۱۱ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۶:۳۲
کد خبر: ۱۳۴۳۳۸
مدیر حوزه علمیه خوزستان:

نجات انسان در آخرالزمان در گرو پیروی از ولایت فقیه است

خبرگزاری رسا ـ مدیر حوزه علمیه خوزستان، سخنان مقام معظم رهبری را اوج عقلانیت، نورانیت و برگرفته از کرامات الهی دانست و اظهار داشت: آنگاه که مقام معظم رهبری در این بازار آشفته صحبت از شرایط بدر و خیبر می کند، در واقع راهبرد مسؤولان نظام با مشکلات را مشخص می کند.
حجت الاسلام و المسلمين حاجتي

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، حجت الاسلام والمسلمین میر احمد رضا حاجتی، مدیر حوزه علمیه خوزستان، ظهر امروز در هفتمین جلسه از تفسیر قرآن ماه مبارک رمضان، به ادامه تفسیر سوره شعراء پرداخت و با اشاره به آیه « اذْهَبْ إِلَى فِرْعَوْنَ إِنَّهُ طَغَى فَقُولا لَهُ قَوْلاً لَیِّناً»، اظهار داشت: این آیات اشعار به مبارزه با کفر دارد اما قبل از آن، خداوند به موسی توصیه می کند که نزد فرعونیان برو و با زیباترین لحن بهترین کلام ها را به آنها بزن و دلیل آن نیز چیزی جز « لَعَلَّهُ یَتَذَکَّرُ أَوْ یَخْشَى » نیست.

 

وی در ادامه افزود: حضرت موسی برای اجابت فرمان الهی به کاخ فرعون رفت خود را با عنوان « إنَّا رَسُولُ رَبِّ الْعَالَمِینَ » معرفی کرد، اما فرعون به شدن ناراحت شده و ندا داد که این چه حرفی است! « قَالَ فِرْعَوْنُ وَمَا رَبُّ الْعَالَمِینَ » من پروردگار عالمیان هستم.

 

 این استاد حوزه علمیه تصریح کرد: پس از این جریان درگیری لفظی میان موسی و فرعون آغاز شد و این درگیری لفظی به جنگ نرم کشیده شد، و از آن جایی که هر جنگ نرمی مقدمه جنگ سخت است؛ جنگ نظامی و مرحله تعقیب موسی و یارانش آغاز شد، اما خوشبختانه در این مرحله خداوند وعده های الهی خود را جاری کرد و ملائکه به موسی وحی نازل کردند که نگران نباش خداوند همه کارها را درست می کند.

 

سخنان مقام معظم رهبری اوج عقلانیت و نورانیت است

 

 حجت الاسلام والمسلمین حاجتی با بیان این که در هیچ مرحله ای خداوند جهان را خالی از امام و رهبر نمی گذارد، بیان داشت: اگر انسان ها مومن به خدا و متعقد به امام زمان و ولایت فقیه هستند باید یقین کنند که خدا انسان را رها نکرده است؛  آنگاه که مقام معظم رهبری در این بازار آشفته صحبت از شرایط بدر و خیبر می کند، در واقع راهبرد مسؤولان نظام با مشکلات را مشخص می کند؛ چرا که این گفتارهای رهبری هم اوج عقلانیت و هم اوج نورانیت و برگرفته از کرامات الهی است.

 

 عضو شورای عالی حوزه علمیه خوزستان در ادامه به تفسیر آیه « قَالَ أَصْحَابُ مُوسَى‏ إِنَّا لَمُدْرَکُونَ » پرداخت و گفت: پس از تعقیب و گریز میان فرعون و موسی، آنجایی که یاران موسی به رود نیل رسیدند فریاد زدند « مُوسَى‏ إِنَّا لَمُدْرَکُونَ »، اما پیغمبر خدا با کلام آرامش فرمود: « کَلّا إِنَّ مَعِیَ رَبِّی سَیَهْدِینِ» سپس رود نیل به دستور خدای متعال گشوده شد و موسی و یارانش از آن عبور و فرعون و سربازانش در آب های خروشان آن غرق شدند.

