۱۸ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۶:۵۴
کد خبر: ۱۳۴۹۹۰
استاد حوزه علمیه کرمانشاه:

سوره قدر سوره ولایت اهل بیت است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه کرمانشاه گفت: در روایات آمده که سوره قدر سوره ولایت اهل بیت است و به همین خاطر گفته شده که در نمازها در رکعت اول سوره قدر و در رکعت دوم سوره توحید قرائت شود چرا که ولایت باب توحید است.
رمضان

 

حجت الاسلام مهدی اکبری، استاد حوزه علمیه کرمانشاه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در کرمانشاه بیان داشت: در قران کریم 3 آیه از سوره بقره مسئله وجوب روزه و احکام روزه داری در ماه مبارک رمضان را ذکر کرده است که بیان کننده نکاتی در خصوص مسائل روزه است.

 

وی ادامه داد: اولین مطلب این که شروع آیه با خطاب یا ایها الذین آمنوا آغاز شده و این نوعی تکریم است که خداوند نسبت به بندگان دارد، مطلب بعدی این که وجوب روزه مختص به مسلمانان نبوده بلکه در امتهای گذشته هم روزه با کیفیت های متفاوتی وجود داشته است.

 

این استاد حوزه افزود: خداوند متعال می فرماید نفع روزه داری به خود شما بر می گردد و باعث می شود زمینه تقوا در انسان تقویت شده و راحت تر گناه و انجام نافرمانی خداوند ترک شود، مطلب دیگر اینکه از ایام روزه داری با لفظ ایاما معدوداه نام برده شده یعنی در طول 12 ماه سال فقط یک ماه آن روزه واجب شده است.

 

حجت الاسلام اکبری گفت: امام زین العابدین (ع) در دعای ورود به این ماه مبارک چندین برکت و ثمره ذکر می فرمایند که این ماه هم برکت مادی دارد هم معنوی، هم برکات فردی و هم برکات اجتماعی به همراه دارد، از برکات معنوی این ماه می توان پاک شدن از ناخالصی ها را بر شمرد و از برکات اجتماعی هم رسیدگی به حال فقرا و ایتام و نیز کاهش چشمگیر کارهای خلاف در سطح جامعه و این موارد همه از برکتی است که در سایه ماه مبارک رمضان بر جامعه حاکم می شود.

 

مدیر حوزه علمیه حاج شهبازخان کرمانشاه تصریح کرد: قلوب مومنین در این ماه عزیز نرم تر می شود و حضور در مساجد جلوه خاصی دارد اما مهم ادامه یافتن این حالات معنوی پس از گذشت ماه مبارک رمضان است.

 

این استاد حوزه افزود: یکی از ویژگی ها و مزایای این ماه عزیز این است که خداوند در این ماه شبی قرار داده که معادل هزار ماه است و آن شب قدر است، در این شب تمام ملائکه و روح القدوس که ملک اعظم پروردگار است بر امام عصر (عج) نازل می شوند و تقدیرات و مسائل معنوی یک سال بندگان را به حضرت عرضه می کنند.

 

وی گفت: در روایات داریم که سوره قدر سوره ولایت اهل بیت است و به همین خاطر گفته شده که در نمازها در رکعت اول سوره قدر و در رکعت دوم سوره توحید قرائت شود چراکه ولایت باب توحید است.

 

حجت الاسلام اکبری در ادامه گفت: در اصول کافی روایات مستدلی داریم مبنی بر این که اگر خواستید بر وجود امام عصر(عج) در هر عصری استدلال کنید به سوره قدر و آیه تنزل الملائکه و الروح استدلال کنید چرا که تنزل فعل مضارع است و در هر سال و هر شب قدر این نزول ملائکه تکرار می شود ان شاءلله در این ایام با برکت و شبهای قدر بتوانیم با دست پر و بهره کافی از برکات معنوی استفاده ببریم./967/ت302/ب

ارسال نظرات