۱۶ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۸:۰۲
کد خبر: ۱۳۴۸۰۴
حجت الاسلام گلزاده:

خبر رسانی جلوه‌ای از تبلیغ است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه در تبیین رسالت خبرنگاران گفت: خبررسانی در واقع جلوه‌ای از تبلیغ است و خبرنگاران باید سعی کنند در ساحت خبر پیام‌رسان ارزش‌ها و پاکی‌ها و کاهش دهنده جهالت‌ها و ناآگاهی‌ها باشند.
خبر رسانی جلوه‌ای از تبلیغ است
 
حجت‌الاسلام محمدصادق گلزاده، مدیرکل اطلاع‌رسانی و مشارکت‌های فرهنگی دفتر تبلیغات اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با تبریک روز خبرنگار گفت: پیام، پیام‌رسان و پیام گیرنده مفاهیمی هستند که با زندگی بشر انس و ارتباط وسیعی دارند.
وی در ادامه اظهار داشت: اصولا انتقال متعالی پیام نقش پیامبران است، زیرا پیام الهی در قالب وحی در اختیار نبی قرار می‌گیرد و او این پیام را به دیگران منتقل می‌کند و می‌توان گفت جبرئیل نیز همین نقش را بر عهده دارد یعنی پیام خدا را به پیامبر(ص) می‌رساند.
 این استاد حوزه و دانشگاه ابراز داشت: اهل بیت(ع) نیز معارف قرآن و الهی را به بشریت رسانده، تبیین و ترویج می‌کردند، مطلبی که از این مفاهیم به دست می‌آید این است که خبر اگر امانتداری، صداقت، متانت و رسالت را به همراه داشته باشد یک ظرفیت الهی بشری است.
 این فعال عرصه فرهنگی همچنین تصریح کرد: انسان‌ها به پیام‌ها و خبرها نیازمندند و خبرنگاران نقش آفرینانی هستند که می‌توانند اخبار گوشه و کنار جهان را جمع‌ آوری کرده و به مردم برسانند، البته در این میان خبر دینی و مذهبی از قداست بیشتری برخوردار و دلیل آن قداست خود پیام است. 
 وی بیان داشت: هر چه پیام مهم‌تر و ارزشمندتر باشد خبرنگاری که در ساحت آن خبر ایفای نقش می‌کند از فیض و ثواب اطلاع مردم از آن خبر سهم بیشتری برخوردار است.
 حجت الاسلام گلزاده ابراز داشت: اگر خبرنگاران دقت کنند و اخبار را با وثاقت، صحت، سلامت و صداقت بیشتر و در عین حال مستضعف‌گرا، دین‌گرا، ارزش‌گرا و همراه با اصالت‌های دینی تنظیم کنند یکی از مقدس‌ترین کارها را انجام داده‌اند.
 وی در ادامه با اشاره به شرایط سخت کنونی ظاهر داشت: وضعیت کنونی شیعیان، مسلمانان، مستضعفان و از طرفی بیداری اسلامی، شرایطی بسیار ویژه‌ فراهم کرده است، در نتیجه انتقال پیام‌های ارزشی و فرهنگی امید آفرین برای مستضعفین و محرومین جهان می‌تواند کاملا زندگی آفرین باشد.
 استاد حوزه و دانشگاه اضافه کرد: اگر پیام را درست دریافت کنیم و بتوانیم این پیام را به اقتضای روزگار به مخاطبان منتقل کنیم نقش الهی سترگی در امید آفرینی برای مومنین و حوزه بیداری اسلامی انجام داده‌ایم و همچنین در جهت ایجاد یأس و ناامیدی برای استکبار جهانی و نیز ظرفیت سازی برای ظهور حضرت مهدی(عج) گامی برداشته‌ایم.
 مدیرکل اطلاع‌رسانی و مشارکت‌های فرهنگی دفتر تبلیغات اسلامی بیان داشت: رسالت خبرنگار به اصالت خبر او وابسته است، هرچه سرعت،کیفیت و صداقت خبر بیشتر باشد ارزش‌آفرین‌تر و خبررسان متدین و متعهد نیز در ارزش‌های این خبر از اجر بیشتری برخوردار است. 
