۱۸ مرداد ۱۳۹۱ - ۰۰:۴۵
کد خبر: ۱۳۴۹۲۹
لاریجانی:

غرب با فشار به سوریه به دنبال خارج ساختن رژیم صهیونیستی از انزوا است

خبرگزاری رسا ـ رییس مجلس شورای اسلامی هدف اصلی آمریکا و غرب از فشار به سوریه را خارج ساختن رژیم صهیونیستی از انزوا دانست و گفت: برخی از کشورهای غربی حتی با سلاح های سنگین نیز اصرار بر دخالت در این ماجرا دارند.
غرب با فشار به سوریه به دنبال خارج ساختن رژیم صهیونیستی از انزوا است

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، علی لاریجانی شب گذشته در نشست فعالان سیاسی و اجتماعی استان قم که به همت جبهه پیروان خط امام و رهبری و با حضور آیات مقتدایی، فاضل لنکرانی، حجت الاسلام والمسلمین بهشتی در موسسه طلوع مهر استان قم برگزار شد، پس از اشاره به لیالی قدر و صحبت درباره فضایل این شبها به بیان نکاتی درباره وضعیت بین المللی و منطقهای پرداخت.

نماینده مردم قم با بیان این که کشور ایران از جهت بین المللی با وضعیت پر تنشی در منطقه روبهرو است و در شرایط نسبتا حساسی به سر میبرد و همچنین از لحاظ شرایط اقتصادی نیز با مشکلاتی مواجه است، گفت: برای اینکه ملت ایران با سرافرازی از بخشهای مختلف عبور کند احتیاج به استفاده از مشورت کارشناسان و خبرگان این دوره داریم.

وی افزود: مطلبی که دشمن در صحنه بین المللی بر روی آن تمرکز کرده است، بخش های اقتصادی است که علاوه به توجه در این مورد، مقولات دیگر نیز باید در نظر گرفته شود زیرا ممکن است آنها از فرصت های دیگر نیز در جهت ضربه زدن استفاده کنند، همان گونه که در زمینههای سیاسی دائما مشغول فعالیت هستند.

لاریجانی تمرکز اصلی دشمنان را در بخش اقتصادی دانست و با اشاره به برخی اذیتهای غربیها در این جهت اظهار داشت: متأسفانه بعضی از نقشههای آنها با موفقیت پیاده شده اما غالبا توفیقی در این جهت کسب نکرده اند و راههایی برای عبور از این مشکلات پیدا شده، البته واقعیت این است که باید با محاسبات دقیق شرایط را مورد رصد قرار داد و از منابع، به نحو بهتری استفاده کرد.  

وی همچنین با اشاره به فرمایشات رهبری مبنی بر تمرکز توجهها به سمت تولید داخلی ابراز داشت: حتی اگر این فشار ها هم نبود، نیاز به یک دوره نگاه درونگرا نسبت به اقتصاد داخلی احساس میشد تا استعدادهای درونی کشور فرصت رشد پیدا کنند.

رییس مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: باید قبول کرد در سالهای گذشته مقدار زیادی از درآمدهای مملکت صرف واردات بیرویه شد که بهتر بود این طور نشود و الآن زمان آن رسیده تا به استعدادهای درونی بپردازیم و ظرفیت های داخلی را گسترش داده و سرمایه گذاری های داخلی را مورد حمایت قرار دهیم.

وی افزود: باید برای سرمایه گذاری در بخشهای کشاورزی، دامداری و صنعت تسهیلات لازم فراهم شود که خوشبختانه این بحثها در حال حاضر در مجلس و در سطح ملی به طور جدی در حال انجام است و امیدواریم با توجه به شرایط کشور، این رفتار اقتصادی که مورد توصیه و پیگیری رهبر معظم انقلاب است باعث ایجاد فضای گشایندهای برای بخشهای اقتصادی شود.

لاریجانی در بخش دیگری از سخنان خود به تحلیل وضعیت منطقه پرداخت و با ابراز نگرانی از ایجاد بحران در منطقه بیان داشت: نوع رفتار آمریکاییها و برخی دیگر از کشورها در سوریه حکایت از یک ماجراجویی مفصل در منطقه دارد زیرا آنها دیگر نمی توانند مسأله دموکراسی را بهانه کنند، وقتی در این سطح گسترده سلاح وارد سوریه میکنند نمیتوانند بگویند برای دموکراسی این کار را میکنند.

وی تصریح کرد: آنها به دنبال اجرای نقشه بزرگ تری در منطقه هستند و به همین دلیل وسعت بیشتری به صحنه دادهاند و میتوان گفت این بحث اختصاصی به سوریه ندارد و یک نبرد سرنوشت ساز در منطقه در حال وقوع است که با منافع همه مسلمانان منطقه گره خورده است.

رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برخی از کشورهای غربی حتی با سلاح های سنگین نیز اصرار بر دخالت در این ماجرا را دارند، اظهار داشت: اذناب آنها نیز دچار همین اوهام شدهاند در حالی که اهمیت این بحث فقط در سوریه نیست بلکه ابعاد گسترده دیگری هم دارد بنابراین باید جداگانه در مورد آن فکر و برنامه ریزی کرد.

وی خارج کردن رژیم صهیونیستی از انزوایی که در آن گرفتار است را یکی از دلایل فشار بر سوریه دانست و گفت: پس از شکستهای سنگینی که در جنگهای 33 و 22 روزه بر اسرائیلیها وارد شد کاملا دچار یک نوع گرفتگی شدند که باید از دست آن رهایی یابند بنابراین سرگرم کردن مسلمانان در نقطهای دیگر و شکستن قطب مقاومت راه فراری برای این رژیم به وجود می آورد، پس اهمیت مسأله را نباید در جغرافیای سوریه جستجو کرد بلکه باید به سراغ سرنوشت مسلمانان منطقه رفت و آن را مورد تحلیل قرار داد.

لاریجانی در بخش بعدی سخنان خود با بیان اینکه پس از سفر مقام معظم رهبری به استان قم مجموعه ای از کارها جهت انجام مدون شده و قرار بود تا همه منابع برای انجام این کارها تهیه شود ابراز داشت: هم اکنون با وضعیتی که برای اقتصاد کشور به وجود آمده، باید از ظرفیت های دیگری استفاده کرد و همچنین زمینههایی که میتواند شرایط قم را تغییر دهد مجددا مورد بررسی قرار داده شود.   

وی افزود: برخی از کارها در گذشته انجام شده و برخی دیگر نیز نیمه کاره مانده است که باید به اینها پرداخت و با یک دورنمای جدید و با استفاده از ظرفیت های مردمی این کارها را انجام داد.

نماینده مردم قم در پایان ضمن بیان اینکه یکی از کارهای انجام شده، صندوق توسعه ملی است و ظرفیت مالی بسیار خوبی به وجود آورده، اظهار داشت: در صحبتها و رایزنی هایی که با مسوولان این صندوق انجام شده است برای پروژههای مهم استان که نیاز به سرمایه گذاری دارند تسهیلاتی با سود اندک ظرفیت سازی شده است که تا به حال تقریبا 9 پروژه موفق به استفاده از این صندوق شدهاند./908/پ201/ج

ارسال نظرات