۰۳ مرداد ۱۳۹۱ - ۲۱:۰۹
کد خبر: ۱۳۳۶۶۶
آیت الله ناصری:

غیبت برخاسته از غضب و شهوت است

خبر گزاری رسا ـ استاد اخلاق حوزه علمیه اصفهان گفت: غیبت یا برخاسته از حسد است که ریشه آن قوه غضبیه آدمی است یا برخاسته از آن است که فرد می خواهد خوش زبانی کند و به قول معروف مجلس گرمی کرده باشد که ریشه آن در قوه شهوانیه آدمی است.
آيت الله ناصري

   
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمد ناصری، سوم مرداد در ادامه سلسله جلسات شرح دعای مکارم اخلاق خود در جمع نمازگزاران مسجد کمرزرین اصفهان، به شرح فرازهایی از این دعای گهربار پرداخت که در آن حضرت امام سجاد(ع) از درگاه الهی جهت بازداشتن زبانشان از شهادت دروغ به عنوان یکی از القائات شیطانی طلب توفیق می‌کنند.
 
وی ضمن برشمردن شهادت به عنوان یکی از منابع حل اختلافات اجتماعی و قضایی در اسلام گفت: شهادت دادن در صورتی که از شاهد دعوت کنند بر وی واجب است برای ادای شهادت قیام کند و حق ندارد از این کار روی بگرداند.
 
این استاد اخلاق حوزه در ادامه مطالب خود به بیان آیات و روایاتی در مذمت شهادت دروغ یا بدون علم پرداخت و در این زمینه به روایتی از امام سجاد(ع) استناد کرد که ایشان می فرمایند«از گناهان بزرگ آن است که انسان حق را می داند و برخلاف آن شهادت می دهد.»
 
آیت الله ناصری در ادامه به آیه سی ام سوره حج که در آن به اجتناب از قول زور فرمان داده شده است، اشاره کرد و با توجه به روایات، تفسیر قول زور را شهادت به ناحق دانست.
 
وی همچنین به بیان روایتی از امام محمد باقر(ع) درباره عقوبت شهادت دروغ پرداخت که می فرمایند هرکس شهادت دروغ دهد یا کتمان شهادت کند روز قیامت با صورت بزرگ و سیاه و زخم آلود در محشر حاضرش می کند و پس از آنکه ملائکه او را معرفی کردند، او را همراه با منافقان به جهنم می فرستند.
 
وی در ادامه سخنانش بخش دیگر از دعای مکارم اخلاق را مطرح کرد که در آن امام(ع) از خداوند می خواهند او را از غیبت مؤمن غایب به عنوان یکی دیگر از القائات شیطانی باز دارد.
 
آیت الله ناصری افزود: وقتی کسی غیبت تو را کرد، او به تو نفع رسانده است، زیرا اعمال مقبول او به پرونده شما منتقل می شود.
 
وی ادامه داد: گناهان کبیره را بعضی تا هفتاد شمرده اند که باهم اختلاف درجه و عقوبت دارند و  این گونه نیست که همه گناهان کبیره یکسان باشند؛ برخی گناهان ابزار خاصی می خواهد، برخی مکان خاصی، برخی گناهان در منظر عرف بسیار زشت است و ارتکاب به آنها مشکل است؛ اما غیبت گناهی است که به آسانی و در همه جا ممکن است؛ اما عقوبتی بس عظیم دارد.
 
وی به ریشه یابی این گناه کبیره پرداخت و علت آن را در شهوت یا غضب دانست و گفت: غیبت یا برخاسته از حسد است که ریشه آن قوه غضبیه آدمی است یا برخاسته از آن است که فرد می خواهد خوش زبانی کند و به قول معروف مجلس گرمی کرده باشد که ریشه آن در قوه شهوانیه آدمی است.

قابل ذکر است، جلسات شرح مکارم اخلاق آیت الله ناصری درماه مبارک رمضان هر روز پس از نماز ظهر و عصر در مسجد کمر زرین واقع در ضلع شمال شرقی میدان امام علی(ع) شهرستان اصفهان دائر است./ 929/پ202/س

ارسال نظرات