۰۷ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۲:۲۵
کد خبر: ۱۳۳۹۲۱
نگاهی به دعای روز هشتم ماه رمضان؛

ارتباط با هم‌نوعان و هم‌نشینی با کریمان شرط ارتباط با مبدأ هستی

خبرگزاری رسا ـ استاد درس خارج فقه حوزه علیه قم با بیان این‌که انسان تا ارتباط خود را با همنوعانش برقرار نکند، کامل نشده و حتی از درک خود عاجز است، شرط ارتباط با مبدأ هستی را ارتباط با همنوعان و هم‌نشینی با کریمان دانست.
حجت الاسلام والمسلمين فقيه يزدي / 1

 دعای روز هشتم ماه رمضان: «اَللّهُمَّ ارْزُقْنى فیهِ رَحْمَةَ الاْیْتامِ وَاِطْعامَ اْلطَّعامِ وَاِفْشآءَ السَّلامِ وَصُحْبَةَ الْکِرامِ بِطَوْلِکَ یا مَلْجَاَ الاْمِلینَ؛ خدایا روزیم گردان در این ماه مهرورزى نسبت به یتیمان و خوراندن طعام و به آشکار کردن سلام و هم نشینى با کریمان به فضل و کرمت اى پناه آرزومندان.»

 
آیت الله محمدحسین احمدی فقیه یزدی، استاد درس خارج فقه حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در بیان دعای روز هشتم ماه مبارک رمضان، به وظایف اجتماعی افراد چون ارتباط با همنوعان اشاره کرد و گفت: هر انسانی برای ارتباط با مبدأ هستی نیازمند ارتباط با انسان‌های دیگر است و تا این ارتباط شکل نگیرد، ارتباط با مبدأ هستی معنایی ندارد.
 
وی با بیان این‌که انسان تا ارتباط خود را با همنوعانش برقرار نکند، کامل نشده و حتی از درک خود عاجز است، افزود: حرکت نفس انسان است که از جانب مبدأ حق متعال به خودش برمی‌گردد به دو صورت ترسیم می‌شود، نخست حرکت از جانب نفس به سوی عالم بالا و عالم معنا و حرکت دیگر که آسمانی فکر کردن است تنها در عالم معنویت و عالم بالا شکل می‌گیرد.
 
استاد درس خارج فقه حوزه علمیه قم با اشاره به مضامین دعاهای پیشین، ابراز داشت: در دعاهای پیشین توضیح داده شد که انسان روزه‌دار پس از این‌که با تحمل سختی‌های روزه‌داری و شب‌زنده‌داری از خدا می‌خواهد که بدی‌ها و لغزش‌ها را از او دور کند و او را جزء بندگان صالح و فرمانبردار قرار دهد تا از اولیای مقربین شود، وظایفی را هم برعهده دارد که مهم‌ترین آن در اجتماع و بین مردم بودن و ارتباط با همنوعاه است.
 
وی گفت: در دعای روز هشتم از خدا می‌خواهیم که ترحم به یتیمان را روزی ما کند و معنای ترحم در اینجا احترام به یتیمان و عظمت دادن به آنان است، احترام همراه رحمت بدون محبت و مروت امکان‌پذیر نیست؛ اینجا باید رحمت خود را با فراهم کردن غذا و پوشاک و امکانات زندگی مناسب برای یتیمان که امر مستحبی است نشان دهیم و اگر نشد به آنان محبت کنیم.
 
آیت‌الله احمدی فقیه یزدی در ادامه به بیان فراز دیگری از این دعا که آشکار کردن سلام است پرداخت و با تقسیم سلام به دو صورت آشکار و آرام افزود: ‌گاهی کسی سلام می‌کند و تنها یک نفر متوجه می‌شود، یعنی این ارتباط تنها بین دو نفر صورت می‌گیرد و گاهی سلام بین جمعی گفته می‌شود و همه متوجه می‌شوند.
 
وی تصریح کرد: در دعای روز هشتم ماه رمضان از خدا می‌خواهیم فضای انتشار سلام را برای ما به وجود آورد تا بتوانیم آن را با فرهنگ‌سازی در بین اهل سلام همگانی کنیم، اینجا منظور آن است که فضای سلام را ایجاد کنیم و آن را انتشار دهیم، یعنی افزون بر این‌که به دیگران سلام می‌کنیم محیط سلام را به وجود آوریم تا همه به یکدیگر سلام کنند.
 
استاد حوزه علمیه قم با بیان این‌که سلام یکی از اسمای الهی است، گفت: بخش پایانی سوره «حشر» از «سلام» به عنوان یکی از اسمای خداوند متعال نام برده است، یعنی وقتی به یکدیگر می‌رسیم و سلام می‌کنیم، ارتباط خود را با نام خدا با دیگران شروع کرده‌ایم، از این‌رو انتشار امر سلام بسیار مهم است.
 
وی توفیق هم‌نشینی و مصاحبت با نیکان را از خواسته‌های دیگر فرد روزه‌دار در دعای روز هشتم ماه رمضان عنوان و اظهار کرد: در روایات بر مصاحبت و هم‌نشینی انسان با نیکان تأکید شده است تا جایی که حتی به ما دستور می‌دهد این هم‌نشینی را با نگاه به عالمان و افراد پرهیزگار و اهل کرامت و مصاحبت با آنان ایجاد کنیم.
 
آیت‌الله احمدی فقیه یزدی با اشاره به این‌که در دعای روز هشتم ماه رمضان توفیق انجام آنچه از وظایف اجتماعی یک مسلمان برشمرده شده است را از خدا طلب می‌کنیم، گفت: مهرورزی و محبت به یتیمان، خوراندن طعام، آشکار کردن سلام و هم‌نشینی با کریمان چهار خواسته اصلی مؤمن روزه‌دار در روز هشتم ماه مبارک رمضان است.
 
وی با بیان این‌که در پایان هر دعایی خداوند متعال را به یکی از اسمای مقدسش قسم می‌دهیم تا آرزوی ما را برآورده کند و در دعای روز هشتم هم او را به فضل و کرمش قسم داده‌ایم، تصریح کرد: انسان وقتی حیران است و نمی‌داند چه کار کند،‌ امداد الهی را طلب می‌کند تا از حیرانی بیرون آید و به درستی به وظیفه خود عمل کند.
 
استاد درس خارج فقه حوزه علمیه قم گفت: در دعای روز هشتم خداوند را که پناه آرزومندان است به فضل و کرمش قسم می‌دهیم، چراکه می‌دانیم خداوند تنها پناهگاه انسان است و نهایتا هم همه آرزوهای مردم به خدا باز می‌گردد که منتها و مرجع همه آرزوها و پناه همه آرزومندان عالم است. /920/ت302/ن
ارسال نظرات