۰۷ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۸:۱۶
کد خبر: ۱۳۳۹۸۱
در دیدار سفیر ترکیه مطرح شد؛

توصیه‌‌های آیت‌‌الله هاشمی شاهرودی به دولتمردان ترکیه

خبرگزاری رسا ـ عضو هیات رییسه مجلس خبرگان رهبری ابراز امیدواری کرد مسؤولان کشور دوست و برادر ترکیه این واقعیت که عزت و سرافرازی ترکیه به احیای فرهنگ و تمدن بزرگ اسلامی بستگی دارد و باید احیا شود را به طور جدی مد نظر قرار دهند.
ديدار سفير جديد ترکيه با آيت الله هاشمي شاهرودي
 
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌ الله سید محمود هاشمی شاهرودی،‌رییس شورای عالی حل اختلاف و تنظیم روابط قوای سه گانه و عضو فقهای شورای نگهبان در دیدار اومیت یاردیم سفیر و رایزن کشور ترکیه، با اشاره به مشترکات فراوان میان دو کشور ترکیه و ایران در زمینه های دینی و فرهنگی و تاریخی و با تأکید بر توسعه روابط اظهار داشت:کشور ترکیه در قرون گذشته تنها مرکز حکومت اسلامی بوده و نقش بزرگی در انتشار اسلام در اروپا داشته است و مسلمانان اروپا مرهون خدمات فرهنگی ترکیه می باشند . 
عضو فقهای شورای نگهبان همچنین اظهار امیدواری کرد با بیداری اسلامی در کل جهان اسلام عزت و سر افرازی در جهان اسلام بار دیگر احیا گردد.
آیت الله هاشمی شاهرودی در بخش دیگر ی از سخنانش افزود : شرایط موجود بهترین زمان برای جهانی کردن ایدئولوژی اسلامی است که وظیفه ملتها و حکومتهای کشورهای اسلامی می باشد
عضو جامعه مدرسین افزود: به نظر من برای احیای عزت اسلامی در جهان دو شرط اساسی وجود دارد، اولا التزام به مبانی و روح اسلام ناب پیامبر عظیم الشأن و مفاهیم بلند قرآن و ثانیا اتحاد همه مسلمانان جهان و تشخیص دشمن اصلی جهان اسلام که اگر این دو عامل محقق شود عزت اسلامی احیاء می گردد، چراکه دشمن از همین دو راه وارد شده و بین احزاب ، مذاهب ، فرق و کشورهای اسلامی اختلاف ایجاد کرده است . 
توصیه به نخبگان کشورهای اسلامی و ترکیه
استاد برجسته حوزه علمیه قم افزود: نخبگان کشورهای اسلامی به ویژه کشور بزرگی مثل ترکیه باید به خاطر آورند چه کسانی امپراطوری عثمانی را تکه تکه کردند و اکنون نیز با مکر و حیله داعیه دلسوزی برای آنان دارند. 
عضو هیات رییسه مجلس خبرگان رهبری اظهار امیدواری کرد مسؤولان کشور دوست و برادر ترکیه این واقعیت که عزت و سرافرازی ترکیه به احیای فرهنگ و تمدن بزرگ اسلامی بستگی دارد و باید احیاء شود را به طور جدی مد نظر قرار دهند.
آیت الله هاشمی شاهرودی در پاسخ به سؤال سفیر ترکیه اظهار داشت: روابط دیپلماسی ایران و مصر در شرف برقراری و توسعه است و امیدواریم با استقرار ارکان حکومت اسلامی در کشور مصر این روابط روز به روز توسعه بیشتری بیابد.
در این دیدار آقای اومیت یاردیم سفیر ترکیه در ایران با بیان این که نظر حضرتعالی و سایر مسئولان عالی جمهوری اسلامی ایران برای ما بسیار مهم و تبادل نظر با مقامات کشور ایران بسیار حائز اهمیت است اظهار امیدواری کرد که کشورهای ایران، ترکیه و مصر ، با توجه به فرهنگ غنی اسلامی بتوانند نقش مؤثری در منطقه و جهان اسلام ایفا کنند البته نباید نقش سایر کشورهای اسلامی را نیز نادیده گرفت. /924/د102/ج
ارسال نظرات