۰۵ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۹:۴۳
کد خبر: ۱۳۳۸۳۸
معاون پژوهشی جامعة المصطفی مشهد:

مسائل روز جهان اسلام محور تبلیغ ماه رمضان باشد

خبرگزاری رسا ـ معاون پژوهشی جامعة المصطفی مشهد با تأکید بر این که تبلیغ رساندن یک پیام به منظور پذیرش و اثر در مخاطب است، گفت: مبلغی موفق است که در کنار آمادگی های علمی و بهره گیری از روش های نوین، ابزارهای معنوی اثرگذاری را نیز فراهم کرده باشد.
رمضان
 
حجت الاسلام اخلاقی، معاون پژوهشی جامعة المصطفی مشهد در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد با اشاره به جایگاه ویژه ماه مبارک رمضان در مبانی دینی، گفت: این ماه پربرکت، فرصتی استثنایی و به تعبیر رهبر معظم انقلاب، به مثابه بهشتی در میان جهنم سوزان دنیای مادی است که در اختیار امت اسلام قرار گرفته است.
 
وی با اشاره به ظرفیت های تبلیغی ماه مبارک رمضان، آمادگی روح و روان انسان ها برای پذیرش پیام های الهی را مهمترین آن ها برشمرد و اظهار داشت: انس با مساجد و مراکز تبلیغی، تقویت ارتباط مردم با روحانیان، محافل انس با قرآن و دعا در این ماه مبارک سبب می شود تا مبلغان با کمترین هزینه بتوانند ارزش های اسلام ناب را طبق سیره علما و بزرگان در گفتار و رفتارشان به جامعه منتقل کنند.
 
حجت الاسلام اخلاقی با بیان اینکه تبلیغ فقط رساندن یک پیام نیست بلکه رساندن به منظور پذیرش است، ادامه داد: از مشکلات مهم تبلیغی این است که مخاطب نتواند با پیام، همراهی کند که در ماه مبارک رمضان این مسأله از بین رفته یا به حداقل می رسد. از سوی دیگر، مبلغی موفق است که پیش از مخاطب خود با خدا و دعا و مناجات انس داشته باشد و در کنار آمادگی های علمی و بهره گیری از روش های نوین، ابزارهای معنوی اثرگذاری را نیز فراهم کرده باشد.
 
وی با اشاره به خطاب «ایها الناس» در خطبه پیامبر اکرم(ص)، در خصوص مهمترین مسائل روز که در تبلیغ باید مورد توجه قرار گیرد، اظهار داشت: از آنجا که رمضان، امری درون دینی و خاص اسلام نبوده و همه انسان ها مخاطب هستند، از طرفیت های بسیار مهم این ماه، در یک نگاه وسیع، توجه به نیازهای بشریت و در نگاه خاص، مسائل جامعه اسلامی است؛ امروز دنیای اسلام، نیازمند توجه مبلغان در عرصه های مختلف به خصوص بیداری اسلامی و نسل کشی مسلمین در بحرین و میانمار است.
 
معاون پژوهشی جامعة المصطفی مشهد گفت: در آستانه روز جهانی قدس نیز می بایست به محوریت فلسطین در دنیای اسلام به ویژه در شرایط فعلی جهان اسلام که به تعبیر رهبر معظم انقلاب، مسلمانان در یک پیچ تاریخی قرار دارند، در مباحث تبلیغی توجه شود.
 
رمضان فرصتی برای تغذیه روحانی انسان و کسب آرامش است
استاد حوزه علمیه مشهد در خصوص ظرفیت های اخلاقی ماه مبارک رمضان، از این ماه به عنوان فرصتی بهشتی یاد کرد و ابراز داشت: در بهشت، همه ظرفیت ها برای احساس حضور در محضر خداوند و آرامش که گمشده زندگی امروز است، فراهم است؛ رمضان، ظرفیت توجه از جسم به روح را فراهم کرده و ثمره تحمل سختی های مادی در آن، انس با پروردگار است که نیاز روح و جان ما است.
 
وی با بیان اینکه خستگی ها و کسالت های زندگی امروز به خاطر عدم تغذیه مناسب روح است، تصریح کرد:  در فرصت ماه مبارک رمضان، موانع بندگی کمتر است از این رو هر چه بیشتر برای تهذیب و خودسازی تلاش کنیم، سرمایه بیشتری برای یازده ماه آینده خواهیم داشت.
 
روزه، حلقه اتصال همه ادیان و مکاتب الهی است
حجت الاسلام اخلاقی در خصوص نقش ماه رمضان در تقویت روحیه وحدت و همدلی اجتماعی، خاطرنشان کرد: روزه عبادتی است که در همه ادیان و مکاتب الهی از آدم تا خاتم مطرح بوده و حلقه اتصال آن ها به شمار می رود. بنابراین افراد به میزانی که از بعد حیوانی فاصله گرفته و به انسانیت خود که محور مشترک همه انسان هاست توجه کنند، زمینه وحدت بیشتر فراهم می آید.
 
وی  با بیان اینکه در جامعه اسلامی نیز امور مختلفی همچون نمازهای جماعت، محافل قرآن، مناجات و دعا و شب های قدر زمینه ساز تقویت وحدت است، یادآور شد: وحدت همواره مورد تأکید امام راحل(ره) و رهبر معظم انقلاب بوده و هست. در شرایط فعلی که کشور در معرض تهاجم وسیع دشمن قرار دارد، بسته به میزان استفاده امت از ماه مبارک رمضان، زمینه عبور از گردنه های مختلف و سنگ اندازی های دشمن تقویت می شود./930/ت302/ب
 
ارسال نظرات