۱۷ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۶:۳۱
کد خبر: ۱۳۴۸۸۵
استاد حوزه و دانشگاه خواستار شد:

بازخوانی ظرفیت‌های ماه رمضان و آسیب‌شناسی برخی رفتارها در این ماه

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه بر بازخوانی و بهره‌برداری درست از ظرفیت‌های ماه رمضان و آسیب‌شناسی برخی رفتارها در این ماه تأکید کرد.
حجت الاسلام محمد صادق گلزاده

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام محمدصادق گلزاده، مدیرکل اطلاع‌رسانی و مشارکت‌های فرهنگی دفتر تبلیغات اسلامی، ظهر امروز در جمع خبرنگاران خبرگزاری رسا با تبریک و تهنیت فرا رسیدن شب‌های قدر و تسلیت فرا رسیدن ضربت خوردن مولای متقیان امام علی‌(ع)، بر بازخوانی ظرفیت‌های ماه رمضان و آسیب‌شناسی برخی رفتارها در این ماه تأکید کرد.
 
وی با اشاره به شرایط استثنایی و استراتژیک شب‌های قدر، گفت: در این شب‌ها مخاطبان بسیاری به مساجد و تکایا روی می‌آورند که بر دست اندرکاران مراسم مذهبی، سخنرانان، خطبا، وعاظ و مداحان لازم است این میهمانان خدا را که با عشق و دلبستگی و برای توبه و استغفار در خانه خدا آمده‌اند، میزبانی کنند.
 
استاد حوزه و دانشگاه توصیه کرد: مؤمنان و متدین و دست اندرکاران اماکن مذهبی میزبانی روی آوردندگان به خدا را جدی بگیرند و به خوبی میزبانی کنند، این شب‌ها دیگر وقت بازخواست و محاکمه نیست بلکه زمان جذب و جلب است که اگر بتوان نفرات بیشتری را به خدا جذب شوند، افراد خود را نسبت به گذشت خود را محاکمه می‌کند.
 
وی با اشاره به این‌که بسیاری از مؤمنان در دهه آخر ماه رمضان در مساجد معتکف می‌شوند، اعتکاف را فرصت طلایی دیگری برای حضور مبلغان در میان جوانان دانست و با تأکید بر برنامه‌ریزی بهتر برای این مراسم به دست اندرکاران اعتکاف توصیه کرد: با برپایی جلسات پرسش و پاسخ و تشکیل حلقه‌های معرفت، مراسم اعتکاف را کاربردی‌تر کنند.
 
حجت‌الاسلام گلزاده ادامه داد: سخنرانی و مرثیه‌خوانی جای خود از ارزش و اهمیت بالایی برخوردار است، اما باید یک فضایی ایجاد شود که جوانان آنچه در ذهن دارند بگویند، طرح سؤال کنند و به سؤال‌های آنان پاسخ داده شود که اعتکاف فرصت مناسبی برای باورافزایی، ایمان‌افزایی و تقویت اعتقادات است.
 
وی تبیین و پاسخ به شبهات را از جمله زیرساخت‌های اساسی تقویت باور، ‌اعتقاد و ایمان دانست و تصریح کرد: شبهه سبب آلودگی روح می‌شود و بهترین پاک‌سازی پاسخ به شبهه است، در این ایام به ویژه در اعتکاف پرسش و پاسخ را جدی بگیریم و همت و تلاش خود را طول ماه رمضان بر بحث اخلاق و تربیت متمرکز کنیم.
 
مدیرکل اطلاع‌رسانی و مشارکت‌های فرهنگی دفتر تبلیغات اسلامی خواستار بازخوانی و بهره‌برداری درست از ماه رمضان و آسیب‌شناسی برخی رفتارها در این ماه شد و اظهار داشت: اسراف همواره بد و افطار و سحری که با اسراف همراه شود، بدتر است، هرگز نباید این سفره پرمعنویت را با اسراف آسیب‌پذیر کنیم.
 
وی توسعه علائق خانوادگی به ویژه صله رحم را در ماه مبارک رمضان ضروری دانست و با بیان این‌که شب‌ قدر فرصت مناسبی برای آشتی و انس خانواده‌ها با یکدیگر است، گفت: درک شب قدر با جدی گرفتن صله رحم میسر می‌شود، باید مباحث خانواده را که مباحث کلیدی و بایسته تبلیغ است در شب‌های طلایی تبلیغ یعنی شب‌های قدر جدی بگیریم.
 
حجت‌الاسلام گلزاده همچنین به مبلغان توصیه کرد که مجالس خود را برنامه‌های جامع و مدون همراه مراسم جنگ برگزار کنند و با سهیم کردن مخاطبان در این برنامه‌ها، دغدغه و خواسته آنان را جویا شوند و توجه آنان را در دهه آخر ماه رمضان به قرائت قرآن معطوف کنند و مراقب باشند چیزی جای قران را نگیرد که قرآن در شب قدر نازل شده است.
 
وی تفکر و آسیب‌شناسی در شب‌های قدر را ضروری دانست و با تأکید بر توجه به علم و مباحثه‌های علمی در این شب‌ها، افزود: حقیقت عبادت تفکر است و عبادت بی‌تفکر عبادت نیست و عمق ندارد، تفکر قرار است ما را به اعماق و ژرفای باطن حقیقی خدایی خودمان ببرد و به اصل برگرداند چرا که می‌خواهیم در شب قدر تقدیر یک سال را دریافت کنیم.
 
این استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: توجه به علم و مباحثه‌های علمی در شب قدر نقش‌آفرین است، شب‌های قدر محل علم حقیقی است که ما را واقف به خود، اعمال و آینده‌مان می‌کند، باید توجه به علم را در این شب‌ها جدی گرفت و از آن به بهترین شکل ممکن بهره‌برداری کرد.
 
وی با اشاره به ظرفیت ارسال پیامک در ماه مبارک رمضان و تأثیری که بر روی مخاطبان دارد، مدیریت و تدبیر صحیح در این حوزه را سبب تأثیر بیشتر آن دانست و یادآور شد: گاه در شب‌های قدر پیامک‌هایی رد و بدل می‌شود که احکام واجب، مستحب، حرام، مکروه و مباح بر آن‌ها صدق می‌کند که می‌توان از این ظرفیت به خوبی استفاده کرد.
 
حجت‌الاسلام گلزاده در پایان با بیان این‌که میزبان حقیقی شب‌های قدر خداوند متعال است و میزبان استراتژیک به اذن الله، امام زمان‌(عج) هستند که اعمال مؤمنان خدمت ایشان عرضه می‌شود، به محافل شب قدری سر می‌زنند و متوجه عبادت و بندگی شب‌زنده‌داران هستند، توجه به ساحت مقدس قطب عالم امکان را در این شب‌ها ضروری دانست. /920/پ202/ن
ارسال نظرات