۱۸ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۶:۲۶
کد خبر: ۱۳۴۹۸۳
استاد حوزه و دانشگاه:

قدرت بینش و تشخیص مؤمنان با اطلاع‌رسانی صحیح افزایش می‌یابد

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه نوسان زیاد در برداشت از یک مفهوم را از ضعف‌های اطلاع‌رسانی دانست و گفت: اطلاع‌رسانی صحیح قدرت درک، بینش و تشخیص مشترک مؤمنان را افزایش می‌دهد.
حجت الاسلام محمد صادق گلزاده

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام محمدصادق گلزاده، مدیرکل اطلاع‌رسانی و مشارکت‌های فرهنگی دفتر تبلیغات اسلامی، ظهر امروز در جمع خبرنگاران خبرگزاری رسا، خواستار فرهنگ‌سازی مفاهیم دینی با اطلاع‌رسانی صحیح، اساسی و کاربردی برای رساندن جامعه به درک مشترک از یک مفهوم شد.
 
وی نوسان زیاد در برداشت از یک مفهوم را از ضعف‌های اطلاع‌رسانی دانست و تصریح کرد: 
اطلاع‌رسانی باید بتواند قدرت درک و بینش و تشخیص مشترک مؤمنان و مخاطبان را افزایش دهد، چراکه برداشت‌های گوناگون از یک مفهوم سبب ایجاد آسیب‌ها و وقوع خرافات در آن مفهوم می‌شود.
 
زیارت امام حسین از اعمال و آداب برجسته لیالی قدر است
 
استاد حوزه و دانشگاه در ادامه با بیان این‌که زیارت امام حسین‌(ع) یکی از اعمال و آداب برجسته لیالی قدر است، افزود: زیارت امام حسین‌(ع) در شب‌های قدر در بین زیارت‌ها مورد توجه ویژه قرار گرفته و به آن توصیه‌ شده‌ است که حتی اگر در قم، مشهد و مدینه مراسم احیا می‌گیریم باید امام حسین‌(ع) را زیارت کنیم.
 
وی شکل‌گیری تفکر شیعه با غدیر، کاربردی و عملیاتی شدن آن با عاشورا و آینده‌نگری، آینده‌پژوهی، هدفمندی و امیدواری این تفکر با مهدویت را سه شاخصه اصلی و برجسته در بین شاخصه‌های اساسی اسلام برشمرد و ابراز داشت: این سه شاخصه جدایی‌ناپذیر به مثلثی مقدس در ساحت حرکت پیروان اهل بیت‌(ع) تبدیل شده است.
 
حجت‌الاسلام گلزاده با بیان این‌که زیارت از راه دور برای امام حسین‌(ع) مورد تأکید بزرگان دین است، گفت: امام حسین‌(ع) گل سرسبد این مثلث مقدس است و مؤمنان در طول سال باید با آن حضرت مأنوس شوند و ایشان را زیارت کنند که در دعا می‌خوانیم سلام بر آقایی که زیر قبه و بارگاهش دعا مستجاب می‌شود.
 
وی ادامه داد: کل محیط کربلا تعلق به حسین بن علی‌(ع) دارد و حوزه ایمان جغرافیای حرم حسینی است و خیمه حسینی در تمام دل‌های مؤمنان به پا شده است، هر جا دل انسان مؤمنی برای حسین می‌تپد و می‌شکند گویا درحائر حسینی به سر می‌برد و گویا تحت قبه و بارگاه ابی‌عبدالله‌(ع) است و مشمول استجابت دعا است.
 
مدیرکل اطلاع‌رسانی و مشارکت‌های فرهنگی دفتر تبلیغات اسلامی افزود: امام حسین‌(ع) شخصیت متفاوتی است و نقش متفاوتی هم ایفاه کرده است؛ نقش کلیدی امام حسین‌(ع) مورد توجه اهل بیت‌(ع) بود، از این‌رو هم مؤمنان را مأمور به انتظار کرده‌اند و هم فرموده‌اند که نام و یاد اباعبدالله الحسین‌(ع) و عزای آن حضرت را برجسته نشان دهند.
 
بهترین زیارت دعا برای رفع گرفتاری مؤمنان است
 
وی در بخش دیگری از سخنان خود به بیان برخی از آداب زیارت پرداخت و گفت: کسانی که موفق به زیارت می‌شوند اجتماعی و الهی فکر کنند، تنها خود را نبینند و در دعا رفع گرفتاری مسلمانان، فرج امام زمان‌(عج) و رفع مشکلات مؤمنان را در نظر بگیرند که بهترین زیارت سهیم کردن دیگران و دعا برای رفع گرفتاری آنان است.
 
حجت‌الاسلام گلزاده همچنین از مجاوران و همسایگان بارگاه ملکوتی یک امام یا امامزاده خواست به زائرانی که از راه‌های دور برای زیارت آمده‌اند، فرصت بیشتری برای زیارت دهند و وقتی کنار ضریح‌های مقدس هستند، مانع بهره‌برداری سایر زائران که از راه‌های دور برای زیارت آمده‌اند، نشوند چراکه دل‌های بسیای به آن ضریح‌ها چشم دوخته‌اند.
 
ایفای نقش فرهنگی و معرفت‌افزایی از آداب زیارت است
 
وی به علما و مبلغان دینی، دست‌اندرکاران تبلیغ دین و متولیان حرم‌های مقدسه با بیان این‌که ایفای نقش فرهنگی برای پاسخ‌گویی به سؤالات زائران و معرفت‌افزایی از آداب زیارت است، توصیه کرد: حرم‌ها پناهگاه ایتام آل محمد‌(ص) و دلدادگان به اهل بیت‌(ع) است، این فرصت را برای دریافت پرسش‌های مشتاقان معارف دین جدی بگیرید.
 
این فعال عرصه تبلیغ دین با بیان این‌که حرم‌ها مقدس هستند و فعل مقدس و خیر را باید به حرم‌ها برد و از گناه در این اماکن مقدس دوری کرد، گفت: اهل بیت‌(ع) کریم هستند، اما این کرامت را نباید چتر گناه قرار دهیم، اهل بیت‌(ع) قرآن ناطق هستند و معارف قرآن صامت را بیان می‌کند، نمی‌شود خلاف آنچه در قرآن صامت وجود دارد، بگویند.
 
مراقب سوء استفاده دشمنان اسلام از ظرفیت‌های زیارت باشیم
 
وی بوسه زدن بر جای قدم‌های زائرن اهل بیت‌(ع) را خیر و برکت دانست، اما متذکر شد: دشمنان اسلام از این ظرفیت‌ها سوء استفاده می‌کنند و وقتی یک زائر در عتبه امام و امامزاده‌ای به بوسیدن کف زمین اقدام می‌کند، تصویر گرفته و این تصویر را به معنای سجده بر امام‌ یا امامزاده مطرح می‌کنند که باید مراقب این توطئه‌ها بود.
 
حجت‌الاسلام گلزاده با بیان این‌که عملکرد زیارتی نباید سبب آسیب شود، صیانت از عقاید اصیل شیعی را ضروری دانست و تصریح کرد: نیت مؤمنان در انجام بعضی از تقیدها مانند قفل زدن به پنجره فولاد قطعا در اوج دلبستگی به اهل بیت‌(ع) انجام می‌شود، اما دشمنان از این اقدامِ در اوج اخلاص سوء استفاده و حمل بر خرافات می‌کنند. /920/پ202/ع
ارسال نظرات