۳۰ تير ۱۳۹۱ - ۱۵:۱۳
کد خبر: ۱۳۳۰۵۳

چند خبر کوتاه از آذربایجان‌شرقی

خبرگزاری رسا ـ مرمت امامزاده اسماعیل میانه و شرکت اساتید منطقه 13 دانشگاه آزاد اسلامی در طرح ضیافت اندیشه از مهم ترین اخبار کوتاه آذربایجان‌شرقی است.
ضريح امامزاده

  
به گزارش خبرگزاری رسا از تبریز به نقل از روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی، تراب محمدی در حاشیه بازدید از پروژه های مرمتی و گردشگری شهرستان میانه در گفتگو با خبرنگاران افزود: دیوارهای امامزاده اسماعیل که بنام مقبره کمال الدین شهرت دارد در جنوب و متصل به مسجد جامع میانه واقع شده آجری بوده وگنبد و روپوش دارد.

 

محمدی وسعت داخلی این بقعه را در حدود 30 متر مربع عنوان کرد و گفت: بلندای گنبد بقعه به شش متر می رسد و در دیوار شمالی دری به مسجدجامع میانه بازمی شود که دربالای آن کتیبة سنگی قرار گرفته است.

 

وی با تشریح دیگر قسمت های این بقعه تاریخی افزود: مناره بلندی به ارتفاع 13 متر در صحن بقعه با آجر بنا شده که از نظر استحکام و زیبایی قابل توجه است به طوری که تاریخ ساخت آن از روی اشعاری که روی سنگی نوشته ودر بنا نصب شده است بدست می آید.

 

رییس شورای ثبت آثار فرهنگی و تاریخی استان در فهرست آثار ملی یادآور شد: این مناره  دارای دو کتیبه سنگی است که یکی در بالای دری که از چندین راه پله ای که در داخل مناره واقع شده و شخص را به راس مناره می رساند نصب شده و دیگری در قسمتی که نمای آن از داخل حیاط بقعه معلوم نیست و باید از سمت کوچه آن را مشاهده کرد.

 

محمدی امامزاده اسماعیل  را دارای حیاطی بسیار بزرگ خواند و گفت: حیاط دارای چهار درب ورودی به حیاط امامزاده است که درپشت بقعه امامزاده روی کاشیهایی قسمتی از یکی ازسوره‌های مبارکه قرآن نوشته شده و روبروی یکی از درهای ورودی امامزاده نصب شده است.

 

وی با اشاره به جایگاهی که این بقعه در میان مردم و اهالی دارد، گفت: امامزاده اسماعیل ماه محرم هر سال پذیرای عاشقان حسین و عزادارای های پرشور حسینی است.

 

محمدی با بیان اینکه هرسال چندروز به عاشورا و تاسوعا مانده در حیاط امامزاده مراسم سوگواری برگزار می شود، یادآور شد: در روز عاشورا با حضور هیئت ها ودسته های عزاداری مختلف در امامزاده و همین طور حضور اقشار مختلف مردم، آیین های محلی عزاداری برگزار و نماز ظهر عاشورا با حضور خیل عظیمی از مردم بسیار باشکوه اقامه می شود.

 

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان امامزاده اسماعیل را یکی از  آثار قابل احترام در میانه خواند و گفت: این بقعه که در مرکز شهر قرار گرفته، با یک ضریح بسیار زیبا مورد توجه بسیاری از اهالی و گردشگران است که هر هفته پنجشنبه مملو از جمعیت می شود. 