 

 مدیر حوزه علمیه خوزستان، با بیان این که قوم نوح هم برای هدایت مردم با مشکلات فراوانی رو به رو بود، تصریح کرد: خداوند پس از داستان حضرت موسی جریان نوح و قوم ستمگرش را نقل کرده و بیان می کند « کَذَّبَتْ قَوْمُ نُوحٍ الْمُرْسَلِینَ »،  ما پیامبری را بر قوم نوح نیز فرستادیم که آن هم یکی از برادرشان بود « إِذْ قَالَ لَهُمْ أَخُوهُمْ نُوحٌ أَلاَ تَتَّقُونَ ».

 

 وی در ادامه بیان داشت: نکته قابل توجه در این سوره کلمه « أَلاَ تَتَّقُونَ » است؛ چرا که حضرت نوح به آنها نگفت که بیایید و خداوند یکتا و یگانه را عبادت کنید، بلکه با زبانی لین و آرام فرمود: « أَلاَ تَتَّقُونَ، إِنِّی لَکُمْ رَسُولٌ أَمِینٌ، فَاتَّقُوا اللَّهَ وَأَطِیعُونِ، وَمَا أَسْأَلُکُمْ عَلَیْهِ مِنْ أَجْرٍ إِنْ أَجْرِیَ إِلَّا عَلَى‏ رَبِّ الْعَالَمِینَ »، آیا تقوا پیشه نمی کنید؟ همانا من پیغمبری امین برای شما هستم، و آیا خدا را عبادت نمی کنید؟ و من نیز هیچ اجر و پاداشی از شما نمی خواهم.

 

 استاد حوزه علمیه خوزستان افزود: نوح پس از اتمام کلامش به شدت مورد مؤاخذه قومش قرار گرفت و به نوح گفتند « قَالُوا لَئِن لَّمْ تَنتَهِ یَانُوحُ لَتَکُونَنَّ مِنَ الْمَرْجُومِینَ » و این بدان معنا بود که اگر از نوح از سخن های بیهوده اش دست بر نمی داشت « لَتَکُونَنَّ مِنَ الْمَرْجُومِینَ »، از شهر و روستا آن را بیرون می کردند.

 

 انسان مبارز فی سبیل الله باید اهل دعا و شب زنده داری باشد

 

 مدیر حوزه علمیه خوزستان گفت: پس از این جریان حضرت نوح سر را به آسمان بلند کرد و مناجات با خدای خود را آغاز کرد و ندا داد: « قَالَ رَبِّ إِنَّ قَوْمِی کَذَّبُونِ، فَافْتَحْ بَیْنِی وَبَیْنَهُمْ فَتْحاً وَنَجِّنِی وَمَن مَّعِیَ مِنَ الْمُؤْمِنِینَ »؛ از این رو « فَأَنجَیْنَاهُ وَمَن مَّعَهُ فِی الْفُلْکِ الْمَشْحُونِ » و خداوند دعای نوح را مستجاب کرد و نوح و همراهانش را نجات و اصحاب قوم را نابود کرد.

 

 حجت الاسلام و المسلمین حاجتی با تأکید بر این که انسان مبارز باید اهل عبادت و شب زنده داری باشد، اظهار داشت: خداوند این آیات را برای مؤمنان نقل می کند تا بدانیم که انسان در هر شرایطی باید یاد و نام خدا در دل داشته و هیچ گاه از لطف و عنایت او نا امید نشود؛ از این رو امام خمینی (ره) در بدترین شرایط زندگی دست به دامان خداوند می شد و از او مدد می گرفت؛ چرا که اگر ایشان همچون حضرت یونس (ع) از امید خدا ناامید می شد، هم اکنون این نظام و انقلاب به این مرحه از اقتدار و قدرت نمی رسید.

 

 نجات انسان در آخرالزمان در گرو پیروی از ولایت فقیه است

 

وی در ادامه به بیان نکته ای از آیه « وَنَجِّنِی وَمَن مَّعِیَ مِنَ الْمُؤْمِنِینَ »، پرداخت و خاطرنشان ساخت: حضرت نوح به خداوند نگفت که تنها مرا نجات بده بلکه فرمود «وَمَن مَّعِیَ»؛ از این رو با پیغمبر، ائمه اطهار(ع) و نائبشان بودن و همراهی کردن آنها نیز سبب نجات دنیوی و اخروی انسان می شود و کسانی که در این برهه از زمان نیز با ولایت فقیه باشند و او را در شرایط سخت همراهی کنند، به یقین از نجات یافتگان خواهند بود.

