۱۸ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۲:۳۶
کد خبر: ۱۳۴۹۴۷

چند خبر کوتاه از آذربایجان شرقی

خبرگزاری رسا ـ فرمانده سابق بسیج طلاب و روحانیان تبریز، با ابلاغ حکمی از سوی معاون توسعه کتابخانه ها و کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به عنوان رییس کتابخانه مرکزی تبریز منصوب شد.
اخبار کوتاه

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا از تبریز، حسن خدایی مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان در مراسم تودیع و معارفه رییس کتابخانه مرکزی تبریز گفت: کتابخانه‌ها در جوامع به عنوان یکی از نمادهای پیشرفت و غنای فرهنگی به شمار می رود و کتابخانه مرکزی تبریز نیز به سبب قدمت و با داشتن هزاران نسخه کتاب خطی، نفیس و بسیار ارزشمند، به عنوان ویترین فرهنگی استان و کشور به شمار می رود.

 

خدایی با اشاره به جایگاه ویژه این کتابخانه در کشور و منطقه گفت: کتابخانه مرکزی تبریز که به عنوان کتابخانه مرکزی استان توسط نهاد کتابخانه های عمومی کشور شناخته شده است، در حال حاضر بزرگ‌ترین وغنی‌ترین کتابخانه عمومی در بین کتابخانه های نهاد است.

 

وی افزود: این کتابخانه با دارا بودن بیش از 3 هزار نسخه خطی و بیش از 5 هزار نسخه چاپ سنگی و نیز بیش از 250 هزار نسخه کتاب از لحاظ منابع و سایر مولفه ها برترین کتابخانه عمومی کشور به شمار می رود.

 

وی با تقدیر از خدمات علی شفیعی، سرپرست سابق کتابخانه مرکزی تبریز ابراز امیدواری کرد با همکاری رییس جدید این کتابخانه، شاهد تداوم و تسریع روند پیشرفت و توسعه این کتابخانه باشیم.

 

همچنین علی شفیعی سرپرست سابق کتابخانه مرکزی با تقدیر از همکاری های شایسته کتابداران و پرسنل کتابخانه مرکزی تبریز در حفظ و ارتقای جایگاه کتابخانه گفت: افتخارات بزرگی در سایه تعامل و همکاری کتابخانه نصیب این کتابخانه شده که از آن جمله می توان به اخذ اولین گواهی استاندارد بین المللی ایزو، اولین کتابخانه مجهز به دستگاه آفت زدا و آزمایشگاه نسخ و غنی ترین کتابخانه عمومی کشور به لحاظ منابع و فضا اشاره کرد.

 

حجت الاسلام خداداده نیز در این مراسم ضمن قدردانی از زحمات رؤسای قبلی و سرپرست این کتابخانه گفت: کتاب در مکتب ما از جایگاه بسیار والایی برخودار است و یکی از نشانه‌های بارز این ادعا نزول بزرگ ترین معجزه خاتم پیامبران و کلام نورانی وحی در قالب کتاب و با محور معرفت و آگاهی است.

 

حجت الاسلام خداداده افزود: از افضل عبادات در نزد خداوند تبارک و تعالی افزایش معنویت و آگاهی، تفکر در کائنات، صفات و اسماء الهی است و در خدمت کتاب بودن فرصت حضور همیشگی انسان در مباحث معرفتی را فرهم می آورد و از این رو کتابداری و خدمت در عرصه کتاب خدمتی مقدس و والاست.

 

وی در پایان اظهار امیدواری کرد که با استفاده از تجربه رؤسای قبلی و توان کتابخانه شاهد رونق روزافزون کتابخانه باشیم و بتوانیم نهایت توان خود را در مدیریت بهینه منابع و پتانسیل های موجود کتابخانه مرکزی تبریز در راستای نیل اهداف به کار بگیریم.

 

گفتنی است، حجت الاسلام کمال خداداده، فرماندهی حوزه بسیج طلاب و روحانیان تبریز، مشاور جوان استاندار زنجان، رییس سازمان ملی جوانان و سرپرست اداره کل سیاسی و اجتماعی استانداری زنجان را در کارنامه کاری خود دارد.

 

خبرنگاران آذربایجان‌شرقی تجلیل می شوند 
یوسف واعظی، سرپرست معاونت فرهنگی هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی از برگزاری آئین تجلیل از خبرنگاران استان در بیست و یکم مردادماه جاری خبر داد و اظهار داشت: این آئین با حضور  مدیران و خبرنگاران فعال نشریات محلی، سرپرستی نشریات  و خبرگزاریها برگزار می شود.


