۰۶ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۷:۲۱
کد خبر: ۱۳۳۸۷۱
آیت‌الله رضازاده:

فعالیت خبرگزاری حوزوی مصداق روایت«احیای امر اهل بیت» است

خبرگزاری رسا ـ استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه مشهد گفت: خبرگزاری حوزوی پشتیبانی دارد که بقیه ندارند و آن پشتیبان، دعای معصوم است؛ توصیه‌های ائمه کمتر همراه با دعا است ولی یکی از توصیه‌های ایشان که همیشه همراه با دعا بیان شده؛ احیای مکتب تشیع است که در موارد زیادی فرموده‌اند«خدا رحمت کند کسی را که امر ما را احیا کند».
آيت الله رجبعلي رضا زاده از علماي مشهد

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت‌الله رجبعلی رضازاده از علمای مشهد، عصر روز گذشته، پنجم تیر، در دیدار اعضای خبرگزاری رسا که در منزل این عالم در مشهد صورت گرفته بود، با اشاره به این که در روایات برای عاقل ویژگی‌هایی شمرده شده است، گفت: یکی از ویژگی‌های عاقل، آشنا بودن به شرایط زمان است.

وی افزود: عاقل کسی است که بداند چه اندیشه‌هایی در جامعه رواج دارد و در چه مسیری حرکت می‌کنند. همچنین اندیشه‌های دشمن را بشناسد زیرا اگر مسیر دشمن معلوم نباشد، ممکن است حرکت او در جهت کمک به دشمن قرار گیرد.

وی توجه به شرایط جامعه را در کار خبررسانی مهم دانست و گفت: ممکن است خبری چند سال قبل مفید بوده است، اما الان و در شرایط کنونی جامعه، مفید نباشد که لازمه شناخت اخبار و شرایط جامعه، داشتن افراد متخصص به این مسائل در خبرگزاری است.

آیت‌الله رضازاده به یکی از مسائل جامعه امروز اشاره کرد و گفت: امروز هر خبری که موجب تفرقه میان شیعیان باشد به ضرر حوزه علمیه و مکتب تشیع است و بقای این مکتب بر بقای وحدت است، پس اخباری که انتخاب می‌شود، نباید علیه وحدت باشد.

وی افزود: بزرگان، همیشه فرموده‌اند اسلام بر دو پایه کلمه توحید و وحدت کلمه یعنی متحد بودن استوار است، دشمن نیز از انجام مسائل عبادی شیعیان ناراحت نیست؛ بلکه وحدت شیعیان او را آزاد می‌دهد و برایش مهم است، در طول تاریخ نیز با ایجاد تفرقه کار می‌کرد تا جایی که به صورت سیاست برخی دولت‌ها شد و سرمایه مادی خود را از تفرقه بین مسلمانان بدست می‌آوردند.

وی با تأکید بر این که دشمن همیشه درصدد ایجاد تفرقه بین شیعه و سنی بوده و اخیرا سعی در ایجاد اختلاف بین شیعیان دارد، گفت: امام صادق(ع) به یکی از شاگردانشان مأموریت دادند که بین شیعیان گشته و اگر دید بین دو نفر اختلافی است که با پول حل می‌شود، از ثروت ایشان هر چه مصلحت می‌داند به آن دو بدهد تا نگرانی از بین برود. این کار بین ائمه و میان شیعیان بی‌سابقه بوده است.

استاد درس خارج حوزه علمیه خراسان تأکید کرد: در روایات است که شیطان سعی می‌کند بین دو مؤمن اختلاف بیاندازد و هنگامی که موفق شد، می‌گوید: «فُزت» که به معنای رسیدن به آخرین هدف است، یعنی آخرین هدف شیطان ایجاد اختلاف بین مسلمانان و مؤمنان است.

وی در ادامه به ویژگی بعدی عاقل اشاره کرد و گفت: یکی از ویژگی‌های انسان عاقل این است که در چارچوب شأن و موقعیت خود حرکت می‌کند. حوزه علمیه وجهه خاصی بین اصناف مختلف دارد و بدون تردید این مجموعه از همه اصناف و حتی دانشگاه در نظر مردم سالم‌تر است؛ بنابراین باید شأن حوزه همیشه حفظ شود و شأن چیزهایی که مربوط به آن است مانند خبرگزاری حوزوی نیز باید حفظ شود.

وی افزود: برای حفظ شأن خبرگزاری حوزوی باید دانست که کمّیت مهم نیست و باید به کیفیت پرداخت یعنی مبالغه و خلاف‌گویی در اخبار صورت نگیرد تا اخبار این نوع خبرگزاری به عنوان مستند در بین رسانه‌های دیگر درآید؛ شاید یک خبرگزاری اخبار کمی تولید کند ولی اگر اخبار آن سالم باشند، موقعیتی ایجاد می‌کند که همه خبرگزاری‌های دنیا در درستی اخبار آن شک نداشته باشند.

آیت‌الله رضازاده تأکید کرد: در انتخاب خبر نیز باید دقت شود زیرا همه مطالب داخلی حوزه علمیه، قابل انعکاس در جامعه نیست، پس باید سعی بر این باشد که اخبار مفید، بیان شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: خبرگزاری حوزوی پشتیبانی دارد که بقیه ندارند و آن پشتیبان، دعای معصوم است؛ توصیه‌های ائمه کمتر همراه با دعا است ولی یکی از توصیه‌های ایشان که همیشه همراه با دعا بیان شده احیای مکتب تشیع است که در موارد زیادی فرموده‌اند «خدا رحمت کند کسی را که امر ما را احیا کند».

وی با تأکید بر این که دعای معصوم، مستجاب است، گفت: همیشه تبلیغ برای تقویت مذهب تشیع لازم نیست و گاهی دفاع از بهتان‌هایی که علیه تشیع مطرح است، بهترین تبلیغ این مکتب خواهد بود که اگر این مذهب به دنیا معرفی شود، مردم جهان دنبال آن حرکت خواهند کرد.

استاد درس خارج حوزه علمیه خراسان در پایان گفت: اصل کار خبرگزاری رسا در خصوص حوزه و روحانیت است و این کار اهمیت فراوانی دارد زیرا مکتب تشیع از سوی ائمه، شاگردان آنها و در عصر غیبت، توسط حوزه علمیه به مردم رسیده و باید با همین حوزه به نسل بعدی برسد./932/پ201/س

ارسال نظرات