۰۶ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۱:۳۷
کد خبر: ۱۳۳۸۴۴
حجت الاسلام والمسلمین قرائتی:

احترام به والدین از نشانه های تقوا است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام والمسلمین قرائتی با بیان این که یکی از نشانه های تقوا احترام گذاشتن به پدر و مادر است، اظهار داشت: اگر کسی به پدر و مادر خود احترام نگذارد معصیت کار است.
حجت الاسلام و المسلمين محسن قرائتي

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام والمسلمین محسن قرائتی، در ویژه برنامه درس هایی از قرآن کریم که شب گذشته در صحن جامع رضوی حرم مطهر حضرت رضا(ع) برگزار شد، گفت: خداوند متعال در قرآن کریم می فرماید «از خدا فرزند صالح بخواهید»، این کلام الهی بدین معنا است که فرزند امانت است، اگر پدرو مادر فرزند را به طرز صحیحی تربیت نکنند به امانت خدا خیانت کرده اند.
 

وی افزود: تمام اعمال و کارهایی که پدر و مادر انجام می دهند، بر روی فرزند اثر می گذارد به عبارتی تمامی حرکات و سکنات والدین برای فرزند قابل فهم است.
 

این مفسر قرآن با بیان این که زیبایی کمال است ولی ضرورتی ندارد که فرزند انسان حتما زیبا باشد و ما باید از خدا طلب خیر کنیم، تصریح کرد: یکی از مسائلی که در خانواده باید رعایت شود، مشورت دادن پدر و فرزند است؛ حتی حضرت ابراهیم هنگامی که می خواست به امر خدا حضرت اسماعیل را ذبح کند با او مشورت نموده و نظر او را جویا شد.
 

وی یکی از نشانه های تقوا را احترام گذاشتن به پدر و مادر دانست و بیان داشت: اگر کسی به پدر و مادر خود احترام نگذارد معصیت کار است. در زمان رسول الله(ص) پیرمردی نزد آن حضرت آمد و گفت «از فرزندم ناراضی هستم، چون او هرگاه در مسائل مالی کمک می خواست من به او کمک می کردم اما الآن که از کار افتاده ام او به من کمک نمی کند»، پیغمبر اکرم(ص) به شدت ناراحت شدند و فرمودند «اگر سنگ هم گریه کند – از رفتار این فرزند – جا دارد».
 

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی با ذکر این که خداوند متعال در قرآن کریم می فرماید: «اعضای خانواده باید در خانه و حتی در جامعه آزادی بیان داشته باشند»، افزود: اسلام برای دختری 9 ساله که تازه به تکلیف رسیده می گوید «حق داری امر به معروف کنی حتی به مقامات دولتی».
 

وی در بخش دیگری از سخنانش با تأکید بر این که اعمال و کارهای انسان باید مورد رضایت ولی خدا باشد و با اشاره به این که برخی از یاران امام حسین هنگام شهادت شان به آن حضرت رو می کردند و می گفتند «آیا از من راضی هستی؟» ابراز داشت: امام رضا(ع) در حدیثی می فرمایند «ما از کسانی که خمس نمی دهند راضی نیستیم و برای آن ها دعا نمی کنیم» و امام جواد(ع) نیز می فرمایند «من ضمانت می کنم که اگر خمس دهید مال شما کم نشود»./968/پ202/ب

ارسال نظرات