مدیر مرکز فرهنگ و معارف قرآن:
رشد مسوولیت فرهنگی و اعتقادی از آثار روزهداری است
خبرگزاری رسا ـ مدیر مرکز فرهنگ و معارف قرآن مهمترین پیام ماه رمضان و روزهداری را، توجه انسان به مبداء عالم و ارتباط بیشتر با آن عنوان کرد.
به گزارش خبرگزاری رسا، حجتالاسلام محمد صادق یوسفیمقدم، مدیر مرکز فرهنگ و معارف قرآن با اشاره به آثار روزهداری خاطر نشان کرد: در میان ماههایی که خداوند در طول سال قرار داده، ماه رمضان ماه مهمانی خداست که بندگان خدا به روزهداری میپردازند که دارای آثار فردی، خانوادگی و اجتماعی بسیار زیادی است.
وی با توجه به اینکه «یکی از آثار ماه رمضان و روزهداری این است که روحیه تعامل، تعاون و همزیستی مسا لمتآمیز در انسان تقویت میشود» تصریح کرد: ازآنجا که انسان متوجه خلاءهای موجود در خود میشود و نواقص اجتماعی خود را درک میکند، روحیه تعامل، همزیستی، مساعدت و تعاون در او تقویت میشود.
مدیر مرکزفرهنگ و معارف قرآن یادآور شد: یکی دیگر از آثار روزهداری، ایجاد امنیت بیشتر یاافزایش امنیت اجتماعی است که انسان را به خدا نزدیک میکند و روحیه انساندوستی ونوعدوستی را در او تقویت میکند؛ بنابراین افرادی که به رفتارهای بزهکارانه متمایل شدهاند در ماه رمضان از آن رفتارها فاصله میگیرند.
حجتالاسلام یوسفیمقدم با بیان اینکه رشد مسوولیت فرهنگی و اعتقادی از دیگر آثار روزهداری است گفت: به دلیل اینکه افراد در این ماه با فرهنگ دینی و فلسفه روزهداری بیشتر آشنا شده و انس میگیرند،در برابر تهاجم فرهنگی مخالفان اسلام نیز مسوولیت بیشتری پیدا میکنند.
وی خاطرنشان کرد: آماری که در بحث امنیت اجتماعی و رشد اخلاقی پس از ماه رمضان اعلام میشود آمار قابل توجه و ارزشمندی است که نشان از ارتقای معنویت و رشد اخلاقی فرد و جامعه دارد.
مدیر مرکز فرهنگ و معارف قرآن ابراز امیدواری کرد: همانطورکه درمحافل علمی بر روی مباحث مربوط به روزه گفتوگو و بحث میشود به نقش روزه و ارتقای ارزشهای الهی نیز پرداخته شود.
این استاد حوزه علمیه همچنین مهمترین پیام ماه رمضان و روزهداری را، توجه انسان به مبداء عالم و ارتباط بیشتر با آن ارزیابی کرد و گفت: فلسفه اصلی روزهداری این است که تقوای الهی در وجود انسان تقویت شود و انسان بتواند با مبداء هستی ارتباط بیشتری پیدا کند.
حجت الاسلام یوسفیمقدم خاطرنشان کرد: در بین تمام تکالیفی که خداوند برای انسان قرار داده همه آنها جایگاه خاص خود رادارند اما روزه یک جایگاه ویژه دارد که در حدیث قدسی خداوند میفرمایند: روزه برای من است. بنابراین این شرافتمندی روزه که نسبت داده شده برای خداوند است به این خاطر است که انسان در روزه عمل خاصی انجام میدهد و تنها دستورات را برای خدا امتثال میکند.
وی افزود: خداوند میفرماید من خودم روزهدار را جزا میدهم، یعنی پاداش روزهدار با خداوند است و این بیانگر هدف اصلی تشریع روزه است تا انسان به خدا نزدیک شود و تقوای خدا در وجود او تقویت شود./9192/د102/ن
ارسال نظرات