام بردارند تا بتوانند پاسخگوی شبهات نسل جوان باشند.
مدير کل تبليغات اسلامي قزوين

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام علی نعمت الهی، مدیر کل تبلیغات اسلامی قزوین امروز در گردهمایی ائمه جمعه، جماعات و مبلغان استان که در سالن اجتماعات این اداره کل برگزار شد، افزود: اساسی ترین وظیفه مبلغان دینی زدودن خرافه از چهره دین است، چرا که خرافه موجب ایجاد انحراف در دین مبین اسلام می شود و در همین راستا یکی از وظایف مهم ائمه معصوم (ع) نیز مبارزه با بدعت و خرافه بود.

 

وی اظهار داشت: مبلغ دینی باید بکوشد چهره ای که از دین ارائه می شود، آلوده به خرافه نباشد و وظیفه دیگری که بر عهده یک مبلغ دینی است، مبارزه با بدعت گذاری است زیرا بدعت رود جاری، زلال و شفاف دین را تبدیل به شوره زار می کند.

 

مدیرکل تبلیغات اسلامی قزوین اضافه کرد: امروزه جامعه ما از هر دو موضوع خرافه و بدعت رنج می برد، از این رو مبلغان دینی باید قاطعانه به صحنه بیایند و با خرافه و بدعت مبارزه کنند.

 

وی با اشاره به اهمیت تکیه بر عقلانیت در مبارزه با بدعت و خرافه افزود: دین اسلام و کتاب قرآن بر محور عقلانیت تکیه کرده است، بطوریکه وقتی خداوند متعال از مظاهر طبیعی سخن می گوید انسان را به تفکر و تدبر دعوت می کند، البته عنصر احساسات لازم است ولی وقتی در این حوزه افراط شود، عقلانیت تحت الشعاع قرار می گیرد.

 

حجت الاسلام نعمت الهی افزود: امروز فعالیت در عرصه تبلیغ بسیار حساس شده چرا که مخاطب امروز با مخاطب دیروز بسیار متفاوت است، ذهن جوان پای منبری امروز سرشار از شبهات دینی بوده که از سوی هجمه فرهنگی دشمنان از طریق شبکه های ماهواره ای و اینترنتی در افکار آنان ایجاد شده است.

 

وی با بیان این که بحث بدعت باید مورد توجه جدی قرار گیرد، ادامه داد: متأسفانه امروز به بهانه نوآوری در معارف دینی شاهد گسترش بدعت و خرافه در دین هستیم به طوری که در برخی سایت ها ایجاد شبهه می کنند، ماه رمضان فرصت خوبی است تا به این شبهات پاسخ داده شود.

 

حجت الاسلام نعمت الهی ماه رمضان را فرصت مناسبی برای پاسخگویی به شبهات دینی از سوی مبلغان دانست و خاطرنشان کرد: مبلغان دینی باید اجازه دهند جوانان شبهات خود را مطرح کرده و به صورت مستدل و مستند به آنها پاسخ دهند و تفسیر قرآن، بیان مباحث اخلاقی، آموزه های دینی و احادیث و تبیین احکام از دیگر مواردی است که در ماه رمضان باید مورد توجه قرار گیرد.

 

مدیرکل تبلیغات اسلامی قزوین در ادامه با اشاره به اهمیت تبلیغ در ترویج اسلام اظهار داشت: در طول تاریخ، رسالت اصلی روحانیت تبلیغ و ترویج احکام الهی بوده است و برای این که این فرایند به خوبی شکل گیرد، لازم است که ارکان تبلیغ مورد توجه قرار گیرد.

 

وی با اشاره به این که پیام دهنده، پیام گیرنده، محتوای پیام و ابزار انتقال پیام، ارکان تبلیغ هستند، ادامه داد: در این موارد، پیام گیرنده رکن تبلیغ است زیرا از همه ارکان مذکور برای رساندن پیام به مخاطب استفاده می شود، از این رو در شرایط امروز و در دنیایی که با حجم بالای اطلاعات روبرو هستیم، مخاطب شناسی به صورت یک علم مطرح است.

 

حجت الاسلام نعمت الهی افزود: برای این که بتوان یک مخاطب را به خوبی شناخت باید پیش فرض هایی را در نظر گرفت، این که آیا مخاطب ما آماده است که فکر او را تغییر دهیم و آیا قدرت تجزیه و تحلیل او به چه میزان است.

 

وی با اشاره به گسترش روز افزون فعالیت های تبلیغی رسانه های غربی علیه ارزش های دینی جامعه، تصریح کرد: همواره ایدئولوژی به عنوان ارکان اساسی فرهنگ، مورد هجمه دشمن بوده است چرا که ایدئولوژی از باور و ارزش های انسان تشکیل می شود.

 

حجت الاسلام نعمت الهی مبلغان دینی را مهم ترین عناصر در شکل گیری ایدئولوژی جامعه اسلامی معرفی کرد و گفت: این قشر تأثیرگذار جامعه اسلامی باید همواره هوشیار باشند و در جهت ارتقای سطح دانش دینی و مسائل روز خویش گام بردارند تا بتوانند پاسخگوی شبهات نسل جوان باشند./950/پ202/ب

ارسال نظرات