۱۸ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۸:۲۸
کد خبر: ۱۳۵۰۰۰
رویوران مطرح کرد؛

میزبانی اجلاس عدم تعهد فرصتی برای تبیین مواضع اصولی جمهوری اسلامی است

خبرگزاری رسا ـ کارشناس مسائل خاورمیانه میزبانی اجلاس جنبش عدم تعهد از سوی جمهوری اسلامی ایران را نشان دهنده تاثیرگذاری ایران در عرصه های جهانی دانست و این اجلاس را فرصتی مناسب برای تبیین مواضع اصولی و به حق جمهوری اسلامی ایران ارزیابی کرد.
میزبانی اجلاس عدم تعهد فرصتی برای تبیین مواضع اصولی جمهوری اسلامی است

 

حسین رویوران کارشناس مسائل خاورمیانه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به برگزاری اجلاس سران جنبش غیر متعهدها به میزبانی جمهوری اسلامی ایران در شهریورماه، گفت: حضور دهها مسؤول از دهها کشور جهان یک موفقیت بزرگ برای دستگاه دیپلماسی ایران به حساب میآید و باعث خنثی شدن یکی از مهمترین اهداف آمریکا یعنی انزوای ایران خواهد شد.

وی در ادامه با بیان این که جبهه استکبار به دنبال القای انزوای جمهوری اسلامی ایران در عرصه جهانی است، اظهار داشت: اجرای این طرح یکی از مهم ترین اهداف غرب است، زیرا کارآمدتر شدن بسیاری از اقدامات تحریمی در چارچوب انزوای ایران است و با توجه به اینکه ایران دارای شبکهای از روابط بین المللی با کشورهای مختلف است، قطعا شکست این طرح در کنار روابط جایگزین، به برون رفت ایران از این مرحله کمک می کند که بخشی از این مقابله در داخل با نوآوری و خود کفایی و بخش دیگر از طریق شبکه ارتباط بین المللی انجام میگیرد.

رویوران با تاکید بر بهره گیری از این فرصت برای تبیین مواضع اصولی ایران، ابراز داشت: طبیعتا کشورهای میزبان در هر اجلاسی از فرصتهایی برخوردار می شوند، در اجلاس غیر متعهدها دهها کشور حضور پیدا خواهند کرد و قطعا در بیانیه پایانی از ایران و حق داشتن فناوریهای هستهای در جهت مصارف صلح آمیز حمایت خواهند کرد.

وی با اشاره به این که جمهوری اسلامی برای سران این جنبش، برنامه ایرانی و صلح آمیز هستهای را تبیین خواهد کرد، بیان داشت: آنها متوجه خواهند شد که غرب بر اساس پیش داوری های سیاسی در حال برخورد با ایران است و این تبیین می تواند به ایران در عرصههای دیپلماتیک و در جهت ایجاد یک اجماع گستردهتر بین المللی کمک بسزایی کند.

رژیم صهیونیستی رو به زوال و نابودی است 

این کارشناس مسائل خاورمیانه با موضوع فلسطین در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که رژیم اشغاگر قدس رو به زوال و نابودی است، ابراز داشت: رژیم اسرائیل با بحران های ساختاری مواجه است، زیرا نظام آنها یک نظام سیاسی مبتنی بر مدل استعمار اسکانی پایه ریزی شده که مهم ترین ابزار آن مهاجرت است و الآن مهاجرت در اسرائیل دچار سیر معکوسی شده است.

وی با بیان این که وضعیت موجود نشان دهنده بحران در اسرائیل است و با توجه به این که بر اساس یک برتری نظامی در منطقه برپا شده است، تصریح کرد: آمریکا سالانه سرمایه گزاری زیادی برای حفظ اسرائیل میکند اما اسرائیل در مقابل جنبش مقاومت اسلامی در فلسطین شکست خورد و این حکایت از بحرانی بودن آنها در ابعاد نظامی نیز میکند.

هدف آشوب های سوریه خارج کردن رژیم صهیونیستی از بحران است  

رویوران اضافه کرد: رژیم جعلی اسرائیل در ابعاد اجتماعی هم به گونهای با یک بحران اجتماعی روبه رو شده است، زیرا در حال حاضر با اعتراضات اجتماعی به دنبال بهبودی وضع مسکن و وضع بیمه های درمانی مواجه شده و این نشان دهنده این واقعیت است که رژیم اشغالگر از درون با مشکل روبهرو است و باید گفت این بحرانها به صورت متراکم میتواند اسرائیل را از درون آسیب پذیرتر کند.  

وی در پایان با اشاره به بیداریهای اسلامی در منطقه و با بیان این که این انقلابها با موجودیت اسرائیل در تضاد و تعارض است، اظهار داشت: همان گونه که وزیر دفاع و بسیاری از مقامات اسرائیل نیز اعتراف کردهاند، آنها با شروع بحث بیداری اسلامی با بحرانهای زیادی مواجه شده اما در بحث سوریه اسرایئل سعی بر این دارد از طریق فروپاشی یکی از ارکان مقاومت در منطقه از این بحران عبور کند و از این تنگنای استراتژیک خارج  شود و سرمایهگذاری غربیها نشان دهنده حساسیت بالای شرایط اسرائیل است./908/ت302/ج

ارسال نظرات