 

شرکت اساتید منطقه 13 دانشگاه آزاد اسلامی در طرح ضیافت اندیشه

 
حجت الاسلام حسین فرج زاده، مسؤول نهاد نمایندگی رهبری در منطقه 13 دانشگاه آزاد اسلامی از شرکت اساتید منطقه 13 دانشگاه آزاد اسلامی در طرح ضیافت اندیشه خبر داد و گفت: این طرح در راستای ارتقای فضای فرهنگی دانشگاه و مقابله با تهاجم فرهنگ غیردینی، برگزار می شود.
وی با بیان این‌که طرح در دو مرحله برای دانشجویان و استادان هیأت علمی دانشگاه های آزاد اسلامی منطقه13 برگزار می شود، یادآور شد: طرح ضیافت اندیشه دانشجویان در مرحله اول برای عموم دانشجویان ثبت نام کننده به ظرفیت یک هزارو 540 نفر از 19 تیر تا سوم مرداد در واحد تبریز با تدریس دروس کلاس انقلاب با رویکرد موضوع محور، اخلاق و متون با رویکرد تأمل محور و فوق برنامه های سخنرانی، کرسی های آزاداندیشی، کارگاه، مسابقه، کارگروهی در موضوعات سینما و رسانه، ادب و هنر و تربیت بدنی برگزار خواهد شد.
 مسؤول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در منطقه13 دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: در مرحله دوم طرح ویژه دانشجویان ممتاز با توان و تخصص در زمینه های فرهنگی در شهریور ماه برگزار می شود.
 حجت الاسلام فرج زاده افزود: دانشجویانی که این طرح را به صورت منظم سپری کنند معادل چهار واحد درسی دروس معارف برای آنان محاسبه می شود و برای دانشجویان در مرحله دوم طرح علاوه بر چهار واحد ذکر شده گواهینامه پایان دوره با تخصص های مختلف اعطا می شود.
 وی گفت: طرح ویژه استادان نیز در دو مرحله برگزار می شود که مرحله اول500 نفراز استادان استان را در دهه اول و دوم شهریورماه و سایر استادان را نیز تا آخر اسفند ماه تحت پوشش قرار خواهد داد.
مسؤول نهاد نمایندگی رهبری در منطقه13 دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به دروس ویژه استادان در این طرح گفت: معرفت شناسی علم، اخلاق حرفه ای و مبانی سیاسی اسلام دروس تدریسی هستند که درواحدهای بناب، مرند و تبریز ارایه شده و در ارتقا درجه هیأت علمی آنان موثر می باشد. 
تغییر ساعت کار موزه های آذربایجان شرقی در ماه رمضان
موزه ها و محوطه های تاریخی استان در ایام ماه رمضان از ساعت 9 صبح تا 19،30 دایر خواهند بود.
این اماکن تاریخی یک‌سره و بدون تعطیلی در ساعات اعلام شده از صبح تا عصر باز بوده و بازدیدکنندگان می توانند ضمن بازدید از این اماکن تاریخی و ارزشمند، با فرهنگ و تاریخ قسمتی از ایران زمین آشنا شوند.
همایش شعر مقاومت بین‌المللی اسلامی در تبریز برگزار شد
همایش شعر مقاومت بین المللی اسلامی در دانشگاه تبریز با حضور شاعرانی از تهران، تبریز و شهرهای آذربایجان شرقی برگزار شد.
محمود سجادی، محقق و شاعر در این همایش گفت: فرودسی، آغازگر بزرگ ادبیات بیداری و خروش شعر در برابر بیداد زمان خود بوده‌ است، این روند در دوره های تاریخی پس از او با سرودن شاهنامه‌هایی از قبیل شاهنامه مسعودی مروزی، شاهنامه ابولموید بلخی، ابومنصوری و گشتاسب نامه دقیقی ادامه یافته ‌است.
وی ادامه داد: ادبیات انتفاضه در مقاطع مختلف قبل و بعد از پیروزی انقلاب مطرح بوده و پیش از پیروزی انقلاب بزرگانی از قبیل مرحوم امیری فیروزکوهی بهرین قصایدی را در محکومیت و پلیدی صهیونیسم سروده‌اند.
این شاعر خاطرنشان کرد: در طول تاریخ شعر آیینی همواره شعر بیداری بوده به طوری که وقتی شاعران عاشورایی شعر می‌گویند در عین مرثیه ‌سرایی برای امام حسین (ع) بر روح حماسه و بیداری این قیام تاکید دارند./935/د102/س
 
ارسال نظرات