۳۱ تير ۱۳۹۱ - ۱۲:۱۶
کد خبر: ۱۳۳۱۱۱
روحانی مبارز در جمهوری آذربایجان:

دادگاه باکو با اتهامات ساختگی اسلام‌گرایان را زندانی می‌کند

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام حسن اف صدوقی گفت: دادگاه باکو اسلام‌گرایان را به اتهامات ساختگی نظیر تلاش برای اغتشاش و نگهداری سلاح و حمل مواد مخدر به حبس های طولانی محکوم می‌کند.
حجت الاسلام ايلچين حسن اف، روحاني مبارز در باکو

 

به گزارش خبرگزاری رسا از تبریز به نقل از روابط عمومی کمسیون حقوق بشر اسلامی منطقه شمال‌غرب، حجت الاسلام ایلچین حسن اف صدوقی، یک از علمای مبارز جمهوری آذربایجان در نشست بررسی ابعاد حقوقی شهادت حاج واقف عبدالله اف، معاون حزب اسلامی جمهوری آذربایجان اظهار داشت: حاج واقف با وجود این‌که از بیماری قلبی رنج می برد، در زندان مخوف رژیم باکو، زیر شکنجه قرار داشت، زندانی که حتی اگر افراد سالم را آنجا حبس کنند، بیمار می شود.

 

حجت الاسلام ایلچین حسن اف در ادامه خاطرنشان کرد: حاج واقف در جوانی به منظور ادامه تحصیل کشور را ترک کرد و در کشوری که فساد بیداد می کرد، به تحصیل پرداخت و بعد از استقلال ظاهری دوباره به کشور خود برگشت تا خدمات شایانی به مردم و دولت خود ارائه دهد که به خاطر دفاع از حقوق بشر اسیر حصار های میله ای شد.

 

وی  افزود: حاج واقف و اعضای حزب اسلام در پی اعتراض به ممنوعیت حجاب در مدارس متوسطه بازداشت شدند که متاسفانه دادگاه باکو آنها را به اتهامات ساختگی نظیر تلاش برای اغتشاش و نگهداری سلاح و حمل مواد مخدر به حبس های طولانی محکوم کرد.

 

حجت الاسلام ایلچین حسن اف اقدامات ضددینی دولت باکو را شکست خورده اعلام کرد و گفت: نواب صفوی ها، بهبهانی ها،خیابانی ها، ثقه الاسلام ها، ستارخان و باقرخان ها همان کسانی هستند که با وجود بدنام کردن آنها توسط دولت های وقت، هنوز مردم دنیا به نیکی از آنها یاد می کنند.

 

وی ادامه داد: حاج واقف اولین شهید شریعت و شهید راه حجاب است و نام نیک او همیشه زبانزد عام و خاص می شود، ذکر یاد و خاطره حاج واقف عبدالله اف توسط مردم تبریز عاملی شد تا مردم مسلمان جمهوری آذربایجان خود را تنها نبینند.

 

حجت الاسلام ایلچین حسن اف با اشاره به این که حق مردم مسلمان در جمهوری آذربایجان ضایع می شود، گفت: آذربایجان سرزمین اسلام و شیعه است و ضایع شدن حق، در چنین کشوری جای افسوس دارد. حاج واقف عبدالله الف در مدت 10 روز بازداشت دو بار سکته قلبی کرده بود و بدون این که حکمش صادر شود  در زندان محبوس شد و جای تاسف است برای کشوری که بدون امضای اجرای حکم دادگاه، مسئولین خودسر حکم صادر می کنند.

 

وی ادامه داد: با وجود اعلام بیماری حاج واقف عبدالله اف توسط مراجع پزشکی و نهادها و مجامع بین المللی و غیر قانونی بودن نگه داشتن ایشان در زندان، وزارت دادگستری آذربایجان  به خواسته های وکلای این شهید مبنی بر آزادی یا مرخصی این زندانی توجه نشد.

 

حجت الاسلام ایلچین حسن اف افزود: دولت آذربایجان اجازه نداد خانواده نگران این زندانی در روزهای پایانی حیاتش با وی دیدار و ملاقات آزاد داشته باشند، این رفتار غیر انسانی که علیه آزادی های طبیعی انسان صورت می گیرد با قوانین بین الملل و قوانین حقوق بشر در تضاد است.

 

وی ادامه داد: در آذربایجان انسان های دیگری نیز هستند که به خاطر مبارزه با کشف حجاب دستگیر و زندانی شده اند، برخی از افراد بدون گرفتن حکم از دادگاه در طی دو سال گذشته بدون آن که تکلیفشان مشخص شود محبوس گشته اند که دولت آذربایجان در قبال امنیت و سلامت کسانی که آنها را دستگیر می کنند مسؤول است.

 

همچنین وحید کاظم زاده دبیر کمیسیون حقوق بشر اسلامی در شمالغرب کشور برگزاری نشست بررسی ابعاد حقوقی شهادت حاج واقف عبدالله اف را بهانه ای برای گرامی‌داشت یاد و خاطره  شهید حاج واقف دانست و با اشاره به نقض حقوق بشر به ویژه حقوق زندانیان در جمهوری آذربایجان  گفت:  دولت آذربایجان با اتهامات و استدلال های ساختگی، دینداران، مدافعان حقوق بشر و حامیان حجاب را در این کشور زندانی کرده و امکان ملاقات آنها را با خانواده هایشان سلب کرده است.

 

دبیر کمیسیون حقوق بشر اسلامی منطقه 7 کشور افزود: با وجود این که رژیم جمهوری آذربایجان از  وضعیت جسمی و بیماری قلب حاج واقف عبدالله  آگاهی لازم را داشت اما با این وجود از حقوقی که برای زندانیان تصویب شده می توان به این نتیجه رسید که این حقوق در قبال معاون حزب اسلامی جمهوری آذربایجان نقض شده است.

 

وی دولت باکو را مسؤول مرگ معاون حزب اسلام آذربایجان دانست و گفت: ضروری است در اسرع وقت با تشکیل و اعزام هیئت حقیقت یاب تحقیقات لازم را برای شناسایی دلایل و عوامل شهادت وی به کار گیرند. 

 

کاظم زاده  ضمن مبهم دانستن هدف دولت آذربایجان از منع حجاب، بستن و تخریب  مساجد و جلوگیری از عزاداری های ماه محرم و رمضان  گفت:اینگونه اقدامات دولت حاکم بر باکو نمی تواند جلوی مبارزات حق طلبانه و بیداری اسلامی در این کشور مسلمان و شیعه را بگیرد./935/د102/س

 

ارسال نظرات