۰۱ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۸:۱۱
کد خبر: ۱۳۳۲۷۹
استاد روابط بین الملل دانشگاه مریلند آمریکا:

هشدار روسیه درباره دخالت نظامی درسوریه جدی است

خبرگزاری رسا ـ استاد روابط بین الملل دانشگاه مریلند آمریکا تاکید کرد که هشدار روسیه مبنی بر آمادگی برای دخالت به نفع سوریه در صورت دخالت نظامی غرب یا اسرائیل جدی است.
سوريه

به گزارش خبرگزاری رسا، نبیل میخائیل در گفت‎وگو با شبکه خبری العالم اظهار داشت: من فکر می کنم در حال حاضر طرح کوفی عنان نماینده (سازمان ملل متحد در امور سوریه) در مرحله احتضار به سر می برد و اظهارات سوزان رایس نماینده آمریکا در سازمان ملل که طی آن برای شورای امنیت اظهار تاسف کرد، در واقع نوعی اعتراف دیرهنگام به اشتباه است.

 

میخائیل گفت: این اظهارات را می توان نوعی سرزنش خود و تلاشی برای توجیه شکست سیاست باراک اوباما رییس جمهور آمریکا دانست.

 

وی درباره سخنان رایس مبنی بر این که پس از شکست شورای امنیت، آمریکا و شرکای این کشور برای رساندن کمک ها به مخالفان سوری تلاش خواهند کرد، و همچنین درباره ماهیت این کمک ها افزود: فکر می کنم این کمک ها نظامی خواهد بود اما این کار به واکنش هایی از سوی حامیان سوریه منجر خواهد شد.

 

میخائیل خاطرنشان کرد: در صورت اقدام آمریکا، کشورهای روسیه و چین نیز متقابلا به حمایت از نظام سوریه مبادرت خواهند کرد و این به معنی جنگی اعلام نشده و فارغ از شیوه های دیپلماتیک خواهد بود و در این میان ، ملت سوریه قربانی خواهد شد.

 

حمله اسراییل به سوریه با واکنش روسیه مواجه خواهد شد

استاد روابط بین الملل دانشگاه مریلند آمریکا درباره سخنان ایهود باراک  وزیر جنگ رژیم صهیونیستی و تهدید به دخالت نظامی در سوریه، افزود: بدون شک چنین تهدیدی، از سوی چنین مسوولی، جدی گرفته خواهد شد.

 

وی به اظهارات ولادیمیر پوتین رییس جمهوری سوریه در این خصوص اشاره کرد که گفت: هرگونه دخالت نظامی یا ادامه فعالیت های نظامی گروهک های تروریستی مخالف نظام سوری سبب خواهد شد که روسیه به ایفای نقش نظامی در سوریه مبادرت کند ، حتی اگر این دخالت به صورت غیرمستقیم باشد.

 

استاد روابط بین الملل دانشگاه مریلند آمریکا تاکید کرد که اگر اسرائیل به سوریه حمله کند، روسیه بی هیچ شکی دخالت خواهد کرد و ساکت نخواهد نشست.

 

میخائیل خاطرنشان کرد: آمریکا و دولت اوباما باید این تهدید روسیه را تحلیل کرده و با دقت به آن توجه کنند.

 

غرب در ارزیابی خود در باره سوریه مرتکب اشتباه شد

وی افزود: غرب در ارزیابی های خود در خصوص سوریه دچار اشتباه شد. کشورهای غربی گمان می کردند اگر موضوع سوریه را به شورای امنیت بکشانند ، راه حل هایی سحرآمیز از آن برداشت خواهند کرد اما این موضوع ابعاد مختلف و بحرانی پیدا کرد.

 

میخائیل گفت: در حال حاضر ، مساله اصلی فقط این نیست که چه کشورهایی در سوریه دخالت خواهند کرد بلکه مساله درباره چگونگی و کیفیت این دخالت است.

 

وی افزود: آمریکا از ائتلافی غربی سخن می گوید اما آیا به عنوان مثال رییس جمهور فرانسه که به تازگی نیروهای خود را از افغانستان خارج کرده است برای کمک به آمریکا در سوریه نیرو اعزام خواهد کرد؟.902/د101/ک

ارسال نظرات