نشست عمومی حجاب در قرآن در نمایشگاه قرآن برگزار شد
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا نشست عمومی حجاب در قرآن با سخنرانی حجت الاسلام محمد حسین الهی زاده به همت مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان روز گذشته در سالن شهید احمدی روشن بخش تحول علوم انسانی بیستمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم برگزار شد.
حجت الاسلام الهی زاده در آغاز این نشست گفت: در ابتدا باید واژه های مرتبط با مبحث حجاب را انتخاب و با تعریف دقیق و صحیح از هر یک، مرزها و تفاوت های هر یک را روشن کرد که در نتیجه تعریف دقیق تری از حجاب خواهیم داشت.
مدیر موسسه تدبر در قرآن مشهد افزود: با بررسی تعاریفِ هفت واژه عقل، حیا، عفاف، غض بصر، حفظ فروج، پوشش و حجاب، باید ها و نباید های حجاب و همچنین دستور العمل چگونگی حجاب خارج خواهد شد.
حجت الاسلام الهی زاده در ادامه به تعریف این هفت واژه پرداخت و گفت: مراد عقل نظری نیست بلکه عقل عملی است که منشاء تصمیمات انسان است که این عقل مهم ترین عنصر اعمال و رفتار انسان است که به صورت کاملاً مستقیم با ارکان حجاب در ارتباط می باشد.
این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به این که عفت یک امر باطنی و نفسانی اما حجاب مربوط به اعضا و جوارح و امری ظاهری است گفت: ائمه می فرمایند: علی النساء الحیاء و العفة، یعنی اول حیاء باید وجود داشته باشد و بعد عفت.
وی در ادامه در تعریف غض بصر گفت: غض بصر یا حفظ کردن دیدگان یعنی وسیع کردن دیدگان و عدم تمرکز بر روی اشیاء و افعال و کسی می تواند به راحتی غض بصر را نیز داشته باشد که سه عنصر عقل، حیا و عفت را داشته باشد.
حجت الاسلام الهی زاده افزود: اگر عقل، حیا و عفت نبود، هوای نفس بر انسان حاکم می شود و انسان را مدیریت می کند.
وی با اشاره به این که پاکدامنی اختصاص به زن یا مرد ندارد و به دو صورت پاکدامنی جمعی و پاکدامنی در خلوت است، ادامه داد: پوشش در قرآن در قالب واژگان مختلفی مانند مدثر و مزمل آمده و در حدیثی از پیامبر (ص) آمده است که سزاوار نیست زنان در هنگام خروج از منزل لباس را به خود بپیچند و این یعنی این که نباید پوشش، تنگ و چسبان باشد که بدن نما گردد.
مدیر موسسه تدبر در قرآن افزود: معنای حجاب به غیر از پوشش، لباس و جامه می باشد و حجاب به مانند پرده ای عمل می کند که حد فاصل و حائل میان زنان و مردان باشد و این دو گروه را از هم جدا کند که مصداق بارز آن در این زمان چادر می شود که به درستی این کار را انجام می دهد.
حجت الاسلام الهی زاده خاطر نشان ساخت: حجاب از ابتدا در فرهنگ ایرانی وچود داشت و برای اولین بار قرة العین که یکی از سردمداران بهائیت به حساب می آید، در ایران کشف حجاب کرد و افراد زیادی را به بهائیت متوجه نمود.
وی خاطرنشان کرد: امروزه نیز تمام ارگان ها و جریان های سیاسی وابسته به استکبار علی الخصوص بهایت تلاش می کنند که حجاب را از ایرانیان جدا کنند تا به اهداف شوم خود برسند.
حجت الاسلام الهی زاده در پایان با از تأکید بر این که حجاب یک پدیده و مفهوم اجتماعی است و باید بین واژه پوشش که فردی و شخصی است و واژه حجاب که جمعی و مربوط به اجتماع است، تفاوت قائل شد اشاراتی نیز به فضائل شب قدر پرداخت. /959/پ202/ص