 

عضو شورای عالی حوزه علمیه خوزستان در بخش دیگری از تفسیر قرآن به آیه 87 سوره انبیاء « وَ ذَا النُّونِ إِذ ذَّهَبَ مُغَاضِبًا فَظَنَّ أَن لَّن نَّقْدِرَ عَلَیْهِ » اشاره کرد و گفت: در این آیه خداوند متعال جریان حضرت یونس را نقل کرده و تصریح می کند که هیچ گاه به خدا گمان بد نبرید؛ چرا که عاقبت آن چیزی جز « فَنَادَى فِی الظُّلُمَاتِ » نیست.

 

 قرائت ذکر یونسیه حضرت یونس را از درون شکم ماهی نجات داد

 

حجت الاسلام و المسلمین حاجتی به داستان شیوه گرفتار شدن حضرت یونس در شکم ماهی اشاره کرد و گفت: آنگاه که حضرت یونس از هدایت قومش نا امید شد به خدا گفت که بارالها من از هدایت این قوم خسته شدم پس تو عذابت را بر اینان نازل کن، اما پس از گذشت چند روز و نیامدن عذاب الهی حضرت یونس خشمگین شده و از مأموریت خود کناره گیری می کند؛ چرا که او دیگر در پیشگاه مردم بی آبرو و دروغگو شناخته شده بود.

 

 امام جمعه موقت اهواز گفت: حضرت یونس پس از ترک مأموریت به دستور خداوند متعال « فَنَادَى فِی الظُّلُمَاتِ »، در درون شکم ماهی رفت و آنگاه که متوجه اشتباه خود شد، خدا را صدا زد و گفت: « ان لا إِلَهَ إِلَّا أَنتَ سُبْحَانَکَ إِنىّ‏ِ کُنتُ مِنَ الظَّالِمِینَ »؛ و این چنین شد که خداوند متعال « فَاسْتَجَبْنَا لَهُ وَ نجََّیْنَاهُ مِنَ الْغَمّ ‏ِ» دعایش را مستجاب کرد و او را از غم بیرون آورد، که پس از آن نیز خداوند متعال فرمود: « کَذَالِکَ نُنجى الْمُؤْمِنِینَ ؛ و ما مؤمنین را این چنین پاداش یا جزا می دهیم ».

 

 مدیر حوزه علمیه خوزستان با بیان این که هیچ گاه نباید یاد و عبادت خداوند متعال را فراموش کرد، گفت: بیشتر علمای اخلاق انسان را بر خواندن ذکر یونسیه که « لَّا إِلَاهَ إِلَّا أَنتَ سُبْحَانَکَ إِنىّ‏ِ کُنتُ مِنَ الظَّلِمِینَ » است دعوت کرده اند؛ چرا که این ذکر حضرت یونس را از غم بزرگ نجات داده و برای بار دیگر مورد رحمت و مغفرت خداوند سبحان قرار داد.

 

 هر کس تابع و همراه ولایت فقیه مشمول آیه « فَأَنْجَیْنَاهُ و َمَنْ مَعَهُ » می شود

 

وی با تأکید بر این که هر کس تابع و همراه ولایت فقیه و نائب امام زمان (عج) باشد مشمول آیه « فَأَنْجَیْنَاهُ و َمَنْ مَعَهُ فِی الْفُلْکِ الْمَشْحُونِ » می شود، خاطرنشان ساخت: خداوند متعال در این آیه می فرماید هر که با پیغمبران و صالحان باشد مورد عفو و رحمت من نیز خواهد بود؛ از این رو می فرماید « و َمَنْ مَعَهُ » من پیغمبر و همراهانش را از غم بزرگ و عذاب الهی نجات دادم.

 

 حجت الاسلام و المسلمین حاجتی در پایان سخنان خود، با بیان این که خداوند کمر استکبار جهانی را خواهد شکست، تأکید کرد: به یقین اگر این جبهه مقاومت در منطقه خاورمیانه در حال پایداری و استقامت بوده و روز به روز قدرتمند تر از دیروز می شود، تنها به برکت نگاه به ولایت فقیه و رهبر آزادی خواهان و مستضعفان جهان یعنی حضرت آیت الله خامنه ای است؛ و دشمنان اسلام و ایران نیز بدانند که زمان نابودی آنها به دست همین مردم مجاهد و ولایتمدار نزدیک است./9465/پ201/ع

ارسال نظرات