سکوت مدعیان حقوق بشر در قبال کشتار مسلمانان میانمار ماهیت آنان را برملا کرد
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، پیش نشست سوم تخصصی همایش ملی « صیانت از کرامت انسانی در اندیشه حقوقی اسلام » امروز در سالن جلسات دادگستری کل آذربایجان شرقی با سخنرانی رییس هیات امنای منطقه 7 کمیسیون حقوق بشراسلامی برگزار شد.
حجت الاسلام مالک اژدر شریفی، ریس هیات امنای منطقه 7 کمیسیون حقوق بشراسلامی در این نشست در سخنانی با اشاره به آیه وَلَقَدْ کَرَّمْنَا بَنِی آدَمَ وَحَمَلْنَاهُمْ فِی الْبَرِّ وَالْبَحْرِ وَرَزَقْنَاهُمْ مِنْ الطَّیِّبَاتِ وَفَضَّلْنَاهُمْ عَلَى کَثِیرٍ مِمَّنْ خَلَقْنَا تَفْضِیلاً افزود: براساس این آیه کرامت اعطائی از سوی خداوند به انسان و به فرزندان آدم، بدون قید، به رسمیت شناخته شده و همچنین جنبه معنوی کرامت انسانی نیز از آیات قرآن دربارة خلقت انسان و مستقر نمودن او در زمین به عنوان جانشین خدا فهمیده میشود. آنجا که خداوند میفرماید؛ وَإِذْ قَالَ رَبُّکَ لِلْمَلَائِکَةِ إِنِّی جَاعِلٌ فِی الْأَرْضِ خَلِیفَةً قَالُوا أَتَجْعَلُ فِیهَا مَنْ یُفْسِدُ فِیهَا وَیَسْفِکُ الدِّمَاءَ وَنَحْنُ نُسَبِّحُ بِحَمْدِکَ وَنُقَدِّسُ لَکَ قَالَ إِنِّی أَعْلَمُ مَا لَا تَعْلَمُونَ
حجت الاسلام شریفی با بیان اینکه در آیات و روایات معیار کرامت تقوا قرار داده شده است، افزود: بشر به طور کلی یک خانواده است که بندگی نسبت به خداوند و فرزندی نسبت به آدم، آنها را گرد آورده و همه مردم در اصل شرافت انسانی و تکلیف و مسؤولیت برابرند بدون هر گونه تبعیضی از لحاظ نژاد یا رنگ یا زبان یا جنس یا اعتقاد دینی یا وابستگی سیاسی یا وضع اجتماعی.
وی به مفهوم کرامت انسانی در اصول قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و افزود: گنجاندن اصل کرامت انسانی در اصل دوم قانون اساسی، به عنوان یکی از مبانی نظام جمهوری اسلامی ایران، برای توجه دادن به شناسایی و رعایت حقوق همه اقوام و اتباع ملت ایران بوده است.
رییس هیات امنای منطقه 7 کمیسیون حقوق بشراسلامی با بیان اینکه براساس این قانون مردم ایران، از هر قوم و قبیله که باشند، از حقوق مساوی برخوردارند و رنگ، نژاد، زبان و مانند اینها سبب امتیاز نخواهد بود، ادامه داد: در اصل 20 قانون اساسی نیز آورده است که همه افراد ملت؛ اعم از زن و مرد، یکسان در حمایت قانون قرار دارند و از همه حقوق انسانی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، با رعایت موازین اسلام برخوردارند.
وی با بیان اینکه کرامت انسان از موضوعات مهم و از واژگان زیبا و پرمعنایی است که از بدو پیدایش ویژه انسان که با امتزاج روح الهی و خدایی با پیکره و جسم آدمی همراه گشت، تجلّی و تحقق یافت، افزود: کرامتی که منشأ مقام خلیفة اللهی و جانشینی خدا، تسخیر ارض، مسجود ملائک و فرشتگان مقرب پروردگار گشتن برای انسان شد و با بیانی شیوا و گویا از سوی خدای کرامت آفرین به صراحت اعلام گردید: وَلَقَدْ کَرَّمْنَا بَنِی آدَمَ. آنچه در آیه شریفه بدان تصریح گردیده همان چیزی است که امروزه از آن به کرامت ذاتی، طبیعی و یا حیثیت ذاتی انسان تعبیر میشود و دنیای غرب نیز پس از گذراندن دوران سیاه قرون وسطی به این مهم پی برده و آن را در اعلامیه جهانی حقوق بشر گنجاند.
وی با بیان اینکه اسلام به انسانیت انسان ارج میگذارد، افزود: در حکومت اسلامی بهای بیشتر و فزونتر از آن کسی است که تقوا داشته باشد آن چیزی که میزان است تقواست، نه رنگ است و نه نژاد است و نه کشور است و نه هیچ چیز دیگر.
رییس هیات امنای منطقه 7 کمیسیون حقوق بشراسلامی با بیان اینکه کرامت ذاتی، حقی است طبیعی و خدادادی که آفریدگار هستی در نهاد و وجود تمامی انسانها به ودیعت نهاده و همگان را از آن بهرهمند ساخته است افزود: این حق آمیخته با حکم بوده و قابل سلب و اسقاط و نقل و انتقال نبوده و احدی را یارای تعدی و تجاوز به آن نیست، مگر آنکه آدمی با ارتکاب جرائم و معاصی آن را از خویشتن خویش زدوده و سالبه به انتفای موضوع گردد ، این حق مورد پذیرش اسلام و اسناد حقوقی آن و نیز مقبول اسناد حقوق بشر بین المللی میباشد.
حجت الاسلام شریفی همچنین با محکومیت کشتار مسلمانان در میانمار اظهارکرد: این کشتارهای وحشیانه و تصاویر دردناک و مستند این جنایات با سکوت عجیب مجامع مدعی حقوق بشر مواجه شده است، نقض گسترده حقوق بشر در اقصی نقاط جهان و برخورد دوگانه غرب نشان از استفاده ابزاری از حقوق بشر دارد./935/پ202/ج