۰۵ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۶:۲۸
کد خبر: ۱۳۳۸۰۵
آیت الله مظاهری:

انتشار هر سخنی در رسانه‌ها پیامد جبران ناپذیری به همراه دارد

خبرگزاری رسا ـ استاد اخلاق حوزه علمیه اصفهان گفت: نباید هر سخنی که به ذهن انسان جاری می‌شود، فوراً در کلام او یا در نوشتار او راه پیدا کند، زیرا در بسیاری از موارد به ویژه مواردی که از سوی رسانه‌های عمومی و مراکز و سایت‌های خبری، عمومیّت پیدا می‌کند و به سرعت در جامعه منتشر می‌شود، خسارات جبران‌ناپذیری به همراه خواهد داشت.
حضرت آيت الله مظاهري

به گزارش خبرگزاری رسا، حضرت آیت‌الله مظاهری، استاد اخلاق حوزه علمیه اصفهان، برخورداری همۀ افراد جامعه از ادب را بسیار مهم ارزیابی کرده و با بیان اینکه رعایت ادب و احترام افراد، بر هیچ شرطی مبتنی نیست، گفت: همۀ افراد جامعه باید در مواجهه با یکدیگر رفتاری مؤدبانه و همراه با احترام کامل داشته باشند و در این خصوص نباید عواملی نظیر تفاوت سنّی، میزان تحصیلات، مرتبۀ شغلی و موقعیّت اجتماعی اشخاص، مانع احترام و عزّت اجتماعی آنان شود، بلکه هر کس در هر موقعیّت سنّی، علمی و اجتماعی که باشد، شایستۀ احترام است و دیگران حقّ بی‌ادبی و اهانت به او را ندارند.

وی در این باره افزود: در روایات شریف اهل‌بیت ع بر ضرورت ادب نسبت به غیر مسلمانان نیز تأکید شده و این روش پسندیده موجب گرایش آنان به دین اسلام برشمرده شده است.

حضرت آیت‌الله مظاهری با تأکید مجدد بر ضرورت رعایت احترام والدین توسّط فرزندان، لزوم حفظ شخصیّت فرزندان را نیز یادآور شده و تصریح کردند: پدران و مادران و به طور کلّی افراد بزرگ‌تر نظیر معلّمان و اساتید که تربیت نسل نوجوان و جوان را بر عهده دارند باید مراقب باشند ضمن تعلیم و تربیت، به شخصیّت اجتماعی و عواطف و احساسات پاک جوانان ضربه نزنند و برخوردی همراه با ادب و متانت از خود نشان دهند تا هم در تربیت آنان مؤثر باشد و هم موجب سرخوردگی جوانان و ایجاد عقده در آنان نشود.

وی ابراز داشت: متأسّفانه گاه مشاهده می‌شود برخی والدین برای وادار کردن فرزندان خود به انجام واجبات یا ترک گناهان، به زور و خشونت متوسّل می‌شوند و رفتاری توهین‌آمیز با فرزندان دارند که قطعاً نتیجۀ منفی در بر خواهد داشت و موجب دین‌گریزی جوانان می‌شود.

این استاد اخلاق حوزه علمیه اصفهان در ادامۀ بیانات خود فضیلت ادب را به یک اعتبار دیگر به دو قسم اساسی ادب در گفتار و ادب در کردارتقسیم کرد و گفت: براساس تعالیم روح‌بخش قرآن و عترت، کردار و گفتار مسلمانان و به خصوص شیعیان باید مؤدّبانه و به دور از هرگونه بی‌احترامی و هتک حرمت باشد.

حضرت آیت‌الله مظاهری در ادامه، در تشریح موضوع ادب در نگاه، اظهار داشتند: بنابر تصریح قرآن کریم مسلمانان باید «غضّ بصر» داشته باشند، یعنی علاوه بر پرهیز از نگاه حرام و آلوده، نگاه آنان به زیر افتاده باشد و از نگاه‌های بیهوده و اضافی که باعث فراهم شدن زمینۀ گناه و بی ادبی می‌شود، دوری کنند.

وی با اشاره به برخی دیگر از آیات قرآن کریم، افزودند: چشم، گوش و قلب انسان و همۀ اعضا و جوارح او مسئولیّت دارند و حتّی افکار انسان نیز باید مؤدّبانه و به دور از گناه و بیهودگی باشد و البته رعایت چنین ادبی، محتاج تمرین و مجاهدت با نفس است.

حضرت آیت‌الله مظاهری با اشاره به ضرورت رعایت ادب در گفتار و در نوشتار، بروز گناهان بزرگی همچون دروغ، غیبت، تهمت و شایعه را از مصادیق بارز بی‌ادبی در گفتار و نوشتار دانسته و خاطرنشان ساختند: علاوه بر گناهان زبانی، گفتار یا نوشتاری که بی‌فایده و بیهوده باشد و موجب اتلاف وقت دیگران شود، مصداق بی‌ادبی است و از یک مسلمانِ مؤمن انتظار می‌رود که فصاحت و بلاغت را در کلام خود رعایت کند؛ یعنی هم خوب حرف بزند و بنویسد و هم سخن خوب و مفید بر زبان جاری کند یا بنویسد.

وی در این خصوص مسؤولیّت سنگین و ویژۀ صاحبان تریبون و قلم و رسانه را یادآور شده و تأکید کردند: نباید هر سخنی که به ذهن انسان جاری می‌شود، فوراً در کلام او یا در نوشتار او راه پیدا کند، زیرا در بسیاری از موارد به ویژه مواردی که از سوی رسانه‌های عمومی و مراکز و سایت‌های خبری، عمومیّت پیدا می‌کند و به سرعت در جامعه منتشر می‌شود، خسارات جبران‌ناپذیری به همراه خواهد داشت.

حضرت آیت‌الله مظاهری در بخش پایانی بیانات خود، ادب در پوشش را یکی دیگر از اقسام با اهمیّت ادب اجتماعی برشمرده و تصریح کردند: همان‌طور که بارها متذکّر شده‌ایم، قرآن کریم از بانوان مسلمان انتظار دارد که با پوشش وزین و با وقار چادر در جامعه ظاهر شوند ولی متأسّفانه در وضع فعلی ناچاریم بگوییم: دست کم با پوشش جلف و زننده که نشانۀ بی‌ادبی و بی‌شخصیّتی یک زن است در جامعه ظاهر نشوند.

وی اظهار داشت: طرز نگاه کردن، شیوۀ نشست و برخاست، روش سخن گفتن، شیوۀ نگارش و حتّی نوع پوشش مسلمانان باید مؤدّب به آداب اسلامی و مطابق با شئونات اخلاقی و احکام مترقّی دین باشد.

وی با اشاره به اینکه پوشش مؤدّبانه و اخلاقی مختصّ زنان نیست، اظهار داشتند: مردان و پسران جامعه نیز باید ادب در پوشش را رعایت کنند و از پوشیدن لباس‌های جلف و زننده مانند لباس‌های کوتاه و تنگ، به شدّت بپرهیزند؛ زیرا شخصیّت یک انسان با ادب و متشخّص، اقتضا دارد که پوشش او در منظر جامعه، همراه با حیا و عفاف باشد. /929/د101/س

ارسال نظرات