 وی همچنین درباره وضعیت ارتباط خبرگزاری‌ها و خبرنگاران با علما و انعکاس بیانات و دیدگاه های آنان، اظهار داشت: در دهه اخیر در حوزه‌های علمیه به ویژه حوزه علمیه قم رسانه‌های خبری ارزشمندی همچون رسا، افق حوزه، ابنا، ایکنا و دیگر ظرفیت‌هایی که اخبار حوزه را مخابره می‌کنند ایجاد شده و به یاری خدا در بستر خبر، انسان‌هایی متدین و مؤمن اخبار مراجع، علما، مجتهدین، مراکز حوزوی و مراکز پژوهشی و آموزشی را پوشش می‌دهند و این در ارتباط تنگاتنگ امت با حوزه دیانت بسیار نقش‌آفرین است.
 حجت الاسلام گلزاده اضافه کرد: البته خبرنگاران حوزه دین باید همکاری و تعامل گسترده‌تری با هم داشته باشند و اگر هر کدام جزیی از خبر را در آینده ارتقا دهند نتایج بهتری حاصل خواهد شد.
 مدیرکل اطلاع‌رسانی و مشارکت‌های فرهنگی دفتر تبلیغات اسلامی افزود: اخبار قم در سطح بین المللی، درباره روحانیت، مرجعیت و فقاهت باید ابعاد گسترده‌تری پیدا کند، همچنین ترجمه خبر به زبان‌های مختلف صورت گیرد به گونه‌ای که وقتی خبری در قم تولید می‌شود متناسب با سرعت روز دنیا مثل ماهواره و اینترنت به ده‌ها زبان بین المللی ترجمه و منتشر شود.
 وی در بررسی عملکرد مطبوعات و خبرنگاران در شرایطی همچون گرانی‌ و تحریم‌ها اظهار داشت: طبیعتا خبرنگاران از اقشار متوسط جامعه هستند و وقتی می‌خواهند مشکلات جامعه را منعکس کنند با تمام وجود مشکلات را لمس کرده و درک می‌کنند، در نتیجه می‌توانند خبررسانی شایسته‌تری  داشته باشند.
 استاد حوزه و دانشگاه در ادامه گفت: از سوی دیگر افراد تاثیر گذار باید تا حد توان کمک‌رسانی کنند تا این عزیزان با دغدغه معیشتی کمتری، خدمت ارزشمند اطلاع رسانی را خالصانه و صادقانه انجام دهند.
 وی تصریح کرد: البته مشکلات و گرانی ناشی از تحریم‌ها و دشمنی‌های بیگانگان نیز ضمن انتقال پیام باید مورد بررسی قرار گیرد و در صورتی که گرانی و تورم ناشی از سودجویی و سوء مدیریت باشد باید پیگیری شود، طبیعتا صداقت و اخلاق، در این زمینه جایگاه رفیعی دارد و اخلاق خبر و خبررسانی در ابعاد گوناگون باید مد نظر قرار گیرد.
 مدیرکل اطلاع‌رسانی و مشارکت‌های فرهنگی دفتر تبلیغات اسلامی در پایان خطاب به اصحاب خبر ابراز داشت: خبر رسانی در واقع جلوه‌ای از تبلیغ است و این یعنی انتقال خوبیها به دیگران زیرا ماده اصلی تبلیغ پیام‌های قرآن و ائمه معصومین(ع) است بنابراین خبرنگاران باید سعی کنند در ساحت خبر پیام رسان ارزش‌ها و پاکی‌ها و کاهش دهنده جهالت‌ها و ناآگاهی‌ها باشند و باید گفت اگر مردم را به خیر و نیکی دعوت می‌کنند، خود نیز باید عامل آن باشند زیرا عمل بهترین تبلیغ و پیام رسانی است. /908/ت302/ج
ارسال نظرات