وقف پشتوانه ای برای حفظ ارزش های دینی است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله هادی باریک بین، نماینده ولی فقیه در قزوین، روز گذشته در دیدار مدیر کل و کارکنان اداره کل اوقاف و امور خیریه استان، تقویت سنت حسنه وقف را زمینه ساز احیای ارزش های ناب اسلامی دانست و گفت: باید برای بسط و گسترش این سنت حسنه اسلامی تلاش عمومی صورت گیرد.
وی اسلام را دینی آینده نگر و هدف مدار دانست و خاطرنشان کرد: وقف، راهی در جهت تامین آینده و گذشته انسان است و باید به گونه ای عمل شود که خیر و برکت به همراه داشته باشد.
امام جمعه قزوین با بیان اینکه باید در رابطه با اموال وقفی به گونه ای عمل شود که آیندگان به درستی از آن استفاده کنند گفت: باید در نگهداری و احیای موقوفات دقت کامل شود و در جایی که به عنوان مثال می توان واحد تجاری ساخت، پارکینگ معنا ندارد و انتفاع مد نظر باشد.
وی با اشاره به اینکه وقف یک فرهنگ دینی است اظهار داشت: برای ترویج این سنت حسنه اسلامی باید برنامه ریزی مناسبی صورت گیرد تا در آینده شاهد تقویت میزان موقوفات در کشور باشیم.
نماینده مردم قزوین در مجلس خبرگان رهبری شناسایی موقوفات را زمینه ساز احیای موقوفات و عمل به نیات واقفان دانست و تصریح کرد: اجرای دقیق نیت واقفان نباید از جمله اولویتهای اوقاف قرار گیرد.
آیت الله باریک بین با اشاره به اینکه موضوع وقف افزون بر دستور دینی یک امر فطری است گفت: وقف برخاسته از فطرت نوعدوستی انسان و در تمدنهای گذشته و قبل از اسلام حتی میان انسانهای اولیه نیز وجود داشت.
وی بر احیای فرهنگ وقف در جامعه تاکید کرد و افزود: بدون شک احیای فرهنگ حسنه وقف که از میراث گرانبهای سنت نبوی و فاطمه زهرا (س) است، موجب گسترش و نهادینه کردن عدالت فرهنگی و اجتماعی در جامعه می شود.
نماینده ولی فقیه در قزوین وقف را پشتوانه مهمی برای حفظ ارزش های دینی و آموزه های مکتب اسلام دانست و گفت: سنت حسنه وقف با انقلاب اسلامی احیا و تقویت شد.
آیت الله باریک بین با بیان این که واقفین خیراندیش با وقف اموال خود ضمن برخورداری از صدقه جاریه نام خود را به نیکی ماندگار می کنند، ادامه داد: سنت حسنه وقف یکی از مصادیق بارز احسان و غیرخواهی است که انسان با بهره گیری از تعالیم انبیاء آن را از دیرباز بنیان نهاده و در صحنه حیات اجتماعی به ودیعت گذاشته است.
وی با بیان این که روحیه تعاون اجتماعی و سبقت در خیرات در نهاد وقف عینیت می یابد و به عمل واقف مهر ابدیت می زند، گفت: در وقف دو بعد خوددوستی و نوعدوستی انسان به منصه ظهور می رسد./950/پ202/ب