۲۰ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۶:۵۰
کد خبر: ۱۳۵۱۵۸
آیت الله نظری:

کف نفس مراجع شیعه در پذیرش مقام مرجعیت الگویی برای جامعه است

خبرگزاری رسا ـ آیت الله نظری با بیان این که علما و مراجع دینی ما هیچ گاه در پی کسب جایگاه و مقام نبوده و نیستند، خاطرنشان کرد: بسیاری از این شخصیت های بزرگ علیرغم داشتن جایگاه علمی برای رسیدن به مقام مرجعیت به احترام دیگر مراجع و بزرگان دینی قبول این جایگاه را نپذیرفتند و این قاعده و اصول کار در میان علمای دینی است.
آيت الله نظري در شب احياء آيت الله عبدالله نظري خادم الشريعه

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ساری، آیت الله عبدالله نظری، خادم الشریعه در مراسم احیاء شب بیست و یکم ماه مبارک رمضان که با حضور گسترده مردم در مسجد جامع مرکز استان برگزار شد، با تسلیت شب شهادت امیرالمؤمنان علی(ع) گفت: حضرت علی (ع) بعد از پیامبر گرامی اسلام(ص) شخص دوم عالم وجود است.

 

وی شهادت شخصیتی جامع، کامل، بزرگ و بی نظیر همچون امیرالمؤمنان از سوی ابن ملجم را نشان دهنده اوج جاهلیت بشر آن دوران دانست.


استاد سطح عالی حوزه با اشاره به این که اگر بشر به بیراهه رود و از مسیر الهی خارج شود به جایی می رسد که شخصیت بزرگ عالم همچون حضرت علی (ع) را به شهادت می رساند، گفت: باید مراقب باشیم خدای ناکرده از مسیر انسانیت و اسلامیت خارج نشویم. 

 

آیت الله نظری نهج البلاغه را گوشه ای از دریای علم حضرت علی (ع) دانست و افزود: باید این کتاب سرشار از علم و آگاهی بیشتر درجامعه اسلامی مورد توجه قرار گیرد.

 

وی شب های پرفیض قدر را بهترین فرصت برای تقرب به درگاه خداوند متعال دانست و تصریح کرد: باید از این لحظه های روحانی برای خودسازی بهره گیریم.

 

استاد درس خارج فقه و اصول حوزه با بیان این که خداوند متعال نیز در آیات و روایات فرموده مرا بخوانید تا استجابت کنم، خاطرنشان کرد: باید در این شب ها با دعا و استغفار خود را به خداوند نزدیک کنیم.

 

آیت الله نظری با اشاره به این که جهان را ملکوت اداره می کند، گفت: بشر باید بیش از پیش توجه به عالم ملکوت داشته باشد.

 

وی با بیان این که انسان تکامل و تعادل دارد، خاطرنشان کرد: متأسفانه در دنیای امروز تعادل در جامعه بسیار کم است، چون جامعه بشری با مشکلات و ناهنجاری های بسیاری روبرو است.

 

استاد حوزه علمیه ادامه داد: باید دراین شب ها و روزهای پر فیض از خداوند متعال بخواهیم که حالت تعادل را حفظ خواهیم کرد و راه آن نیز داشتن تعالی وجود است و این مسأله در وجود فرد، خانواده، اجتماع و کشور باید تحقق یابد.

 

آیت الله نظری خادم الشریعه در ادامه سخنان خود ماه مبارک رمضان را فرصتی برای دستگیری از محرومان و مستمندان جامعه دانست و تأکید کرد: در جامعه دینی باید شاهد تقویت اعمال خیر باشیم.

 

وی با بیان این که فضائل اخلاقی یکی از ویژگی های یک جامعه دینی است، خاطرنشان کرد: نخستین نظام زندگی یک انسان ادب و خیر است.

 

استاد سطح عالی حوزه با تأکید براین که در امر مال باید تصمیم بگیریم که حلال خور شویم، ادامه داد: در امر مقام نیز باید سعی کنیم که شایسته سالاری در جامعه حاکم شود.

 

آیت الله نظری با بیان این که سیره عملی علما و مراجع همواره الگویی بارز برای جامعه بوده است، تصریح کرد: کف نفس مراجع تقلید شیعه در طول تاریخ در امر مرجعیت بسیار زیبا و الگویی برای جامعه است.

 

وی با بیان این که علما و مراجع دینی ما هیچ گاه در پی کسب جایگاه و مقام نبوده و نیستند، خاطرنشان کرد: بسیاری از این شخصیت های بزرگ علیرغم داشتن جایگاه علمی برای رسیدن به مقام مرجعیت به احترام دیگر مراجع و بزرگان دینی قبول این جایگاه را نپذیرفتند و این قاعده و اصول کار در میان علمای دینی است.

 

استاد سطح عالی حوزه در ادامه سخنان خود با بیان این که امت محمد(ص) بزرگترین تمدن جهان را دارد، گفت: اساس اسلام و تربیت قرآن محمدی همین است.

 

وی با شاره به این که جهان خدا دارد و بشر نیز ابدیت دارد، افزود: هر عملی در این دنیا عکس العمل دارد و انسان ها باید با انجام فضائل اخلاقی و اعمال پسندیده نام خود را دراین دنیا ماندگار کنند.

 

آیت الله نظری خادم الشریعه با بیان این که جامعه دینی باید رذایل اخلاقی را کنار بگذارد و فضائل اخلاقی را جایگزین آن کند، ادامه داد: امروز نظام اسلامی باید در همه دنیا  الگو باشد.

 

استاد سطح عالی حوزه با اشاره به این که امروز در زمان غیبت حضرت ولی عصر(عج) قرار داریم، خاطرنشان کرد: در این شرایط وظیفه آحاد جامعه اسلامی بهره گیری از علما و فقهای دینی است.

 

وی ادامه داد: امت اسلامی باید برای دینداری قرآن بخواند، مسجد برود و علما و بزرگان دینی بهره گیرد تا رستگار شود./950/پ201/ب
 

ارسال نظرات