۲۰ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۲:۳۸
کد خبر: ۱۳۵۱۱۹
آیت الله ناصری:

شرط قبولی اعمال و عبادات ولایت است

خبرگزاری رسا ـ استاد اخلاق حوزه علمیه اصفهان تاکید کرد: شرط قبولی عبادات نیز ولایت است؛ در قبولی عبادات دو طهارت شرط است، طهارت ظاهری که غسل و وضو است و طهارت باطنی که همان ولایت است.
آيت الله محمد ناصري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله محمد ناصری استاد اخلاق حوزه علمیه اصفهان، در ادامه سلسله جلسات سخنرانی ماه مبارک رمضان به بیان اعمال و حالات دهه آخر ماه مبارک رمضان پرداخت و گفت: ماه رمضان سه دهه است و همان طور که انسان در تحصیل، مرتبه مرتبه است و هر مرتبه، معلومات خاص خود را دارد ماه مبارک هم همین طور است. دهه اول ماه مبارک رمضان برای بیداری از خواب غفلت و جهل و نادانی است که بدانیم آفریدگاری داریم و خدایی هست، انسان خواب، تکلیف ندارد اما وقتی از خواب بیدار شد تازه میفهمد در مدت خواب چه ضررهایی دیده است پس به فکر جبران میافتد.
وی ادامه داد: دهه دوم برای ندامت و توبه و غفران است؛ دامن همه ما آلوده است لکن آلودگیها مختلف است و باید در این دهه افزون بر توبه، سوء سوابق را نیز پاک نمود، اما اکنون در دهه سوم ماه مبارک رمضان قرار داریم که زمان بخشش و عنایات الهی است و هرچه بیشتر آماده شده باشیم و تقاضا داشته باشیم بیشتر به ما مقامات میبخشند.
این استاد اخلاق حوزه توصیه کرد: خواهش اولیه همه ما در این شبها فرج و ظهور امام زمان باشد زیرا به واسطه این دعا، خود امام زمان خوشحال میشوند و آمین میگویند همانگونه که ارواح مؤمنین نیز به این دعا خوشحال میشوند و به احترام این دعای مستجاب، بقیه دعاهای انسان نیز برآورده میشود؛ پس از آن هم توبه و اظهار ندامت و خواستن آنچه میخواهید و در ضمن خواندن دعاهای وارد شده برای این شب و دعاهای دهه آخر ماه مبارک رمضان که بسیار مهم و مؤثر است.
وی در ادامه درباره مقام ولایت گفت: آنچه ما درباره ولایت میگوییم از فرمایشات خود اهل بیت است و گرنه ما در مقام بیان عظمت ولایت صفر محض هستیم؛ در روایات آمده است که اسلام پنج پایه دارد نماز و روزه و زکات و جهاد و ولایت، اما هیچ کدام به اهمیت و عظمت ولایت نیست، اگر ولایت نباشد نماز و روزه و جهاد انسان نیز هیچ اثر ندارد؛ همان گونه که نماز بی وضو صحیح نیست
وی افزود: شرط قبولی عبادات نیز ولایت است؛ در قبولی عبادات دو طهارت شرط است، طهارت ظاهری که غسل و وضو است و طهارت باطنی که همان ولایت است.
آیت الله ناصری ادامه داد: انبیا و رسل بیشترشان یک حرف یا دو حرف از ولایت داشتهاند و بالاترینشان 25 حرف از ولایت داشتهاند لکن چهارده نور مقدس 72 حرف از ولایت داشتهاند که احدی در عالم وجود این درجه را نداشته است، در روایات از ائمه (ع) آمده است که قسم به ذات الهی، خداوند هیچ چیز را نیافرید مگر آن که او را به اطاعت ما فرمان داد؛ همچنین در روایات هست که قبل از خلقت عالم وجود و آنگاه که تنها ذات خداوند متعال بود، این پنج نور مقدس موجود بودند.
وی ابراز داشت: اهل بیت شاهد بر اعمال و نیات ما هستند و بر همه چیز احاطه دارند و به همین سبب است که هیچ کدام از اصول دین اسلام همچون ولایت نیست.
آیت الله ناصری به استدلال اهل سنت درباره جانشینی پیامبر نیز اشارهای کرد و گفت: برخی میگویند ما خودمان نماینده پیامبر را تعیین میکنیم، این مطلب نیاز دارد به کسی که بر ظاهر و باطن افراد محیط باشد، نه انسان‌های عادی که به درون اشخاص آگاه نیستند و بنابراین تنها خداست که میتواند نماینده پیغمبر را مشخص کند.
وی افزود: البته ولایت فرع توحید است و اختلاف ما با عامه فقط در ولایت نیست، بلکه در توحید که پیش از ولایت واقع شده است اختلاف شدید داریم و این اختلاف تا زمان ظهور حل شدنی نیست.
این استاد اخلاق حوزه به بیان معنای ولایت پرداخت و خاطرنشان کرد: ولی کسی است که بین او و خدا هیچ واسطهای نباشد و الآن ولی خدا و نماینده او در جمیع عوالم وجودی، حضرت ولی عصر (عج)هستند، همه ذرات عالم وجود فرمانبردار ائمه هستند، پیامبر گرامی (ص) می‌فرمایند امیرالمؤمنین (ع) با همه انبیا پنهانی و با من پنهانی و آشکارا بوده است؛ حضرت امیرالمؤمنین راهنمای جمیع انبیای الهی بوده اند.
آیت الله ناصری ابراز داشت: راوی میگوید در نخلستان مدینه بودم شنیدم صدای ناله میآید و صاحب صدا از شدت گریه غش کرد بالای سر او رفتم، دیدم امیرالمؤمنین(ع) است، رفتم درب منزل ایشان و به حضرت فاطمه (س) ماجرا را عرض کردم ایشان فرمودند این کار هر شب مولا علی(ع) است.
این استاد اخلاق حوزه به داستانی برگرفته از روایات درباره بزرگواری امیرالمؤمنین (ع) اشاره کرد و گفت: روزی حضرت جبرائیل و میکائیل باهم صحبت می کردند و اختلاف داشتند که امیرالمؤمنین (ع) تا چه اندازه حاضر است از کسی که به او پناهنده شده است حمایت کند؛ قرار گذاشتند امتحان کنند، یکی به شکل کبوتر شد و دیگری به شکل باز، کبوتر آمد و رفت در آستین حضرت امیرالمؤمنین، باز آمد و طعمه خود را خواست لذا حضرت فرمودند این کبوتر به من پناه آورده است و به جای او کبوتر دیگری به تو میدهم، باز نپذیرفت و گفت شرطش آن است که قسمتی از گوشت رانت را ببری و به من بدهی که حضرت پذیرفت اما وقتی خواست این کار را انجام دهد جبرائیل و میکائیل گفتند نبرید که ما میخواستیم ببینیم اگر کسی به شما پناه بیاورد تا چه اندازه از او حمایت میکنید.
آیت الله ناصری در پایان گفت: ما دوستان امیرالمؤمنین هستیم و او را دوست داریم، پناهگاه ما امیرالمؤمنین است و به او امید داریم که دم آخر هم یاعلی بگوییم؛ یا مولا، ما دوست داران پناهندگان به شما هستیم ما را دریابید.
گفتنی است جلسات درس اخلاق آیت الله ناصری در ایام ماه مبارک رمضان هر روز پس از نماز ظهر و عصر در مسجد کمر زرین واقع در میدان امام علی (ع) اصفهان برگزار می شود. /929/پ202/ج
ارسال نظرات