۰۸ مرداد ۱۳۹۱ - ۰۴:۴۲
کد خبر: ۱۳۴۰۰۸
استاد حوزه علمیه قم:

انسان جامع ملک و ملکوت است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه حوزه علمیه قم با تأکید بر این که دنیا باید ابزاری برای تعالی و تکامل انسان باشد، گفت: انسان جامع ملک و ملکوت است و به همین دلیل شیطان به سراغ او می آید تا با استفاده از بعد ملکی و غریزی وی را به نابودی رهسپار کند
ا


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در آمل، حجت الاسلام عباس اردشیر لاریجانی، استاد حوزه علمیه قم، شب گذشته در جمع نمازگزاران آستانه مقدس امام زاده ابراهیم(ع) آمل با بیان این که برای دستیابی به تکامل نیازمند بعد ملکی و ملکوتی هستیم، خاطرنشان کرد: انسان جامع ملک و ملکوت است و به همین دلیل شیطان به سراغ او می آید تا با  استفاده از بعد ملکی و غریزی  وی را به نابودی رهسپار کند که انسان باید توجه داشته باشد که وسوسه های شیطان او را به گمراهی نکشاند و با استقامت و پایداری در رویارویی با گناهان موفق باشد.


این استاد حوزه و دانشگاه با تاکید بر این نکته که همگان دارای بعد ملکی و ملکوتی نیستند، یادآور شد: حیوان ترقی و پیشرفتی در کارش وجود ندارد و محض غریضه است.


استاد حوزه علمیه قم با اشاره به این که انسان ازلی نیست و مظهر اسم باقی الهی و ابدی است، گفت: خدواند منان اگر حب بقا را در درون آدمی آفرید اصل آن را پیش تر در بیرون به وجود آورد که بدین دلیل نیازی به اکل شجره ممنوعه نبوده است.


حجت الاسلام لاریجانی گفت: انسان به بعد ملکی و ملکوتی نیازمند است و اگر این ابعاد در وجودش نباشد تعالی و تکامل او امکان پذیر نخواهد بود.


وی با تشریح دلیل خلقت جهان قبل از آفرینش انسان، خاطرنشان کرد: انسانی که ظاهر و باطن دارد برای تکامل خویش نیازمند بستری است که این جهان زمینه ساز تعالی او خواهد بود و می تواند وی را به سعادت برساند.


این استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که تعدیل غرایز امری صحیح است و تعطیلی آن فایده ای ندارد، یادآور شد: ما باید به جای حذف مسأله در پی حل آن باشیم و اگر نبینیم و نخواهیم هنر نیست ولی اگر ببینیم و نخواهیم هنرکرده ایم.


استاد حوزه علمیه قم با تشریح این نکته که عالم وجه الله است ولی چرا گفته می شود از دنیا بپرهیزید، خاطرنشان کرد: آنچه خدا را از تو بگیرد دنیای تو خواهد شد ولو اینکه علم باشد که می تواند انسان را از حضرت علیم بازدارد و به نیستی بکشاند که باید به دنبال علمی رفت که آدمی را به حق تعالی برساند.


حجت الاسلام اردشیر لاریجانی با اشاره به این که دنیا ریسمانی آویخته و افراشته است، گفت: عده ای ریسمان را گرفتند و به ته چاه افتادند ولی عده قلیلی با استفاده از این ریسمان خود را به حق تعالی رسانیدند.


وی گفت: انسان به جای وابستگی باید در راستای وارستگی خویش تلاش کند و این دنیا همچون دریایی است که خیلی ها در آن غرق می شوند؛ ولی کسی که وارسته باشد می تواند روی آب بیاید و خود را به سعادت برساند.


این استاد حوزه و دانشگاه با تاکید بر این که دنیا باید ابزاری برای تعالی و تکامل انسان باشد، یادآور شد: انسان باید از این دنیا و نعمات خداوندی به شکل ارزنده ای بهره برده و خود را به بالاترین درجات برساند نه این که دنیا سبب شود از باری تعالی غافل شویم و به مادیات بپردازیم./950/پ202/س

 

ارسال نظرات