۱۵ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۶:۵۶
کد خبر: ۱۳۴۶۸۳
استاد حوزه و دانشگاه:

حجاب امری مدنی و منطبق با دموکراسی و قوانین بشری است

خبرگزاری رسا _ استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به موضوع حجاب و عفاف گفت: حجاب امری شرعی است و در این زمینه فرقی بین ایران و سایر کشورهای اسلامی جهان وجود ندارد.
حجاب امری مدنی و منطبق با دموکراسی و قوانین بشری است

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام محمدصادق گلزاده، مدیرکل اطلاع‌رسانی و مشارکت‌های فرهنگی دفتر تبلیغات اسلامی، ظهر امروز در جمع خبرنگاران خبرگزاری رسا با اشاره به موضوع حجاب و عفاف گفت: یکی از مسائلی که غربی‌ها بر روی آن مانور بسیاری داده‌ و البته به دنبال ماهیت سیاسی آن هستند بحث اقلیت‌های مذهبی و کسانی است که تمایل به حجاب ندارند و این را ارتباط به حقوق بشر می‌دهند.

وی در ادامه افزود: حجاب امری شرعی است و در این زمینه فرقی بین ایران و سایر نقاط کشورهای اسلامی جهان وجود ندارد اما تفاوت موجود این است که در ایران حجاب یک امر قانونی است و در قانون اساسی به آن اشاره شده و تحت عنوان «لزوم عمل به قوانین اسلامی» در مورد آن بحث شده است.

این استاد حوزه و دانشگاه اضافه کرد: قانون اساسی به رأی همه گذاشته شده و قوانین حجاب و عفاف متأثر از قانون اساسی است، مانند مقررات راهنمایی رانندگی در سایر کشورها، هر چند شخصی با سیاست‌های کشوری مخالف داشته باشد اما قوانین مربوطه لازم الاجراست و همگی باید به آن عمل کنند.

وی اظهار داشت: اقلیت‌های دینی می‌دانند طبق قانون اساسی حجاب در جامعه باید رعایت شود اما می‌توانند در فضاهای اختصاصی مانند کلیسا آزادانه عمل نمایند، البته لازم به ذکر است گزارش‌های تصویری که از رسانه پخش می‌شود باید از ضابطه اجتماعی تبعیت کند چون‌که فیلمبرداری آن فضا را از حالت خصوصی خارج می‌سازد.

مدیرکل اطلاع‌رسانی و مشارکت‌های فرهنگی دفتر تبلیغات اسلامی تصریح کرد: حتی برخی از مراسم‌های دینی، ورزشی، فرهنگی و اجتماعی اقلیت‌های دینی مانند آشوری‌ها و ارمنی‌ها با اینکه در سایر نقاط جهان پیرو دارند در ایران انجام می‌شود، به عنوان مثال جام جهانی ارمنی‌ها در ایران برگزار می‌شود که این خود یک نمونه از وجود آرامش و امنیت این اقوام در ایران است.

حجت الاسلام گلزاده در ادامه ابراز داشت: برخی در مقایسه ایران با ترکیه در زمینه آزادی حجاب ایراداتی وارد کرده‌اند، که باید بدانند زیر ساخت مدیریت نظام ترکیه، زیر ساخت لائیک و سکولار است و در حال حاضر اسلامگرایان با موانع عدیده‌ای مواجه هستند و علاقه‌مندان به حجاب در ترکیه، از همه آسایش خود دست شسته‌اند و با تمام سختی به رعایت حجاب می‌پردازند.

وی اظهار داشت: در نتیجه قیاس ایران با ترکیه از اصل اشتباه است زیرا در قوانین جمهوری اسلامی حفظ حجاب و وادار ساختن به رعایت حجاب جزء مواد قانون و بی‌حجابی یا بدحجابی خلاف قانون و برخورد با آنها قانونی است که البته این کار با لطافت زیادی باید انجام شود و نقش فرهنگ‌سازی نیز نباید نادیده گرفته شود.

این استاد حوزه و دانشگاه در ادامه بیان داشت: دسته دیگری از شبهات بیان می‌دارد، حجاب حق است یا تکلیف، حجاب فردی است یا اجتماعی، که باید گفت، هم حق است و هم تکلیف، یعنی اکثریت مردم مسلمان هستند، در نتیجه حجاب برای آنها تکلیف است و در عین حال حق است برای انسان مسلمانی که اصرار دارد بر رعایت حجاب در هر نقطه‌ دیگری از جهان.

وی اضافه کرد: حجاب هم فردی است و هم اجتماعی، زیرا در اجتماع دارای موضوعیت است و بی‌حجابی به فرهنگ، اعتقادات و دین دیگر افراد ضربه می‌زند و آزادی عمومی اجازه نمی‌دهد کسی اینگونه برای دیگران ایجاد مزاحمت کند.

حجت الاسلام گلزاده تصریح کرد: ممکن است شخصی بگوید بدحجابی به اقتضای حق و تکلیف است، یعنی با توجه به اینکه مسلمان نیستم در نتیجه تکلیفی متوجه من نیست و از طرفی می‌خواهم از حق خود نیز بگذرم، در جواب باید گفت حقوق فردی در برابر حقوق اجتماعی تعدیل می‌شوند.

وی بیان داشت: حقوق فردی به محیط فردی یا به اجتماع مخصوص آن گروه دینی باز می‌گردد، یعنی آن شخص در خانه خود و یا در مجامع خصوصی مربوط به دین خود در مقابل نامحرمان هرگونه تمایل دارد حاضر شود و کسی متعرض او نمی‌تواند بشود.

مدیرکل اطلاع‌رسانی و مشارکت‌های فرهنگی دفتر تبلیغات اسلامی اظهار داشت: غربی‌ها در قوانین خود مسأله نفی حجاب را ندارند پس کار آنها خلاف قانون است، فرهنگ آنها بیان می‌دارد هر شخصی می‌تواند حجاب داشته و یا بی‌حجاب باشد، پس آنها بر خلاف فرهنگ خود عمل کرده‌اند و نمی‌توانند ملت ایران را به نقض حقوق بشر متهم کنند. 

حجت الاسلام گلزاده در پایان بیان داشت: حجاب امری مدنی و منطبق با دموکراسی و قوانین بشری است و با توجه به اینکه یک ملت رأی به جمهوری اسلامی دادند مبنی بر لزوم پیاده کردن قوانین الهی، پس همه باید از قوانین تبعیت کنند هر چند امر به معروف و نهی از منکر نیز در این مسأله نقش به سزایی دارد و به فرهنگ سازی مرتبط با خود  نیاز دارد./908/پ202/ن

ارسال نظرات