۱۰ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۵:۲۶
کد خبر: ۱۳۴۲۴۶
ظرفیت‌های ماه مبارک رمضان (22)؛

ماه رمضان زمینه ساز طهارت معنوی و رشد اخلاقی است

خبرگزاری رسا ـ استاد اخلاق حوزه علمیه خراسان گفت: ماه رمضان ماهی است که زمینه پاکی و اصلاح نفس در آن از جهات مختلف مهیا است، همچنین بارش رحمت الهی، در غل و زنجیر بودن شیاطین، گرسنگی و خالی بودن شکم، افزایش پاداش الهی و توصیه‌های معصومین(ع) به ویژه پیامبر اکرم(ص) هرکدام زمینه‌ساز طهارت معنوی و رشد اخلاقی در این ماه مبارک است.
ماه رمضان افطار قرآن
  

حجت‌الاسلام مهدی عدالتیان، استاد اخلاق حوزه علمیه خراسان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد درباره ظرفیت‌های اخلاقی ماه مبارک رمضان، گفت: ماه مبارک رمضان بیشترین ظرفیت اخلاقی و خودسازی را در میان ماه‌های سال دارد.

 وی در ادامه افزود: ماه رمضان ماهی است که زمینه پاکی و اصلاح نفس در آن از جهات مختلف مهیا است، همچنین بارش رحمت الهی، در غل و زنجیر بودن شیاطین، گرسنگی و خالی بودن شکم، افزایش پاداش الهی و توصیه‌های معصومین علیهم‌السلام به ویژه پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله هرکدام زمینه‌ساز طهارت معنوی و رشد اخلاقی در این ماه مبارک است.

 وی با تأکید بر این‌که با توجه به این فضا و زمینه‌ساز بودن این ماه برای رشد معنوی، ظرفیت‌های مختلفی برای ارتقا سطح اخلاق در جامعه وجود دارد، گفت: مجالس موعظه‌ای که شب‌ها و ظهرها برگزار می‌شود و نیز فرصت بعد از نماز صبح، ظهر و عصر برای امامان جماعت از جمله ظرفیت‌هایی است که با استفاده صحیح از آن می‌توان به ارتقاء اخلاق و خوبی‌ها در جامعه کمک کرد.

 حجت‌الاسلام عدالتیان تصریح کرد: برگزاری مسابقات برای نوجوانان و جوانان و کودکان، برنامه‌های رسانه‌ای و فرصتی که بزرگ‌ترها به عنوان ماه میهمانی خدا دارند و می‌توانند برنامه ویژه‌ای برای اهل خانواده خود داشته باشند نیز هر یک مجالی برای رسیدن به ارزش‌های اخلاقی است.

 وی در پاسخ به این سؤال که مبلغان برای استفاده بیشتر از این ظرفیت‌ها چه کنند، گفت: مبلغان در سطوح مختلف می‌توانند در جهت رشد اخلاقی جامعه قدم‌های مهمی بردارند، مانند سخنرانی، برگزاری مسابقات، نوشتن مقالات، نشست‌های دوستانه با جوانان و نوجوانان، ارائه راهکارهای اخلاق عملی به خانواده‌ها و عرصه‌های گوناگون دیگر.

 وی افزود: البته یک مبلغ موفق پس از استمداد الهی باید از خلاقیت، ابتکار و نوآوری نیز غفلت ننماید تا هرچه بیشتر در جذب اقشار مختلف به ویژه جوانان موفق شود، همچنین تبادل تجربیات و همکاری جلسات و مؤسسات مختلف با یکدیگر نیز می‌تواند بر شکوه و سلامت کار بیفزاید.

 استاد سطوح عالی حوزه علمیه خراسان همچنین در اشاره به مهم‌ترین نکات اخلاقی که مبلغان می‌توانند در این ماه بر آن تأکید کنند، گفت: مهم‌ترین نکات اخلاقی را پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله در خطبه آخرین جمعه ماه شعبان بیان فرمودند و همان خطبه حضرت می‌تواند دستورالعمل جامعی برای مباحث اخلاق در ماه مبارک رمضان باشد.

 وی به مباحثی که در آن خطبه مطرح شده است اشاره کرد و گفت: دعای خالصانه، انفاق و توجه به محرومین، احترام به بزرگ‌ترها، محبت به کوچک‌ترها، رسیدگی و توجه به فامیل، مراقبت از زبان و سخن گفتن پاکیزه، حفظ چشم از صحنه‌های گناه، گوش ندادن به سخنان و نواهای نامشروع، یتیم نوازی، نماز اول وقت، رعایت حقوق دیگران و پرهیز از مال حرام و تقویت یاد خدا در زندگی، از جمله مباحثی است که حضرت به آن اشاره فرموده‌اند./932/ت302/ن

ارسال نظرات