۱۷ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۴:۲۸
کد خبر: ۱۳۴۸۶۹
آیت‌الله مکارم شیرازی:

کاهش جمعیت کشور تهدیدی جدی است/«فرزند کمتر زندگی بهتر» شعاری غلط و غربی است

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی نسبت به پیامدهای منفی کاهش جمعیت کشور هشدار داد و با غلط و غربی خواندن شعار فرزند کمتر زندگی بهتر، از محافل و شخصیت های مختلف خواست مردم را به داشتن فرزند بیشتر ترغیب کنند.
تفسير قرآن کريم آيت الله مکارم شيرازي در حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه
 
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید در هجدهمین روز از ماه مبارک رمضان در جلسه تفسیر موضوعی قرآن کریم که با حضور اقشار مختلف مردم، زائران و مجاوران در حرم کریمه اهل بیت(ع) برگزار شد، به تفسیر آیه پانزدهم سوره مبارکه احزاب پرداخت. 
استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که در اسلام مساله عهد و پیمان بسیار مهم است، به آیات و روایاتی در تبیین نشانه های مؤمنان استناد کرد و وفای به عهد و رعایت امانات را از مهم ترین ملاک های مؤمنان دانست. 
حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی با اشاره به فرازهایی از بیانات امام علی(ع) در نامه ایشان به مالک اشتر، گفت: حضرت امام علی(ع) خطاب به مالک می گوید «حتی اگر با دشمنان پیمانی امضا کردی به عهدت وفا کن و به امانی که به آنها داده ای وفادار باش» 
وی در تفسیر آیه شریفه «وَلَقَدْ کَانُوا عَاهَدُوا اللَّهَ مِن قَبْلُ لَا یُوَلُّونَ الْأَدْبَارَ وَکَانَ عَهْدُ اللَّهِ مَسْؤُولًا قُل لَّن یَنفَعَکُمُ الْفِرَارُ إِن فَرَرْتُم مِّنَ الْمَوْتِ أَوِ الْقَتْلِ وَإِذًا لَّا تُمَتَّعُونَ إِلَّا قَلِیلًا» خاطرنشان کرد: برخی از مفسران گفته اند مقصود از «عاهدوا» افرادی هستند که وقتی پیامبر(ص) وارد مدینه شد با ایشان پیمان بستند و برخی نیز معتقدند مقصود پیمانی است که با پیامبر(ص) در میدان احد بسته شد که میدان جنگ را ترک نکنند، ‌سومین احتمال نیز این است که پیش از جنگ احزاب پیامبر(ص) از همه بیعت گرفته است.
این مرجع تقلید یادآورشد: ما معتقدیم هر کس مسلمان شد و شهادت به وحدانیت خدا و نبوت پیامبر(ص) داد، این خود پیمان الهی است و باید به هرچه می گوید متعهد باشد و عمل کند، چراکه در روز قیامت حسابرسی سخت و دقیقی در انتظار او است.
وی با تقسیم عهد به سه دسته خاطرنشان کرد:‌ یک دسته از عهود، عهدی است که مردم و دولت ها با همدیگر می بندند که مخالفت با آن حرام است، نوع دوم عهدی است که انسان پیش خود می کند و هیچ نوع قراردادی در بین نیست، وفا کردن به این عهد گرچه لازم نیست اما مطلوب است، عهد سوم نیز عهد انسان با خداوند تبارک و تعالی است که وفای به این نوع عهد نیز لازم است و مخالفت با آن جایز نیست و اگر کسی مخالفت کند باید کفاره بپردازد. 
هشدار نسبت به عواقب کاهش جمعیت کشور
استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم در بخش دیگری از سخنان خود نسبت به عواقب و پیامدهای کاهش جمعیت کشور هشدار داد و گفت: ما آن روزی که به جمهوری و نظام اسلامی رای دادیم در واقع عهد کردیم که برای حفظ آن تلاش و کوشش کنیم و معنای رای دادن به جمهوری اسلامی نیز همین نکته بود. 
باید انقلاب را از آفات و آسیب ها حفظ کنیم
این مرجع تقلید با تاکید بر این‌که باید انقلاب اسلامی را از آفات، بلاها و دشمنان حفظ کنیم،‌ نسبت به کاهش جمعیت کشور هشدار داد و گفت: یکی از مشکلاتی که کشور ما با آن روبرو می شود کاهش جمعیت کشور و کاهش ازدواج است، از سویی دیگر ‌سن ازواج بالا رفته ‌و‌ علاقه به داشتن فرزند نیز کم شده و شعار غلط غربی فرزند کمتر زندگی بهتر در اعماق دل برخی نفوذ کرده است و این کاهش جمعیت را به دنبال دارد. 
حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی با اشاره به این‌که در صورت ادامه این روند جمعیت جوان کشور کم می شود، آسیب ها و پیامدهای منفی این مساله را یادآورشد و گفت: وقتی تولید مثل کم شود جمعیت جوانان کم می شود و جمعیت کشور را بزرگسالان تشکیل می دهند؛ ‌در حالی که بارهای سنگین هر جامعه ای بر دوش جوانان است و اگر جمعیت جامعه‌ای پیر شود آن جامعه آسیب پذیر خواهد بود.
این استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم تاکید کرد: باید شخصیت های مختلف و محافل گوناگون مردم را ترغیب کنند که این وضع عوض شود؛ ‌شرایط امروز شرایطی است که اگر کاهش جمعیت همین گونه پیش رود آسیب های گوناگون و خطراتی جامعه را تهدید می کند. 
فرهنگ اسلام در مساله ازدواج احیا شود
وی با تاکید بر این‌که باید فرهنگ اسلام را در مساله ازدواج زنده و شرایط ازدواج جوانان را آسان کرد، به احادیثی از پیامبر(ص) اشاره و تصریح کرد:‌ تک فرزندی و دو فرزندی سنت اسلام نیست؛‌ در دین مبین اسلام و تاکیدات ائمه اطهار(ع) ازدواج رمز آبادانی و طلاق عامل ویرانی یاد شده است.
این مرجع تقلید با اشاره به آیاتی از قرآن کریم، گفت: مساله ازدواج جوانان، مساله‌ای شخصی نیست که تنها خوشان مسؤول باشند، بلکه مساله ای اجتماعی است و همه مسلمانان وظیفه دارند برای ازدواج همه جوانان کوشش کنند.
کمک به ازدواج جوانان جزو بودجه رسمی دولت قرار گیرد
حضرت آیت الله مکارم شیرازی دولت را نیز در این موضوع مسؤول دانست و تاکید کرد: باید کمک به ازدواج جوانان جزو بودجه های رسمی دولت قرار داده شود.
این مرجع تقلید در پایان با اشاره به فضیلت شب‌های قدر گفت: همه باید قدر این شب ها را بدانیم و دست به دامان شهید این ماه شویم و برای رفع مشکلات جوامع اسلامی و مشکلات داخلی دست به دعا برداریم. /924/پ202/ج
ارسال نظرات