۱۳ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۸:۰۰
کد خبر: ۱۳۴۵۱۳
حجت الاسلام زائری:

رسانه، زمینه ساز کشورگشایی های غرب است

خبرگزاری رسا ـ مبلغ حوزه علمیه با بیان این‌که بدون یاد گرفتن آداب جنگ نرم، نمی توان افسر جنگ نرم بود، گفت: رسانه، پشتوانه و زمینه ساز کشورگشایی های غرب است.
حجت الاسلام محمد رضا زائري


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، حجت الاسلام محمدرضا زائری، نویسنده و مبلغ حوزه علمیه امروز در جمع دانشجویان شرکت کننده در طرح ضیافت اندیشه دانشگاه شهید مدنی آذربایجان اظهار داشت: امروزه مدل جنگ‌ها، لشکرکشی‌ها، توطئه ها و کشورگشایی های قدیم عوض شده، پیش از این، یک نظام قدرتمند وقتی می خواست منطقه و مردم دیگری را به تسخیر خود درآورد، باید لشگرکشی می کرد، اما امروز بدون جنگ و خونریزی و بدون اینکه طرف مقابل احساس کند به او حمله شده است، همان اتفاقی که گذشته رخ می دهد.


وی با بیان این‌که رسانه، پشتوانه و زمینه ساز کشورگشایی های غرب است، ادامه داد: معمولاً کارهای رسانه ای ما تبلیغاتی و شعاری است، عادت کردیم همیشه داد و بیداد کنیم و طوری در مورد رسانه های دشمن حرف می زنیم که انگار آنها قرار بوده در صدور انقلاب با ما همکاری کنند و بعد چون کوتاهی کرده اند ما ناراحتیم.


حجت الاسلام زائری ادامه داد: آمریکا وقتی به عراق حمله کرد، کشوری را اشغال، نفتش را غارت، موزه هایش را درو و هر کاری که دلش خواست کرد، بعد هم موقع رفتن تمام تجهیزات زرهی و نظامی را به دولت عراق و افغانستان فروخت، پولش را گرفت و برگشت. یعنی حتی زحمت و هزینه انتقال اینها را هم به خودش نداد.


مؤلف کتاب باید رفت، با بیان این‌که هنوز قواعد جنگ نرم را نپذیرفته ایم، گفت: بدون اینکه بفهمیم تسلیم یک جریان رسانه ای می شویم، امروز این رویارویی رسانه ای جدی است، نه با حذف کردن درست می شود، نه با برخورد گشت ارشاد و نه با آه و ناله کردن، البته کار رسانه ای هم دردسر دارد، رسانه که از آسمان نازل نمی شود، کار رسانه ای زحمت، تلاش، تمرین، تجربه و آزمون و خطا می خواهد.


این کارشناس مسائل دینی ادامه داد: دیکته نانوشته غلط ندارد، کسی که کار رسانه ای می کند دو دفعه هم به زمین می خورد. جالب است که ما وقتی از جنگ سخت صحبت می کنیم، همه قواعدش را می پذیریم و نسبت به مجروحان با عزت و احترام برخورد می کنیم، ولی در جنگ نرم اگر کسی مجروح شود، مستقیم خودمان او را به سمت دشمن می فرستاده و نابودش می کنیم.


وی خاطرنشان کرد: اگر قرار است کار رسانه ای شود آدابش را باید رعایت کرد، هیچگاه دشمن نیروهای خودی را به این راحتی از دست می دهد، به محض اینکه دانشجویی، دوستی، خبرنگاری، روزنامه نگاری کوچکترین اشتباهی بکند اول دردسر و مصیبت های اوست، همه به کار شعاری و منافقانه و ریاکاری می افتند، کار رسانه ای یک کار مردانه جدی است.


حجت الاسلام زائری در ادامه به بیان ابعاد کار رسانه‌ای و تبلیغی پرداخت و گفت: یکی از دانشجویان ما در آمریکا می گفت؛ در روز عاشورا آب معدنی می گیریم، برچسب دورش را باز می کنیم و یک برچسب دورش چاپ می کنیم و به انگلیسی رویش می نویسیم که در 1400 سال پیش پیشوای ما را با لب تشنه با هفتاد و دو تن از خانواده و یارانش به شهادت رساندند و فلان و فلان. می گوید هر سال روز عاشورا که می شود همه دانشگاه منتظرند از این آب معدنی ها بگیرند.


وی با تاکید بر این‌که پیام انقلاب ضعیف نیست، مشکل در جای دیگر است، گفت: یک خانم آمریکایی که شیعه شده بود به من می گفت من بیست سال پیش با اثر انقلاب شیعه شدم، می گفت چهل سال بی حجاب بودم، امام و پیام انقلاب در چهل سالگی با من کاری کرد که به خاطر حجاب از خانه و کار بیرونم کردند، به نان خشک خوردن افتادم، آواره شدم، شوهرم از من طلاق گرفت، بچه هایم را از من جدا کرد ولی حجاب از سر من جدا نشد. این پیام و قدرت انقلاب اسلامی است.


وی با اشاره به این‌که بدون یاد گرفتن آداب جنگ نرم، نمی توان افسر جنگ نرم بود، افزود: پیام انقلابی که اینقدر قدرتمند است چرا وقتی خودمان می خواهیم از آن حرف بزنیم، ضعیفیم شهید آوینی گفته که « همچنان که جنگ تحمیلی ما را پرورش داد و زیباترین و باشکوه ترین صفات فطری انسان را ظاهر کرد، تهاجم فرهنگی دشمن نیز ما را علیرغم این واقعیت که قربانی های بسیاری از ما خواهد گرفت به تعالی خواهد رساند» اگر این جنگ، جنگ نرم است، اگر این ستیز و رویارویی جدی است نباید از آن ترسید.


حجت الاسلام زائری افزود: باید خیالمان راحت باشد که دستمان پر است، اما باید آداب جنگ نرم را یاد گرفت، بنر و
تابلو می زنیم که حجاب صدف است، آیا آن کسی که بی حجاب شده است با یک تابلویی بی حجاب شده است که نوشته بوده حجاب صدف نیست که من تابلو بزنم درست بشود؟.


وی افزود: در دنیای امروز به جای جنگ و لشکرکشی و خونریزی، به جای اینکه بیایند پدر و مادرمان را بکشند و کینه دشمن تا قیام قیامت در دلمان باشد، می آیند خودمان را اسیر می کنند و ما نه تنها ناراحت نمی شویم، بلکه افساری را هم که گردنمان انداخته اند می بوسیم. این یعنی کار رسانه ای. یعنی طرف کاری می کند که شما بدون اینکه بفهمی از یک رنگی خوشتان می آید، بدون اینکه بفهمی از جایی خوشت می آید یا چیزهایی را دوست می داری، این می شود کار رسانه ای. اگر می خواهیم کار رسانه ای کنیم باید آداب و رسوم و قواعدش را یاد بگیریم و این هم به راحتی امکان پذیر نیست.


حجت الاسلام زائری با تاکید بر این‌که باید با زبان و ادبیات مخاطب، با او سخن گفت، افزود: زبان مخاطب روز به روز عوض می شود و تغییر زبان هم هیچ ایرادی ندارد، مهم این است که ما محتوا و مفهوم را با بیان و زبان و قالب جدید بتوانیم عرضه کنیم. این هم یاد گرفتن، تمرین، آزمون و خطا می خواهد اینکه من بتوانم به جای یک مقاله طولانی یک مطلب جذاب کوتاه بنویسم تمرین می خواهد./935/پ202/ع

ارسال نظرات