وی گفت: در حال حاضر 133 نشریه در آذربایجان شرقی مجوز فعالیت دارند.

 

وی افزود: از این تعداد نشریه ، 8 نشریه در قالب روزنامه مجوز فعالیت دارند و به صورت روزانه منتشر می‌شوند.


واعظی همچنین از مجوز  40 هفته‌نامه، 39 فصلنامه، 29 ماهنامه، 3 دو هفته نامه، 7 دو فصلنامه، 4 دوماهنامه، 1 دوشماره در هفته و 2 سه شماره در هفته در سطح استان خبر داد و گفت: در مجموع از 133 نشریه دارای مجوز 99 نشریه منتشر می‌شوند.


وی افزود: توزیع  48 نشریه از موارد یاد شده  با گستره سراسری، 28 نشریه با گستره شمالغرب کشور، 15 نشریه با گستره استانی و 6 نشریه با گستره برون مرزی است، که در سال 1390، هفت نشریه علمی – تخصصی در سطح استان مجوز فعالیت دریافت کردند و 174 نشریه نیز در انتظار دریافت مجوز قرار دارند.


واعظی همچنین وضعیت انتشار مطبوعات استانی را از لحاظ کمی و کیفی مطلوب ارزیابی کرد و گفت: پس از استان های قم،‌ اصفهان و خراسان رضوی، استان آذربایجان شرقی از لحاظ کمیت نشریات منتشر شده در رتبه چهارم کشوری قرار دارد.


براساس این گزارش، آئین تجلیل از خبرنگاران فعال استان شنبه، بیست و یکم مردادماه جاری ساعت 10 صبح در تالار خاقانی خانه فرهنگ تبریز برگزار می شود.
 
محفل ادبی «ولایت» در هریس برگزار می‌شود 
اصغر ولی‌زاده، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی هریس گفت: محفل ادبی «ولایت» با هدف تبیین ابعاد شخصیت متعالی حضرت علی(ع) در قالب هنر فاخر شعر برگزار می‌شود.


به گفته وی شعرا و هنرمندان با نصب‌العین قرار دادن آموزه‌های این امام همام می‌توانند آثاری ماندگار و تأثیرگذار خلق نمایند و تصریح کرد: محفل ادبی «ولایت» نوزدهم مردادماه توسط اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی هریس با همکاری شهرداری و شورای اسلامی و با حضور شعرایی از شهرستانهای همجوار برگزار می‌شود. 
 
کارگروه ویژه «ترویج عفاف و حجاب» در تبریز تشکیل شد 
ناصر وحیدی‌مهر، معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تبریز در اولین جلسه هم‌اندیشی در موضوع ترویج فرهنگ عفاف و حجاب در شهر تبریز، گفت: ایجاد مراکز مشاوره خانواده، جلوگیری از ترویج البسه و تبلیغ کالاهای مغایر با فرهنگ اسلامی و ایرانی، گسترش مراکز ورزشی بانوان و افزایش تسهیلات حمل و نقل بانوان از جمله شاخصهای فعالیتی شهرداری کلانشهر تبریز در موضوع عفاف و حجاب است.


وی در ادامه از تشکیل کارگروه ویژه در موضوع ترویج عفاف و حجاب در شهرداری کلانشهر تبریز خبر داد و گفت: خانواده بزرگ شهرداری تبریز ضمن توجه جدی به فریضه نماز و تلاش در ترویج فرهنگ عفاف میان کارکنان و پرسنل، نسبت به برنامه‌ریزی راهبردی در فضاهای عمومی شهری خصوصا پارک‌ها و مساجد در راستای اشاعه فرهنگ غنی و اصیل اسلامی ـ ایرانی قدم بر می‌دارد.


وحیدی مهر در ادامه خواستار توجه جدی متولیان امر در فراهم ساختن بیش از پیش زمینه‌های معنوی در مجموعه‌های اداری و فضاهای شهری در موضوع نمایان ساختن جلوه‌های زیبا در موضوع عفاف عمومی در فرهنگ عمومی جامعه شده و افزود: ضرورت دارد همه دستگاه‌ها اجرایی به خصوص دستگاه‌های فرهنگی تلاش بیشتری برای تبین و ترویج فرهنگ عفاف و حجاب در جامعه کنند.


معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تبریز در ادامه از برگزاری جشنواره عفاف و حجاب در مجموعه شهرداری تبریز خبر داد و افزود: این جشنواره با موضوعات متنوع در رشته‌های مختلف در جهت ایجاد جذابیت‌های واقعی و معنوی برگزار خواهد شد./935/د101/ب

ارسال نظرات