۱۵ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۷:۱۷
کد خبر: ۱۳۴۶۸۶
آیت الله ناصری:

همه گناهان جز حق الناس قابل بخشش است

خبرگزاری رسا ـ استاد اخلاق حوزه علمیه اصفهان گفت: شخصی که ظلم می کند بنابر نص قرآن ملعون است و خدا همه گناهان را می بخشد جز حق الناس که راه حلی جز رضایت صاحب حق در دنیا یا آخرت ندارد.
آيت الله محمد ناصري

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله محمد ناصری، استاد اخلاق حوزه علمیه اصفهان در جلسه شرح دعای مکارم اخلاق ضمن اشاره به این مطلب که کلام حضرات معصومین (ع) مانند قرآن کریم نور است، گفت: حضرت امام سجاد(ع) می فرمایند نه ظالم باشید نه مظلوم، این در حالی است که خداوند توان بازداشتن آن را دارد و این نشان می دهد که مسلمان نه باید ظلم کند و نه ظلم پذیر باشد.

 

این استاد اخلاق حوزه در ادامه به بیان معنای ظلم پرداخت و افزود: ظلم دو معنا دارد، گروهی تعدی کردن به حقوق دیگران را ظلم می گویند چه بزرگ باشد، چه کوچک، چه با سخن چه با سکوت؛ همیشه ظلم با انجام کاری یا سخن گفتن نیست بلکه گاهی سکوت یا بی تفاوتی هم ظلم است، البته گروهی دیگر ضرر رساندن به دیگران و اذیت آنان را چه حاضر باشد چه غائب ظلم می دانند.

 

 آیت الله ناصری به ریشه این رذیله اخلاقی پرداخت و اضافه کرد: اگر منشأ ظلم، عداوت باشد ریشه اش قوه غضبیه است و اگر منشأ آن زیاده خواهی مالی باشد ریشه اش قوه شهویه است و به هرحال ظلم کردن برمبنای روش همه انسانها در هرکجای دنیا صحیح نیست البته هرکس بنا به فهم خودش مراتب و مصادیق ظلم را بر می شمارد.

 

این استاد اخلاق حوزه علمیه در ادامه افزود: شخصی که ظلم می کند بنابر نص قرآن ملعون است و خدا همه گناهان را می بخشد به جز حق الناس که به جز رضایت صاحب حق در دنیا یا آخرت راه حلی ندارد.

 

وی گفت: فرشته های شانه چپ و راست می بینند، اگر نیت کار خیر کنیم فرشته شانه راست یک حسنه می نویسد و اگر انجام دهی ده حسنه می نویسد اما فرشته شانه چپ اگر کار ناصالح انجام بدهیم تا 7 ساعت نمی نویسد بلکه توبه کنیم و علاوه بر آنها، فرشته ها هر روز و هر شب می بینند؛ در روایات هست که هر روز با روز قبل متفاوت است، هیچ روزی تکرار نمی شود و هر روز فرشته ای متفاوت از روز پیش دارد که اعمال نیک و بد ما را ثبت می کنند.

 

 آیت الله ناصری در پایان به روایتی گفت: هر کس مال مسلمانی را به ناحق بخورد و رضایت او را فراهم نکند در قیامت شعله های آتش سزای او خواهد بود.

 

 گفتنی است جلسات درس اخلاق آیت الله ناصری در ایام ماه مبارک رمضان هر روز پس از نماز ظهر و عصر در مسجد کمر زرین واقع در میدان امام علی (ع) اصفهان برقرار است. /929/پ202/ع

ارسال نظرات