۱۴ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۴:۳۳
کد خبر: ۱۳۴۵۷۷
آیت‌الله مکارم شیرازی:

جنگ احزاب دیگری در سوریه جریان دارد

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی، تحولات سوریه را به جنگ احزاب نظام سلطه و برخی کشورهای منطقه علیه این کشور توصیف و ابراز امیدواری کرد که مردم سوریه از چنگال تروریست ها نجات پیدا کنند و اصلاحاتی نیز در این کشور اعمال شود.
تفسير قرآن کريم آيت الله مکارم شيرازي در حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه
 
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی، در پانزدهمین روز از ماه مبارک رمضان در جلسه تفسیر موضوعی قرآن کریم که با حضور اقشار مختلف مردم، زائران و مجاوران در حرم کریمه اهل بیت(ع) برگزار شد، به تبیین و تفسیر آیه شریفه«یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اذْکُرُوا نِعْمَةَ اللَّهِ عَلَیْکُمْ إِذْ جَاءتْکُمْ جُنُودٌ فَأَرْسَلْنَا عَلَیْهِمْ رِیحًا وَجُنُودًا لَّمْ تَرَوْهَا وَکَانَ اللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِیرًا إِذْ جَاؤُوکُم مِّن فَوْقِکُمْ وَمِنْ أَسْفَلَ مِنکُمْ وَإِذْ زَاغَتْ الْأَبْصَارُ وَبَلَغَتِ الْقُلُوبُ الْحَنَاجِرَ وَتَظُنُّونَ بِاللَّهِ الظُّنُونَا» پرداخت و گفت: قرآن در 17 آیه ابعاد مختلف جنگ احزاب را شرح داده است.
 وی با یادآوری نکاتی درباره جنگ احزاب، به بیان وجه تسمیه این سوره به احزاب پرداخت و گفت: در این جنگ تمام مخالفان اسلام و قبایل مختلف دست به دست هم دادند و جبهه جنگ تمام عیار علیه پیامبر(ص) و یاران ایشان گشودند؛ البته فرشتگان الهی همچون دیگر فرصت ها به یاری یاری مؤمنان و پیامبر(ص) آمدند.
جنگ احزاب در هشت سال دفاع مقدس نیز تکرار شد
 استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم افزود: این جنگ در تاریخ کشور ما نیز تکرار شد، ‌در جنگ تحمیلی تنها صدام در مقابل ما نبود، قرائن و شواهد حین و بعد از جنگ نشان داد که جنگ تحمیلی در واقع جنگ احزاب بود و آمریکا، ‌انگلیس، اسرائیل و دیگر کشورها و برخی کشورهای عربی به صدام همه جانبه کمک کردند.
 حضرت آیت الله مکارم شیرازی به بیان وجوه تشابه جنگ احزاب در صدر اسلام با جنگ تحمیلی پرداخت و بیان داشت: محرک جنگ احزاب گروهی از بنی اسرائیل بودند، محرک جنگ تحمیلی نیز گروهی از بنی اسرائیل بودند و البته هر دو به لطف خدا ناکام شدند، با اینکه ما مشکلات بسیار زیادی داشتیم.
 وی با بیان این‌که الان نیز جنگ احزاب دیگری در جریان است، گفت: آیا جنگی که در سوریه به راه انداخته اند جنگ احزاب نیست؟ ‌دولت های مختلف از جمله انگلیس، آمریکا، ‌ترکیه، رژیم صهیونیستی،‌عربستان سعودی و قطر دست به دست هم داده اند و جنگ احزاب جدیدی در سوریه به راه انداخته اند و در ماه مبارک رمضان این همه کشار می کنند.
این مرجع تقلید با تاکید بر انجام اصلاحات در کشور سوریه، اقدام گروه‌های تروریستی در این کشور را محکوم کرد و افزود: ان شاءالله به فضل خدا در این جنگ احزاب نیز همگی آنها ناکام خواهند شد و امیدواریم خداوند کمک کند تا سوریه از چنگال اینها نجات پیدا کند و اصلاحاتی در این کشور اعمال شود.
وی افزود: در خبرها نیز مطلبی منتشر شده بود که افزون بر ارتش سوریه، پنجاه هزار نفر از مردم عادی این کشور در مقابل تروریست ها ایستاده اند و در مقابل آنها ایستادگی می کنند.
استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به این‌که اسلام ارزان به دست نیامده است و نمی توان از دست داد، گفت: تاریخ اسلام نشان می دهد که مسلمانان گرفتار مشکلات بسیار زیادی شدند و پیامبر و ائمه اطهار(ع) زحمات بسیاری کشید ند تا امروز دین به دست ما برسد.
از سیره و روش زندگانی امام حسن مجتبی(ع) درس و الگو بگیریم
این مرجع تقلید در ادامه با تبریک میلاد امام حسن مجتبی(ع) به تبیین فضائل و مناقب آن حضرت پرداخت و خاطرنشان کرد: امیدواریم همه در سایه عنایات حضرت دنباله روی سیره و منش ایشان باشیم.
حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی با تاکید بر درس گرفتن از سیره و روش زندگانی امام حسن(ع)، حلم و بردباری را یکی از ویژگی های برجسته آنان امام همام دانست .
 وی با ابراز تاسف از کم حوصلگی برخی از افراد جامعه در موضوعات اجتماعی، اظهارداشت:‌ ما که شیعه هستیم باید در عمل شیعه بودن خود را ثابت کنیم و‌آستانه تحمل خود را بالا ببریم، متاسفانه در جامعه مشاهده می شود که برخی از افراد به خاطر کوچک ترین مسائل با هم درگیر می شوند و مشکلاتی را ایجاد می کنند.
حضرت آیت الله مکارم شیرازی سخاوت و عبادت با ویژگی های خاص را از دیگر شاخصه های امام دوم شیعیان دانست و گفت:‌ ایشان موقعی که مشغول عبادت می شد از خوف خدا بدن شان می لرزید و با تمام وجود مشغول عبادت و راز و نیاز با معبود می شد، امیدواریم ما نیز با تدبر در سیره و روش ایشان قدری اعمال و رفتار خود را شبیه آن بزرگوار کنیم. /924/پ202/ج
 
ارسال نظرات