۲۲ مرداد ۱۳۹۱ - ۰۴:۰۷
کد خبر: ۱۳۵۲۸۰
در مراسم احیای شب قدر مطرح شد؛

دعوت آیت‌الله سبحانی از علمای اسلام به تلاش برای حل بحران سوریه

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت‌الله سبحانی با بیان این‌که حادثه سوریه یک برنامه عجیب استعماری برای کشتار مسلمانان به وسیله مسلمانان است، از علمای اسلام خواست برای حل بحران این کشور و جلوگیری از کشتار مسلمانان چاره‌اندیشی کنند.
آيت الله سبحاني در مراسم احيا شب بيست و سوم ماه مبارک رمضان در مسجد مقدس جمکران آيت الله سبحاني در مراسم احيا شب بيست و سوم ماه مبارک رمضان در مسجد مقدس جمکران آيت الله سبحاني در مراسم احيا شب بيست و سوم ماه مبارک رمضان در مسجد مقدس جمکران

   

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت‌الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید، در مراسم احیای شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان که در مسجد مقدس جمکران و با حضور پرشور اقشار مختلف مردم برگزار شد، با اشاره به بحران سوریه و کشتار مسلمانان این کشور، علمای اسلام را به چاره‌اندیشی برای حل این بحران و ایجاد صلح و مذاکره بین گروه‌ها درگیر در این کشور دعوت کرد.
 
وی گفت: تمام علمای اسلام در مصر، اردن، سوریه، یمن و الجزایر در سوره حجرات خوانده‌اند که می‌فرماید اگر دو گروه با هم می‌جنگند آنها را دعوت به مذاکره کنید تا به صلح برسند، اگر یکی خواست زیاده‌روی کند با آن کسی که زیاده‌روی می‌کند بجنگید، نه این‌که صلح را کنار بگذارید و مسلمانان و شیعیان را با دهان روزه به آتش ببندید تا سوریه را بگیرید و حکومتی برپا کنید.
 
این مرجع تقلید با ابراز تأسف از این‌که در ماه مبارک رمضان که ماه برکت و نزول قرآن و نزول فرشتگان الهی است، اینچنین کشتار بین مسلمانان به وجود آمده، ابراز داشت: همه مشکلات را غرب به خاورمیانه آورده، حادثه سوریه در حقیقت یک برنامه عجیب استعماری برای کشتار مسلمانان به وسیله مسلمانان است.
 
وی با بیان این‌که خون مسلمان بسیار محترم است، گروه‌های درگیر در سوریه را به عدم خونریزی و به خطر نیفکندن جان مسلمانان توصیه و تصریح کرد: در سوریه همه گوینده لا اله الا الله هستند و همه به شب قدر معتقند، اما بدبختی بالاتر از این نیست که شیطان برای بهره‌برداری در میان اینها نفوذ کرده تا آنان را به جان هم انداخته و مسلمانان کشته شوند.
 
حضرت آیت‌الله سبحانی در ابتدای سخنان خود به بیان اهمیت شب قدر پرداخت و با اشاره به این‌که زمان فی حد ذاته دارای قداست نیست و شب قدر از نظر زمان با دیگر شب‌ها تفاوتی ندارد، گفت: زمان حرکت چیزی از جایی به جای دیگر است، فی حد نفسه دارای قداست نیست مگر به سبب حادثه‌ای که در زمان رخ دهد.
 
وی با اشاره به نزول قرآن در شب قدر، افزود: شب قدر با دیگر شب‌ها تفاوتی ندارد مگر به سبب این حادثه بزرگ، مانند سرزمین مکه و سرزمین کربلا که با دیگر سرزمین‌ها فرقی ندارند، اما چون خانه خدا در مکه قرار گرفته و خون پاک‌ترین انسان‌ها در کربلا ریخته، دارای شرافت، عظمت و کرامت ویژه‌ای هستند.
 
استاد درس خارج فقه حوزه علمیه قم ادامه داد: شب قدر از نظر حوادث بر دیگر شب‌ها برتری دارد چراکه خدا می‌فرماید «لیلة القدر خیر من الف شهر» و اگر امشب شب قدر باشد فرشتگان آسمان به روی زمین فرود می‌آیند و به محضر حضرت حجت‌(عج) می‌رسند.
 
وی گفت: مفسران می‌نویسند پیامبر اکرم‌(ص) در عالم رویا دید که بنی‌امیه وارد مسجد می‌شوند، بالای منبر می‌روند و پایین می‌آیند، از خواب بیدار و برای این حادثه ناراحت شدند که بعد از من این مسجد و محراب، دین و شریعت در اختیار بنی‌امیه قرار بگیرد، به سبب این‌که غم پیامبر برطرف شود، خدای متعال هر سال برای امت اسلام لیلةالقدری قرار داده که از هزار ماه بهتر و برتر است.
 
حضرت آیت‌الله سبحانی با بیان این‌که در «انا انزلناه فی لیلة القدر» ضمیر انزلناه به قرآن برمی‌گردد، یعنی ما قرآن را در شب قدر فرود آوردیم، گفت: قدر دو معنا دارد گاهی به معنای اندازه‌گیری و گاهی به معنای ارزش است، لیلة القدر چه به معنای شبی که در آن تمام عمرها و حوادث اندازه‌گیری می‌شود و چه به معنای شب با ارزش معنا شود، هر دو احتمال را دارد.
 
وی با اشاره به آیه «تنزل الملائکة و‌الروح فیها به اذن ربهم من کل امر» اظهار داشت: کلمه تنزل الملائکه فعل مستقبل است یعنی در هر سال این جریان هست و ملائکه فرود می‌آیند، افزون بر ملائکه روح هم همراه آنان فرود می‌آید، که روح غیر از ملائکه و مقامش بالاتر و برتر از ملائکه است.
 
این مرجع تقلید با بیان این‌که مراد از روح، جبرئیل امین نیست،‌چراکه وقتی نام ‌جبرئیل امین گفته می‌شود، پسوندی دارد و می‌گویند روح الامین اما در این آیه پسوندی وجود ندارد و روح یک مقام بالاتر، برتر و موجودی بسیار شرافتمندتر است که بر زمین فرود می‌آید، گفت: مقصد نزول ملائکه حجت زمان حضرت ولی عصر‌(عج) است، قدر امشب را بدانیم. /920/پ202/ج
ارسال نظرات