۱۴ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۶:۱۱
کد خبر: ۱۳۴۵۹۲
امام جمعه جلفا:

دوران امامت امام حسن آغاز مظلومیت علنی اهل بیت بود

خبرگزاری رسا ـ عضو شورای استانی حوزه علمیه آذربایجان‌شرقی گفت: امروز پس از گذشت 1400 سال از دوران حیات طیبه کریم اهل بیت، جامعه اسلامی حقیقت و ضرورت رهبری را درک کرده است.
حجت‌الاسلام علي انتظاري، امام جمعه جلفا

 

حجت‌الاسلام علی انتظاری، عضو شورای استانی حوزه علمیه آذربایجان‌شرقی، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، که به مناسبت سالروز ولادت امام حسن مجتبی(ع) صورت گرفت، اظهار داشت: پس از رحلت نبی مکرم اسلام و اعمال حق‌کشی‌های فراوان از سوی غاصبان خلافت، خاندان اهل بیت(ع) دچار مشکلات فراوان شدند.

 

وی ادامه داد: پس از شهادت امام علی(ع)، نیز تاریخ امامت شیعه همراه با چالش‌ها و مشکلات فراوان روبرو بود، در واقع حیات مبارک امام حسن مجتبی‌(ع) آغاز مظلومیت علنی اهل بیت‌(ع) بود، دوران امامت امام حسن مجتبی را می‌توان نوعی حرکت تبلیغی عمل‌گرا برای هدایت جامعه اسلامی دانست.

 

حجت الاسلام انتظاری با اشاره به فضائل اخلاقی و کرامت دومین امام شیعیان افزود: دستگیری از نیازمندان و حسن خلق حتی با دشمنان ناآگاه از روش‌های هدایتی امام حسن بود، در حقیقت آن حضرت نماد دانش، کرامت، اخلاق و اخلاص نبوی و علوی میان امت اسلامی بودند.

 

عضو شورای استانی حوزه علمیه آذربایجان‌شرقی در بخش دیگری از سخنان خود به صلح امام حسن(ع) با معاویه اشاره و تصریح کرد: آن حضرت شاهد صلح حدیبیه بود و این درس را از جدش نبی مکرم اسلام آموخته بود که حتی صحابه پیامبر، ایشان را به سبب صلح حدیبیه سرزنش کردند؛ اما مصلحت اسلام و اصل تعالی سنت الهی بالاتر از این سرزنش‌های دنیوی بود.

 

حجت‌الاسلام انتظاری با تاکید بر این‌که اهل بیت(ع) زبان گویا و مجریان راستین احکام و هویت اسلامی بوده‌اند و روی‌گردانی مردم یا ظلم حاکمان زمانه این رسالت را نقض نمی‌کند، افزود: امام حسن مجتبی(ع) در رویارویی با معاویه نه منافع شخصی را در نظر داشت و نه در فکر خون‌ریزی در جهان اسلام بود، بلکه آن حضرت در حال انجام دادن نقش تاریخی و مذهبی خودش بود.

 

وی خاطرنشان کرد: صلح امام حسن(ع) با معاویه دارای ابعاد جهان شمولی اسلام است؛ زیرا این صلح، نشان داد که اسلام می‌تواند همواره و در همه حال بهترین تصمیم‌ها را بگیرد و حاکمان راستین اسلام نه منافع خود، بلکه منافع عمومی و سعادت آفرین را در نظر دارند.

 

امام جمعه جلفا ادامه داد: در حالی که اعراب خون‌ریزی، وحشی گری و عدم صلح را به عنوان افتخاری بزرگ برای خود می‌دانستند، ولی امام حسن(ع) با شجاعت هرچه تمام‌تر عملی برخاسته از قرآن را به نمایش گذاشت، اما متأسفانه افکار عمومی جامعه با این حرکت تاکتیکی و هوشمندانه همراهی و همکاری نکرد و آن حضرت از سوی جامعه مورد حمایت قرار نگرفتند.

 

وی در پایان بزرگ‌ترین درس صلح امام حسن(ع) با معاویه برای جامعه بشریت را اعتماد به رهبری در شرایط ویژه دانست و گفت: امروز پس از گذشت 1400 سال از دوران حیات طیبه کریم اهل بیت و آموزه‌های الهی ائمه اطهار، جامعه اسلامی حقیقت و ضرورت رهبری را درک کرده و می داند که برای مقابله با دشمنان باید همواره پشت سر رهبر راستین اسلام بود و از کارشکنی پرهیز کرد، یا عبارت بهتر پیروی از ولایت زمان و مکان نمی‌شناسد./935/ت302/ب

ارسال نظرات