۱۸ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۵:۳۱
کد خبر: ۱۳۴۹۷۵

واکنش آیت‌الله سبحانی به ربوده شدن زائران ایرانی در سوریه

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت‌الله سبحانی ربوده شدن زائران ایرانی در سوریه به دست دشمنان را محکوم کرد و گفت: جایی که باید امنیت در آن حکم فرما باشد زائران ایرانی را می‌ربایند آنها انتقام خود از مسلمانان را اینگونه می‌گیرند و مصداق شرّ البریّة هستند.
جلسه تفسير قرآن کريم آيت الله سبحاني در مدرسه حجتيه قم
 
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت‌الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید، در نوزدهمین روز از ماه مبارک رمضان در جلسه تفسیری خود در مدرسه حجتیه قم، در ادامه تفسیر سوره «البینة»، با بیان این‌که آیه نخست و سوم این سوره با هم سازگاری ندارند، گفت: آیه نخست مشرکان و اهل کتاب را در ضلالت می‌داند تا زمانی که پیامبر اکرم(ص) آمد و آنها را از گمراهی خارج کرد.
این مرجع تقلید ادامه داد: اما در آیه سوم این گونه است که با وجود آمدن بینه و هدایت‌های الهی باز هم در همان مسیر گمراهی باقی ماندند.
حضرت آیت‌الله سبحانی با بیان این‌که زمخشری برای حل این تناقض آیه نخست را از زبان مشرکان و اهل کتاب گرفته و آیه سوم را قول خداوند، ابراز کرد: این پاسخ مورد قبول نیست چون هر دو قول خداوند هستند و نمی‌توان در آیه نخست خدا را حاکی قول مشرکان و اهل کتاب در نظر گرفت.
این مفسر برجسته قرآن به جواب شهید مطهری در این باره اشاره کرد و گفت: «مِن» در آیه نخست بیانیه نیست بلکه تبعیضیه است، یعنی همه اهل کتاب و مشرکان بعد از آمدن بینیه هدایت نشدند بلکه برخی از آنها ایمان آوردند.
وی در پاسخ به این پرسش که چرا بعد از آمدن پیامبر اکرم(ص) همه ایمان نیاوردند و برخی در گمراهی ماندند، خاطرنشان کرد: این یک سنت بشری است که همه طالب هدایت نیستند، برخی به دنبال فطرت می‌روند و هدایت می‌شوند و برخی بر همان روش پدران خود باقی می مانند.
این مرجع تقلید با شاره به دو بینه‌ای که در این سوره آمده است، ابراز کرد: مراد از بینه نخست پیامبر اکرم(ص) و بینه دوم همه انبیا الهی است، بشر قبل از آمدن انبیا در امور دنیوی اختلاف داشتند و بعد از آمدن ایشان در امور دینی اختلاف پیدا کردند.
حضرت آیت‌الله سبحانی افزود: بشر بعد از آمدن انبیان الهی راه‌های مختلفی را در پیش گرفتند و به سوی باطل حرکت کردند مگر کسانی که خدا را عبادت کردند و از عبادت بت‌ها و شرک دوری جستند.
این مرجع تقلید در ادامه با اشاره به کشتار مردم در جنگ جهانی اول و دوم، این اعمال را به خاطر سلطه طلبی ظالمان دانست و گفت: در این جنگ‌ها مسیحی، مسیحی را می‌کشت تا سلطنت خود را توسعه دهد، کسانی که برای قدرت طلبی مردم را می‌کشند بدترین مردم هستند و آتشی که در دنیا مشتعل کرده‌اند به آخرت آنها منتقل می‌شود.
حضرت آیت‌الله سبحانی ربوده شدن زائران ایرانی در سوریه به دست دشمنان و گروه های تروریستی را محکوم کرد و اظهار داشت: جایی که باید امنیت در آن حکم فرما باشد زائران ایرانی را می‌ربایند؛ آنها انتقام خود از مسلمانان را این گونه می‌گیرند و مصداق شرّ البریة هستند./927/پ202/ج
ارسال نظرات