۳۱ تير ۱۳۹۱ - ۲۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۳۱۹۳
مسؤول سابق مبلغان دینی در جمهوری آذربایجان:

سیاست ضددینی دولت باکو قابل تحمل نیست

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام همزبان سیاست های ضد دینی حکام باکو را قابل تحمل ندانست و گفت: مردم مسلمان جمهوری آذربایجان تا رسیدن به خواسته های خود کوتاه نخواهند آمد.
حجت الاسلام رحيم همزبان

 

به گزارش خبرگزاری رسا از تبریز به نقل از روابط عمومی کمسیون حقوق بشر اسلامی منطقه شمال‌غرب، حجت الاسلام رحیم همزبان قراملکی، مسؤول سابق مبلغان دینی در جمهوری آذربایجان در نشست بررسی ابعاد حقوقی شهادت حاج واقف عبدالله اف، معاون حزب اسلامی جمهوری آذربایجان اظهار داشت: اکنون سال‌هاست که به اعتقادات، دین و حجاب مردم جمهوری آذربایجان توهین می شود و تعداد کثیری از دینداران این کشور مقابل ظلم و ستم رژیم حاکم ایستادگی می کنند.
وی با بیان این‌که وضعیت فعلی حاکم در این کشور برای متدینین قابل تحمل نیست، خاطرنشان کرد: دولت باکو برای مقابله با مقاومت دین‌مداران این کشور همه روزه تعداد بیشتری از شیعیان را روانه زندان‌های جمهوری آذربایجان می کند، تا جایی که امروز شاهد شهادت یکی از دلسوختگان مکتب اهل بیت در باکو هستیم.
حجت الاسلام همزبان با بیان این‌که ملت غیور و دین‌دار جمهوری آذربایجان شهید حاج واقف عبدالله اف، معاون حزب اسلامی جمهوری آذربایجان را با انگیزه و توان بیشتر ادامه خواهند داد، گفت: مردم مسلمان جمهوری آذربایجان تا رسیدن به خواسته های خود کوتاه نخواهند آمد.
وی از دولتمردان جمهوری آذربایجان خواست تا دست از ظلم علیه دینداران و مسلمان این کشور برداشته و هرچه زودتر زندانیان دین‌دار را آزاد کنندو تصریح کرد: سال‌ها در باکو، گوی تپه و نخجوان جمهوری آذربایجان در تبلیغ ارزش‌های اسلامی فعال داشتم، در دین‌داری و دیانت مردم جمهوری آذربایجان تردید نکنید.
همچنین حسن گلی، مدیر عامل موسسه آران در سخنانی اظهار داشت: منع حضور دختران محجبه در مدارس جمهوری آذربایجان با اعتراض شدید حزب اسلام آذربایجان همراه شد، حزبی که از سوی اسلام گرایان جمهوری آذربایجان در اوایل استقلال این کشور در 22 سپتامر سال 1992 میلادی، با دبیر کلی مرحوم حاج علی اکرم علی اف در وزارت کشور جمهوری آذربایجان به ثبت رسید.
وی ادامه داد: از آنجایی که این حزب طرفدار اسلامی بود که در قرن حاضر امام خمینی(ره) منادی آن بود و دموکراسی غربی برای آنها ارزشی نداشت و تحقق همه ارزش ها را در سایه اسلام می دانست، مجوز فعالیتش بعد از 4 سال، از سوی دولت لغو شد.
گلی با بیان این‌که حاج واقف عبدالله اف یکی از فعالان سیاسی و دینی جمهوری آذربایجان بود که معاونت حزب اسلام این کشور را بر عهده داشت، ادامه داد: در پی اقدام رسمی وزارت آموزش و پرورش آذربایجان علیه پوشش اسلامی حجاب در آذر ماه سال 89 حزب اسلام علیه اقدامات ضد دینی رژیم دیکتاتوری الهام علی اف وارد مرحله جدیدی شد تا این که در بهمن 1389 دکتر محسن صمد اف و حاج واقف عبدالله بازداشت و هر کدام به ترتیب به 12 و 11 سال حبس محکوم شدند.
مدیر عامل موسسه آران با بیان اینکه حاج واقف عبدالله اف معاون تشکیلاتی حزب اسلام جمهوری آذربایجان پس از ماه ها تحمل حبس به علت نامساعد بودن شرایط سلول بازداشتی بیماری اش تشدید یافت و به دلیل برخورد بسیار بد زندانبانان صبح پنج شنبه 21 تیر ماه پس از عمری مجاهدت در راه صیانت از ارزش های اسلامی در زندان مخوف رژیم الهام علی اف به فیض عظیم شهادت نائل شد.
همچنین سیدمسعود نقیب، رییس مرکز اسناد و کتابخانه ملی شمالغرب کشور با ذکر خاطراتی از مرحوم حاج واقف عبداله زاده گفت: حاج واقف عبداله زاده پیرو راستین اسلام و از حامیان اصلی انقلاب اسلامی ایران بود.
وی با اشاره به پایبندی مردم جمهوری آذربایجان و گرایش جوانان این کشور به اسلام، تاثیر ایام محرم و عاشورا را در میان جوانان فوق العاده دانست و بر تاثیر پذیری آنان از ایران اسلامی به ویژه در مقوله هایی مانند شعر،مراسم محرم و... تاکید کرد.
وی با اشاره به اینکه حاج واقف عبداله زاده اولین شهید راه حجاب در آذربایجان است، افزود: در طول 21 سفری که به آذربایجان داشته ام از نزدیک با وی آشنا شده و فهمیدم که حاج واقف عبداله زاده با تبعیت از انقلاب اسلامی مردم ایران به رهبری امام راحل و مقام معظم رهبری همه توان و تلاش خود را جهت بسط ارزشهای دینی در این کشور بکار بسته است.
نقیب سیاست حجاب ستیزی جمهوری آذربایجان را نتیجه غرب‌گرایی این کشور دانست و ضرورت حمایت مردم ایران از شیعیان جمهوری آذربایجان را مورد تاکید قرار داد و افزود: سیاست دولت جمهوری آذربایجان متضاد با مبانی حقوقی اسلام بوده، افزون بر این که دین ستیزی و ممنوعیت حجاب در مدارس متوسطه جمهوری آذربایجان مغایر با علائق ملی و دینی مردم جمهوری آذربایجان است./935/د102/ج
ارسال نظرات