۱۴ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۶:۴۱
کد خبر: ۱۳۴۵۹۵
در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی؛

مبانی حقوقی از منظر قرآن بررسی شد

خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، بر اساس مبنای قرآن حق قانون گذاری را بر عهده خداوند خواند و گفت:‌ انسان باید در صدد کشف آن قوانین باشد چون قوانین الهی سازنده بشر است.
پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام سعید داودی عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در نشستی علمی که ظهر امروز در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار شد، به تبیین مبانی حقوقی از منظر قرآن پرداخت و گفت: مبنای حقوقی باید برای همه و در هر زمان و مکانی الزام آور باشد.


عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان این‌که مبنای حقوقی قابل وضع نیست، ابراز کرد: مبنای حقوقی باید تأمین کننده سعادت بشری باشد و نیازهای مادی و معنوی انسان را فراهم کند.


حجت‌الاسلام داودی ادامه داد: قوانین و مقررات باید سازنده بشری باشند تا بتوانند در سایر شؤنات انسان نیز اثرگذار باشد.


عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی خاطرنشان کرد: مبنای حقوقی باید دارای جزبه باشد تا از شخص قانون شکن انسان صالحی بسازد که حتی در خلوت نیز از قانون تبعیت کند.


وی در ادامه به تبیین نظرات آرمان گرایان و واقع گرایان در مورد مبنای حقوقی پرداخت و اظهار کرد: از نظر آرمان گرایان عدالت مبنای حقوق و از دیدگاه واقع گرایان مبنای حقوق در قدرت یک حکومت است.


حجت‌الاسلام داودی به نقش عقل در مبانی حقوقی اشاره کرد و ابراز داشت: خداوند در وضع مقررات به مصالح و نیازهای انسان توجه داشته است که عقل نمی‌تواند جزئیات این مسئله را درک کند بلکه عقل در کلیات نظر می‌دهد.


عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ادامه داد: عقل در منابع استنباطی می تواند نظر دهد اما این‌که عقل بتواند در تمامی شؤنات دخالت کند مورد اشکال است و آمادگی برای عقل در این بارره وجود ندارد.


وی با بیان این‌که بر اساس مبنای قرآن حق قانون گذاری بر عهده خداوند است، اظهار کرد: ما باید در صدد کشف آن قوانین باشیم چون قوانین الهی سازنده بشر است و مسائل اخلاقی در آن وجود دارد.


حجت‌الاسلام داودی ادامه داد: حقوق اسلامی بر پایه عدالت پی ریزی شده و کسی که آنرا خلق کرده سعادت دو سرا را دیده و با توجه به مصالح و مفاسد بشری و بر اساس آنها قانون گذاری کرده است.


وی در پاسخ به این سؤال که عقل تا چه میزان می‌تواند ارغ از شرع نظر دهد،گفت: مواردی که عقل مستقلا نظر می‌دهد بسیار اندک اتفاق افتاده است زیرا عقل نمی‌تواند تمام موارد از جمله جزئیات را درک کند و در مواردی که عقل به همه جزئیات یک مطلب برسد به کمک نقل قطعی رسیده است./927/پ202/ع

ارسال نظرات